בלעדי לכלכליסט
זכייני וניליה נגד נאמן הרשת: פועל בניגוד להסכמי הזיכיון
לטענת 17 מזכייני הרשת הנמצאת בהקפאת הליכים, הנאמן מתנה את אספקת הגלידות בתשלום במזומן, מספק גלידות באיכות ירודה ולא בכמות נדרשת ומעדיף את הסניף בבזל - היחידי שבבעלות הרשת
זכייני רשת וניליה התאגדו והגישו לביהמ"ש המחוזי תל אביב בקשה דחופה להורות לנאמן לקיים את התחייבויות הרשת כלפי הזכיינים. וניליה נמצאת בהקפאת הליכים וכנאמן הרשת מונה עו"ד ליאור דגן. השופט איתן אורנשטיין הורה לנאמן להשיב לבקשה עד מחר ה-2.6.20.
- מייסד רשת הגלידריות וניליה: משבר הקורונה גרם לסגירת רוב הסניפים
- צו הקפאת הליכים לרשת הגלידריות וניליה; "ההכנסות צנחו ב-80%"
- בצל משבר הקורונה: בית המשפט אישר הסדר מהיר לחברה בהקפאת הליכים
הזכיינים, שמיוצגים על ידי עורך הדין יעקב בטש, מבקשים מבית המשפט להורות לנאמן הזמני לקיים את התחייבויות הרשת כלפי הזכיינים על פי הסכמי הזיכיון, ובתוך כך: לבטל את החלטת הנאמן המתנה את אספקת הגלידות לזכיינים בתשלום במזומן, בניגוד להסכמי הזיכיון, להורות לנאמן לספק לזכיינים גלידות באותה איכות בהתאם להתחייבויות הרשת בהסכמי הזיכיון ולא באיכות ירודה כפי שמסופק להם כיום, להורות לנאמן לספק לזכיינים גלידות בכמות ובזמינות הדרושה להם ובהתאם להתחייבויות הרשת לפי הסכמי הזיכיון ולהשיב לזכיינים סכומים ששולמו על ידם ביתר.
כמו כן, מבקשים הזכיינים מבית המשפט לאפשר להם לנהל מו"מ עם יצרני גלידה אחרים, ככל והנאמן לא יקיים את תנאי ההסכם, או במקרה שהליך ההבראה לא יצלח וזאת כדי שהזכיינים "לא יוותרו מול שוקת שבורה".
וניליה הוקמה על ידי האחים ניצן ואיתי רוגוזינסקי. קבוצת הזכיינים המאוגדת כוללת 17 זכיינים, מתוך 20 זכייני הרשת. לחברה גם חנות קמעונאית אחת שמופעלת ישירות על ידי הרשת במתחם בזל בתל אביב.
על פי הנטען בבקשה, הסניפים שבבעלות הזכיינים היוו במהלך השנים את חוט השדרה של הרשת, ועיקר הכנסותיה של הרשת נשענו על המכירות השוטפות של גלידה לזכייני הרשת שמפעילים את החנויות. "בעטיו של משבר הקורונה סניפי הזכיינים היו סגורים (לחלוטין או חלקית) ממחצית חודש מרץ ועד סוף חודש אפריל, ומקצתם (שמצויים בתוך מרכזי קניות סגורים), שבתו מפעילות עד למחצית חודש מאי. דא עקא, כי כאשר החלו הסניפים לשוב אט-אט ובהדרגה לפעילות, נפלה על הזכיינים בשורת ההקפאה ומינוי הנאמן הזמני, כרעם ביום בהיר!", טוענים הזכיינים בפני ביהמ"ש.
מהבקשה עולה כי הסכם הזכיון מחייב את הזכיינים לרכוש את הגלידות אך ורק מוניליק ייצור גלידות, וקובע גם כי הספק יוביל את הגלידות לסניף, על חשבונו, לפחות פעם בשבוע וזאת באמצעות חברת מתוק וטעים שעמה התקשר בהסכם למתן שירותים לוגיסטיים.
הזכיינים טוענים כי הנאמן הורה להם לאסוף את הגלידות בעצמם ולשלם במזומן, וזאת בניגוד להסכם הזכיון. "הסכם הזכיון קובע כי הזכיינים זכאים לאשראי בגין רכישת הגלידה בתנאים של שוטף פלוס 30, ולמחיר קבוע - כפי שמופיע במחירון, עליו חלק מהזכיינים זכאים להנחה קבועה. על אף הוראותיהן הברורות של הסכמי הזיכיון, הורה הנאמן לזכיינים לאסוף את הגלידות בעצמם מהעיר טירה וכנגד תשלום בצ'ק מזומן וזאת מבלי להתחשב במיקומו של כל סניף (חלק מהסניפים נמצאים בערים באר שבע ואשדוד) ובניגוד לתנאי האשראי הקבועים בהסכמי ההזמנה", נטען בבקשה. "אם לא די בכך, במקום לספק את הגלידות במיכלי נירוסטה אשר עברו חיטוי ומתאימים בגודלם לוויטרינה, סופקו הגלידות במיכלי פלסטיק קטנים והיה על הזכיינים להעבירן למיכלי נירוסטה שלא עברו חיטוי, כמתחייב מהוראות משרד הבריאות. כתוצאה מכך חלק מהגלידות הגיעו במצב אשר לא אפשר את מכירתן והזכיינים נאלצו להשמידן".
