מנכ"ל נמל אשדוד: "אנו פועלים על מנת להביא את ההייטק למקום שהוא לואו-טק"
משה זאנה אמר את הדברים במסגרת מפגש האונליין 'ענפים בצמיחה' של כלכליסט, שנערך היום, וסיפר גם על ההיערכות של הנמל לקליטה של מגה-אוניות, הפיכת רציף 21 לחצי-אוטומטי, הכנסה של טכנולוגיות חדשות והפיכת הנמל ליותר 'ירוק'
"כחלק מההכנה שלנו לתחרות אנחנו פועלים במספר ערוצים על מנת להביא את ההייטק למקום שהוא לואו-טק, וזה מתחיל עם רציף 21, אותו אנחנו מכינים לקבל מגה-אוניות עם עד 24 אלף מכולות. זה יהיה המקביל לנמלים החדשים שנבנים, נמל המפרץ או נמל הדרום בסמוך אלינו. בכך נתאים את עצמנו לאניות הגדולות שיגיעו למדינת ישראל ולתחרות"; כך אמר משה שיקו זאנה, מנכ"ל נמל אשדוד, בשיחה עם כתב כלכליסט ליאור גוטמן במסגרת מפגש האונליין 'ענפים בצמיחה – התחומים שעברו מהפכה בעקבות המשבר' שנערך היום (ד').
- חברת נמלי ישראל: ירידה של 23% ברווח הנקי - ל-127 מיליון שקל
- ביה"ד לעבודה הורה על הפסקה מיידית של העיצומים בנמל אשדוד
- יבואנים דורשים הקלות על תשלום שהיית מכולות בנמלים
לדבריו, נמל אשדוד נכנס לפרויקט גדול של חדשנות באמצעות שיתופי פעולה עם חברות הייטק. "רק בתקופה האחרונה ישראל הייתה תחת מתקפת סייבר, עניין קריטי לרציפות התפעולית שלנו, ושם אנחנו משקיעים הרבה משאבים". בנוסף, רציף 21 עובר שידרוג, כאמור, ביכולת שלו לשאת מטענים כבדים יותר אבל "החלק המרכזי יהיה בעורף הלוגיסטי שלו, שיהיה חצי אוטומטי, על מנופים שיוכלו לעבוד בשליטה מרחוק וכן בעזרת תוכנת מחשב באוטומציה כמעט מלאה. כל זה בעזרת מנופים גדולים ומתאימים שגם יפרקו את האוניות בצורה חצי אוטומטית וגם ישנעו את המכולות למחוז חפצן", הוא אומר.
לדבריו, אפשר להגיד שמרגישים את תחילתה של האטה במשק. "חברות הליסינג, אנחנו מרגישים שמביאות פחות רכבים. במטען הכללי פחות מורגשת ירידה ולכן היתרון שלנו, מתוקף היותנו עורק ראשי למשק הישראלי בכך שאנחנו מנתבים את האנרגיה – אם יש ירידה במכולות אז מסיטים את העבודה ומרכזים יותר למטען הכללי. הגמישות התפעולית שלנו רבה", הוא אומר.
במהלך ימי הסגר עבדו בנמל שישה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. "היינו מאוד עסוקים בלשמור על הרציפות התפקודית הנדרשת עבור המזון, עבור כל הסחורות שיגיעו בבטחה למדינת ישראל, וכך עשינו. במקרה הזה גם נדרשנו לבדל את המשמרות על מנת לשמר את היתירות מחשש להדבקה של העובדים, ועבדנו בקפסולות סגורות. לשמחתנו עד כה צלחנו את האירוע, אף אחד מעובדינו לא נדבק. בקו המים שמרנו על הרציפות התפקודית והוכחנו את תפקידנו כנמל חיוני עבור מדינת ישראל".