בלעדי לכלכליסט
יצרנית מנועי הרקטות הישראלית בדרך לשוק היפני
החברה הממשלתית החדשה תומר, שהוקמה לקראת הפרטת תעש וקלטה את הפעילות המסווגת שלה, סיימה את 2019 ברווח נקי של 10 מיליון שקל. כעת נחשפים גם תוכנית למשגר חדש ללוויינים מתקדמים, ופזילה ללקוחות פרטיים
על הנייר זה נשמע כמו סטארט-אפ: חברה צעירה שעוסקת בטכנולוגיה מתקדמת בתחומה, ומתנהלת בסודיות רבה. בפועל, "תומר" היא חברה ממשלתית חדשה שהוקמה כדי לשמש מוקד ידע לאומי בתחום ההנעה הרקטית.
- ניתוח: הקורונה תכה בתעשיות הביטחוניות מישראל, בעיקר בייצוא לאירופה
- "בעשור הקרוב נגיע שוב לירח - שישמש מקפצה למאדים"
- חברת SpaceX תטיס תיירים לחלל ב-2021
תומר הוקמה לקראת הפרטת תעש. משרד הביטחון חשש שהחברה תימכר לבעלים זרים, והעדיף שיכולות רגישות ומסווגות שנצברו בה לאורך השנים, לא יהיו חלק מההפרטה. בסוף רכשה אלביט מערכות את תעש תמורת 1.8 מיליארד שקל, ולמרות שאלביט היא ספק גדול של משרד הביטחון ומעורב בפרויקטים מסווגים רבים, ההחלטה נותרה בעינה.
2019 היתה השנה המלאה הראשונה שלה כחברה עצמאית שהוקמה על בסיס מפעל גבעון של תעש. לפי נתונים שהגיעו ל"כלכליסט", תומר סיימה את 2019 עם מכירות בסך 330 מיליון שקל, בעיקר לתעשייה האווירית, אלביט ורפאל, ועם כ־10 מיליון שקל רווח נקי. לחברה צבר הזמנות בסך 750 מיליון שקל.
תומר מעסיקה כיום 540 עובדים, רבים מהם מהנדסים בתחומים שונים כמו פיזיקה וכימיה, ומייצרת את מנועי טיל החץ, הרקטות הארטילריות והאוויריות של אלביט, ואת מנועי השלב הראשון והשני של משגר הלוויינים הישראלי שביט, שמציב בחלל את לווייני הריגול של צה"ל. לפי מקורות זרים, המשגר מבוסס על הטיל הבליסטי יריחו, שמסוגל לשאת נשק גרעיני.
ההחלטה להקים את תומר כחברה ממשלתית ולא כיחידת סמך במשרד הביטחון, נבעה מהבנה שניתן למכור את מנועי הרקטות שלה גם ללקוחות מסחריים ולא רק עבור פרויקטים של מערכת הביטחון, מה שיסייע לה להתפתח טכנולוגית ולהוזיל עלויות למשרד הביטחון. כיום החברה עדיין לא מוכרת ישירות ללקוחות בחו"ל, ואולם במקרה שאלביט למשל מוכרת רקטות למדינה זרה, המנועים של אותן רקטות מיוצרים בתומר.
תומר כבר מנהלת שיחות ראשוניות עם חברות וגופים ביפן ובארה"ב, שירכשו ישירות את מנועי הרקטות שלה עבור פרויקטים שלא ייבנו בתעשיות הביטחוניות בארץ. הכניסה לשוק היפני היא תוצאה של מזכר הבנות שנחתם בשנה שעברה בין משרדי הביטחון בתל אביב ובטוקיו, שפתח את השוק היפני הסגור בדרך כלל לחברות ישראליות.
במקביל עובדים בתומר על שיפורים למנועי משגר הלוויינים הוותיק שביט, שיאפשרו לו לשגר לחלל מטענים כבדים יותר. כיום הוא משגר את לווייני האופק ששוקלים כ־350 ק"ג. אולם הגדלת משקל הנשיאה תאפשר בנייה ושיגור של לוויינים עם מצלמות בעלות כושר הפרדה גבוה יותר, או מכ"ם איכותי יותר.
בחברה בוחנים כניסה לתחום ההיפרסוני, מערכת הנעה המסוגלת לפעול גם באטמוספירה וגם מחוצה לה, ומאפשרת הגעה למהירויות גבוהות מ־5,000 קמ"ש לזמן ממושך. מערכות הגנה מודרניות מתקשות למשל להתמודד עם טילים היפר סוניים. רוסיה כבר חשפה מערכת כזאת, וארה"ב עובדת על תשובה.
"עמדנו בכל תוכניות העבודה שלנו בשנה הראשונה", אומר אל"מ (מיל') מרדכי בן עמי, מנכ"ל תומר. "גם בימי הקורונה החברה התארגנה בלוחות זמנים קצרים במיוחד לעבוד במשמרות בשמירה על מרחק תוך מאמצים רבים בהתאמה לנוהל כניסה ושהות במתחמי העבודה בסטריליות הנדרשת".
משרד הביטחון אישר לחברה תוכנית השקעות בכמיליארד שקל לחידוש ציוד הייצור והפיתוח שלה, שתבוצע במקביל למעבר מאזור מושב מצליח ליד רמלה, לשטח אש 209 באזור טל שחר. המתחם הנוכחי של תומר משתרע של שטח של 1,000 דונם, שפינויו יאפשר בנייה למגורים, כפי שבוצע בקריית האמנים הסמוכה. טרם נקבע תאריך להשלמת הפינוי, שצפוי להתרחש רק בעוד כ־15 שנה.