$
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

“הקניונים יצטרכו לשמר את השוכרים"

משה גולברי, מבעלי גולברי וסקארה, טוען כי רשתות כבר לא מפחדות לסגור סניפים ומטיח ביקורת במתווה המענקים: “עבדו עלינו”. דווקא כעת הוא מחפש מותגים חדשים

אורנה יפת 08:0207.06.20

ב־8 במרץ, רגע לפני הסגר וסגירת החנויות, עוד הספיקה חברת האופנה גולברי להרים תצוגת אופנה אחרונה בגני התערוכה לקולקציית הקיץ, ולא ידעה שהגימיק שהציגה על המסלול, דוגמניות עוטות על עצמן מסכות מנצנצות מפייטים, יהפוך למציאות חיינו.

 

 

האחים משה, דוד ויעקב גולברי, בעלי הרשתות גולברי וסקארה, הפכו את תצוגות האופנה של החברה באמפי קיסריה לאירוע קיץ שנתי שמשך אליו מנכ"לים, סלבריטאים, אנשי תקשורת ולקוחות של החברה. התצוגה האחרונה היתה ב־2018 עם הזמר עומר אדם אבל השנה, אומר משה גולברי בראיון ל"כלכליסט", החברה החליטה לשנות קונספט ולא בגלל הקורונה.

 

"לא נעשה יותר תצוגות בקיסריה בחודש ספטמבר. עשינו את זה במשך 10 שנים, הגענו לשיא השיאים, אנשים שלא היו מוזמנים הגיעו והסתננו פנימה, וקיבלנו תביעות ייצוגיות ממוזמנים שלנו. החלטנו להעביר מיקום ולא נשלב יותר הופעות מוזיקליות. נתמקד רק בתצוגה ובקולקציה".

 

משה גולברי. "אנחנו עובדים בשעות המלאות בקניונים כי אנחנו מכבדים הסכמים. אבל אם זה לא יהיה רווחי, נצטרך להתאים את רמת השכירויות” משה גולברי. "אנחנו עובדים בשעות המלאות בקניונים כי אנחנו מכבדים הסכמים. אבל אם זה לא יהיה רווחי, נצטרך להתאים את רמת השכירויות” צילום: דודי חסון

 

עכשיו גולברי נדרש להתמודד עם בעיות מורכבות יותר במציאות שנוצרה לאחר משבר הקורונה, והחשש בפתחו של חודש יולי, בו הקניונים יחזרו לגבות את שכר הדירה המלא שגבו לפני המשבר.

 

"אם הפדיונות יירדו, הקניונים יצטרכו לעשות מחשבה מחודשת כדי לשמר את השוכרים", הוא אומר. "המצב שהיה בשנים האחרונות, שבו הרשתות לא הרוויחו כסף, לא יוכל להימשך בשנים הקרובות. רשתות האופנה שוחקות את הרווח כדי להציג מחזורים, וזה מצב שלא יימשך. כל עסק יצטרך לעשות התאמות לשכר הדירה, הקניונים יודעים את זה וקשובים למצב השוק. הם מבינים שהמחזורים שהרשתות עושות לא משקפים את הרווח".

 

“יש אווירה חדשה בשוק”

 

לדברי גולברי, הפדיונות ברשת האופנה חזרו למצבם מלפני תקופת הקורונה, ובסקארה אף עלו. ולמרות זאת, הוא מסתכל קדימה בחשש. “מה שמעניין אותנו זה לא מאי ויוני, חודשים שבהם הקניונים מתחשבים בנו, אלא מה יהיה באוגוסט ובספטמבר”, הוא אומר, “האם העבודה תהיה טובה כמו היום או שהפדיונות יירדו. האם תהיה עוד התפרצות של הנגיף? אף אחד לא יודע. כרגע הפדיונות בסדר, אבל השאלה הגדולה היא מה יהיה בקיץ”.

 

אתה סוגר את הסניפים בקניונים מוקדם מהרגיל?

"גולברי וסקארה פתוחות בשעות העבודה המלאות בקניונים כי אנחנו מכבדים הסכמים. אבל אם זה לא יהיה רווחי, נצטרך לשבת עם הקניונים ולהתאים את רמת השכירויות. אני מאמין שהקניונים יתאימו עצמם למצב, ואם לא, הם יהיו בבעיה. יש היום אווירה חדשה בשוק. שוכרים הבינו שהם יכולים לסגור חנויות שנגמר להן החוזה ולא להישאר בכוח.

 

“היום אנשים פותחים חנויות רחוב בדמי שכירות פחות גבוהים מבקניונים ועושים בהן פדיונות גבוהים. התפעול של החנויות הללו יותר זול מבקניונים, החנויות יותר קטנות, אין דמי ניהול, שעות פתיחה משמונה בבוקר עד תשע בערב בלבד, לא צריך הרבה עובדים, ובמוצ"ש לא פותחים את החנויות".

 

ויש גם בעלי נכסים פרטיים שלא מוותרים לשוכרים על שכר דירה.

"יש לנו חנויות רחוב, חנויות בפאוור סנטרים וחנויות בקניונים. עם רוב בעלי הנכסים הפרטיים הסתדרתי. יש משכיר אחד שמתנהג בצורה לא לגיטימית ונטפל בו בצורה חוקית. אחד צריך לעזור לשני אחרת לא נגיע לשום מקום. אני אומר: 'קניתם נכסים, חשבתם שתחזירו את התשואה ב־10 שנים, אז תחזירו ב־10 שנים ועוד חודשיים'. מה קרה? הרי הבנקים דחו את החזר המשכנתאות. גם לי יש דיירים שאני משכיר להם נכסים בתל אביב ולא גביתי מהם שכר דירה על תקופה שהעסקים היו סגורים".