לאחר שעורך דינם של הזכיינים פנה במכתב לנאמן, החל הנאמן לספק את הגלידה לסניפים, אך לטענתם עדיין דרש את התשלום במזומן בניגוד להסכם. "ממועד הקפאת ההליכים הזכיינים מקבלים מגוון גלידות מצומצם, בכמות מעטה בהרבה מהנחוץ ובאיכות ירודה. התנהלות זו מהווה פגיעה אנושה בזכיינים אשר מחד, עומדים מול ויטרינות ריקות והפדיון שלהם נפגע קשות ומאידך, מוכרים מוצרים באיכות ירודה באופן הפוגע אנושות במוניטין של הסניף. כל זאת – כאשר המוניטין השלילי שנוצר עקב פרסום הליכי הקפאת הרשת ומכירתה גורם לפגיעה משמעותית ביכולתם של הזכיינים להמשיך להתנהל ולהפעיל את עסקיהם באורח סביר", נטען בבקשה.
הזכיינים ניסו להניא את הנאמן הזמני מהחלטתו והבהירו לו שאינם יכולים לשלם במזומן בעבור הגלידות, בעיקר נוכח משבר הקורונה אשר ממילא גרם להם לנזקים רבים, אולם לשווא. לעורך הדין שמייצג את הזכיינים "נאמר מפורשות כי תנאי האשראי (המנוגדים להסכמי הזיכיון), לא ישונו, בין היתר בשל תוכנית ההפעלה שהוגשה לבית המשפט (תוכנית אשר לא קיבלה כל התייחסות מצד הזכיינים)".
הזכיינים טוענים כי הרשת חדלה לייצר במפעל שלה בהוד השרון והיא מייצרת את הגלידות במפעל חיצוני, באופן מוגבל ובאיכות נמוכה, ולא נראה כי יש לה כוונה או יכולת לחזור ולייצר במפעל שלה. "לאחר סגירת מפעל וניליה בהוד השרון, הנאמן רוכש זמן ייצור (סלוטים) במפעלי דלי קרים, ולכן אינו מספיק לייצר בזמן, בהיקף ובאיכות הנדרשת לזכיינים, שמהווים את ערוץ המכירה העיקרי שלו. "התחושה המתקבלת היא כי הנאמן הזמני, לאחר הפסקת הייצור באתר בהוד השרון, אינו מסוגל להפעיל מערך ייצור בהיקף מלא כמתחייב מגודלה של הרשת וגורם לפגיעה אנושה בזכיינים, שסופגים את עיקר הנזק בתקופת ההפעלה".
הטענה: סניף בזל מופלה לטובה
בנוסף, טוענים הזכיינים לאפליה לטובה של סניף בזל שבבעלות הרשת. "למרבה האירוניה, הסניף היחיד אשר בבעלות ישירה של הרשת, סניף בזל בתל אביב, זוכה לאספקה סדירה ולמחירים נוחים המאפשרים לו תחרות בלתי הוגנת מול הזכיינים, ולא ניתן להתנער מהתחושה כי הנאמן הזמני מעדיף אותו העדפה ברורה, על חשבון הזכיינים".
לבקשה צורפה התכתבות שפרסמה הרשת בקבוצות ווטסאפ וברשתות חברתיות באמצעות עורכת דין ממשרדו של הנאמן לפיה סניף בזל יוצא במבצע מיוחד של גלידה ב-80 שקל לקילו, בלבד. בפוסט נכתב: "למי שלא יודע הרשת וניליה נמצאת לקראת פירוק והסניף בבזל הוא בעצם הסניף היחיד שנמצא בבעלות הרשת. הם פותחים את הרשת במתכונת מיוחדת בימים אלה - בואו נעזור לעסק שהקורונה ממש הקשתה עליו" .
על כך טוען עורך דינם של הזכיינים כי "לא רק שהרשת עצמה עושה הבחנה פסולה בינה לבין הזכיינים אשר מהווים את חוט השדרה שלה, לא רק שהנאמן מקפיד למלא את מקררי הסניף שבבעלות הרשת במגוון רב של גלידות, על חשבון הזכיינים; לא רק שהרשת מוכרת את הגלידות במחירים נמוכים בהרבה ממחיר השוק תוך יצירת תחרות בלתי הוגנת מול הזכיינים; אזי הרשת, באמצעות הנאמן, מודה כי פניה לפירוק ולא לשיקום".
לטענת הזכיינים "לנאמן הזמני עומדות שתי דרכי פעולה בלבד: אימוץ הסכמי הזיכיון כפי שהם או ויתור עליהם במידה והם 'נכסים מכבידים'".
תגובת הנאמן לא התקבלה.