בלעדי לכלכליסט
איציק אברכהן נגד ליאורה עופר: Be באילת לא נפתח
שופרסל, שסגרה את סניף רשת הפארם בטיילת מלכת שבא של מליסרון, מסרבת לשלם שכר דירה עבור חודשי הקורונה. מליסרון טוענת שהעסק היה רשאי לפעול, ולא מוכנה לוותר על התשלומים. בינתיים הסניף סגור
- ליאורה עופר: "אני באה ממשפחה שוביניסטית, בלשון המעטה"
- שדרוג ברווח התפעולי, פגיעה בשווי הנכסי: מליסרון מסכמת רבעון ראשון
- התרחבות זרוע שופרסל לעסקים נתקלה בחומה
המחלוקת נסבה על סניף הדגל של רשת הפארם Be שבבעלות שופרסל, הממוקם בטיילת מלכת שבא באילת בשטח ששייך לקבוצת מליסרון. עד היום, בשל הסכסוך בין הצדדים, הסניף עדיין לא נפתח מחדש. שופרסל סגרה את הסניף לפעילות ב־1 באפריל בשל משבר הקורונה. הרשת דרשה ממליסרון לקזז לה את שכר הדירה על חודשי הקורונה, שבהם הסניף היה דומם, ונתקלה בסירוב מצד בעלת הנכס.
בשיחות בין בכירי חברת הנדל"ן לבין מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ"ל Be אורי וטרמן, ביקשו מנהלי קבוצת הקמעונאות כי מליסרון תזכה אותם על התקופה המדוברת, בטענה כי העיר אילת המבוססת ברובה על תיירות, היתה שוממת במשבר הקורונה וגם תושבי העיר מיעטו לשוטט בה. במליסרון טענו מנגד כי סניף הפארם בטיילת אמור היה להיפתח בחודשי הקורונה, מכיוון שיש בו בית מרקחת והוא הוגדר על פי משרד הבריאות כבית עסק חיוני.
הסניף של Be בטיילת מלכת שבא אינו היחיד שסגור באילת, והקבוצה סגרה גם את סניף קלאב הוטל בעיר עוד בדצמבר 2019, עם תום החוזה. הסניף היחיד שמפעילה כרגע Be בעיר הדרומית הוא בקניון אייס מול, וברשת מחפשים כיום מיקום לפתיחת סניף נוסף בעיר.
על פי תקנות לשעת חירום שעברו בממשלה במהלך ימי הקורונה, נסגרו מרבית עסקי הקמעונאות אך רשתות הפארם הוחרגו מהסגירה כיוון שהוגדרו כ"עסק חיוני", והיו בין בתי העסק היחידים שהורשו להיפתח לקהל בתקופת המשבר, לצד רשתות המזון. ההחרגה היתה בנוגע לסגירה, אך הפארמים לא חויבו לפתוח את הסניף. בקבוצת שופרסל בחרו שלא להפעיל את הסניף בטיילת, משיקולים של חוסר כדאיות כלכלית, ושלחו 20 עובדים באילת לחל"ת. כעת דורשת מליסרון תשלום שכר דירה מהשוכרת.
מליסרון זכתה לביקורת מצד שוכרים שלה בקניונים, לאחר שסירבה לזכות אותם על שכר הדירה למחצית חודש מרץ, שבה הקניונים היו סגורים. גם לאחר פתיחת הקניונים הפעילו השוכרים לחץ רב על הנהלת הקבוצה. כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", הלחץ עבד ובקבוצת הנדל"ן החליטו לתת לשוכרים פיצוי, אך בדמות שוברים, שאינם מפצים את הקמעונאים עבור מלוא שכר הדירה.
על פי שיטת התגמול של מליסרון, כל לקוח שייכנס לאחד מקניוני הקבוצה יקבל שלושה שוברים בשווי 50 שקל כל שובר, למימוש בשלוש חנויות שונות. כך, הקבוצה אמנם מחלקת כסף ללקוחות, אך לא פוגעת לעצמה בשורת ההכנסות, שכן ההוצאות יירשמו כהוצאות השיווק בדו”ח הכספי.
ממליסרון נמסר בתגובה: “ככלל, איננו נוהגים להתייחס ליחסינו עם השוכרים בתקשורת”. משופרסל לא נמסרה תגובה.