 

בכמה עלו המכירות שלכם באונליין?

“האתר נחשב לסניף גדול שלנו, והוא מכר בתקופת הקורונה פי ארבעה לעומת יום רגיל. בתקופת הקורונה נשארנו רק חמישה אנשים במטה, וצוות שהפעיל את חנות האינטרנט, הגיע למרלו”ג כל יום והוציא סחורה בשביל האונליין”.

 

“הרשתות הגדולות נפגעו”

 

קבוצת גולברי מעסיקה אלף עובדים ומפעילה 140 סניפים, 88 של גולברי ו־52 של סקארה. לדברי גולברי, 700 עובדים הוחזרו מחל”ת והיתר יוחזרו במהלך החודש. “פתחנו חנויות בהדרגה בהתאם להוראות שנתנה הממשלה”, הוא אומר. “אם המגמה תימשך, והמכירות יהיו זהות למכירות של חודש מאי, הרוב הגדול של העובדים יחזרו".

 

להערכתו, בתוך שנה ייסגרו שבעה סניפים של גולברי שיסתיימו להם החוזים. בתוך שנתיים מעריך גולברי כי גולברי וסקארה ימנו כל אחת 65 סניפים: סקארה תתרחב וגולברי תתייעל. "נעשה התאמות”, הוא אומר, “נסגור חנויות בקניונים חלשים ובקניונים הגדולים אולי נגדיל את שטח החנויות. לא נהיה רשת שרק מגדילה מחזורים אם זה לא ייצר לנו רווח. בגולברי לא נפתח עוד חנויות פיזיות ולא נהסס לסגור חנות גם אם זה בקניון חזק שאני לא מרוויח בו כסף".

 

מה דעתך על מתווה המענקים של שר האוצר?

"עבדו עלינו בעיניים. רשתות האופנה נפגעו כי הן החזירו את רוב העובדים. אנחנו החזרנו את רוב העובדים, ולא ניהנה הרבה מהתשלום של המדינה על כל עובד שנחזיר חזרה מ־1 ביוני. זה עצוב אם אנחנו משחקים בשוטרים וגנבים. היו צריכים לתת פיצוי על ירידה במכירות כמו בזמן מלחמה. סתם תקפו את הרשתות הגדולות, ובסופו של דבר מי שנהנה מכל הפיצוי זה העסקים הקטנים. עד היום לא קיבלנו שום מענק ועכשיו אחרי שכבר קלטנו 70% מהעובדים, עוד 300 יחזרו החודש".

 

לא קיבלתם מענק מהמדינה?

"לא קיבלנו שום מענק. כן קיבלנו הלוואה בערבות המדינה".

 

מה עמדתך בנוגע לסוגיית פתיחת חנויות במוצ"ש?

"פתיחת חנויות במוצ”ש בקיץ לא משתלמת. השבת יוצאת ב־20:30 והקניון נפתח בשעה 21:00. העובדים צריכים לעבוד שעתיים, אין תחבורה ציבורית וצריך לממן להם מוניות. בחורף השבת יוצאת ב־18:30 אז יותר קל כי יש ארבע שעות עבודה, יש תחבורה, והעובדים יכולים להגיע הביתה. בחלק מהקניונים ביקשנו להוריד שעות עבודה, והם מאיימים לתת דו"חות למי שלא פותח חנויות. הם יכולים לעשות עם הדו"ח הזה מה שהם עושים".

 

קיבלת דו"ח על סגירת חנות במוצ"ש?

"שמישהו יעיז לתת לי דו"ח".

 

אתה ערוך עם מלאי לקיץ ולחורף?

"אנחנו מייצרים בניר צבי, ליד אסף הרופא. שם אנחנו עושים ייצור מקומי של 500 אלף פריטים בשנה וכמות דומה מייצרים גם בסין. ברגע שנסגר המפעל בסין, הפסדנו מכירות אבל גם הפסקנו ייצור אז זה חסך עלויות. ביום שסגרנו חנויות, המלאי נשאר בחנויות, וכשחזרנו לעבוד, המשכנו לייצר קולקציה עדכנית לתקופת הקיץ. היום אנחנו מייצרים פריטים לחורף הבא. אני מעריך שיהיה לי עודף קטן של מלאי מהקיץ כי לא כל המוצרים שנכנסו בתחילת מרץ מתאימים גם לתחילת יוני, וכל הסחורה שהוזמנה מסין לעונת קיץ הגיעה לפני הקורונה".

 

לפני שנה וחצי בנתה החברה מרלו"ג חדש בתעשיות צריפין בהשקעה של 45 מיליון שקל ועל שטח של 8,000 מ"ר. לשם עבר גם מטה החברה שמעסיק 130 עובדים. בניית המרלו"ג נעשתה בראייה עתידית של הרחבת החברה. כעת, גולברי פוזל למותגים חדשים. "לפני שנה וחצי עברנו למרכז לוגיסטי חדש כדי שנוכל להתרחב בעתיד. אני חושב שזו תקופה ששווה להסתכל בה, ולבחון תוספת של מותג או שניים. הזדמנויות מגיעות ואנחנו פה כדי לקבל הצעות. אנחנו ערוכים לוגיסטית להוסיף מותגים לחברה שלנו. אופנה זו ההתמחות שלנו ואין ממה לפחד. זו תקופה של הזדמנויות. במקביל, נחזק את האונליין שלנו, נביא אנשי מקצוע טובים ונשקיע יותר באינטרנט כי העתיד נמצא שם".

x