"משבר זו גם הזדמנות" - האנשים שהקימו עסק בעת הקורונה
פלטפורמה להקמת חנות מקוונת עבור עסקים קטנים, מערכת מבוססת בינה מלאכותית לגיוס מועמדים לעבודה מרחוק ואפילו פיצריה - בחודשים האחרונים היו עסקים שהוקמו למרות ולעתים בזכות המשבר
הקמת עסק תמיד כרוכה בסיכון אבל ישנן תקופות טובות יותר ופחות ללקיחת הסיכון הזה. בעת שגשוג כלכלי הסיכוי שעסק יצליח וינצח את הסטטיסטיקה לפיה מרביתם לא שורדים את שלוש השנים הראשונות גדול יותר מאשר בעת משבר כלכלי שפוגע במשק כולו.
- רשות המסים תתחשב בשוטף פלוס בחישוב הירידה במחזור העסקים
- תוקם קרן בהיקף של 4 מיליארד שקל להלוואות לעסקים בסיכון
- רשות המסים: 100 אלף עצמאים נמצאו זכאים לפעימה השנייה
עדיין, יש עסקים שצומחים מתוך המשבר, כאלה שמזהים הזדמנות הקשורה דווקא בזמנים הקשים. שוחחנו עם מייסדים של עסקים כאלה על ההחלטה האמיצה, על הקמת עסק תוך כדי סגר ומגיפה עולמית ועל מה יקרה בימים שאחרי המשבר.
רני אבישר, מייסד פלטפורמת Stayy.live - פלטפורמה המאגדת ומחברת בין יוצרי תוכן בישראל, לבין הגולשים
בדיוק כשהתפרצה מגיפת תהקורונה סיים רני אבישר תואר שני בצרפת והגיע לארץ אחרי שמשרה שהיה אמור לאייש בלונדון הוקפאה. "העניין של משבר זה בדיוק גם ההזדמנויות, בהנחה שאחר כך הצורך נשאר. במהלך התקופה נחשפנו מצד אחד למצוקה של יוצרי תוכן שלא נחשפים לקהל עקב עומס בפלטפורמות השונות, ומצד שני לקהל מבולבל שרוצה להגיע מהר יותר ובפשטות לתכני וידאו אינטרקטיבים שמעניינים אותו. ההבנה הייתה שללא פלטפורמה שתרכז, תסדר ותערוך את תוכן היוצרים בלייב מיו טיוב, פייסבוק וזום, כולם מפסידים, היוצרים והקהל. צריך לזכור שהמשבר פגע בעיקר ביוצרי תוכן, עסקים קטנים, שבשגרה מתנהלים מול קהל חי (מרצים, מוזיקאים ומאמנים), רובם לא הספיקו עדיין לבנות אסטרטגיית חשיפה דיגיטלית והפלטפורמה שלנו מאפשרת להם לאסוף עוד קהל בדרך לבניית העסק הדיטיגלי שלהם", הוא אומר.
האלגוריתם של stayy אוסף את כל משדרי הלייב המתוכננים שהוזנו מרחבי הרשת אל תוך הפלטפורמה. הגולשים באתר יכולים לצפות ברשימת ההרצאות והשיעורים הזמינים להם ולבנות תכנית צפייה המתבססת על תחומי העניין של כל אחד ואחת.
"נדהמנו לראות במהלך המשבר כמה כישרון יש ברשת ואיך כל בית הופך לתחנת שידור ואין הבדל בין רשת מכונים גדולה לבין מאמן פרטי או בין הזאפה לבין אולפן ביתי של מוזיקאי מפלורנטין. הלייבים הכי נצפים שלנו במערכת הם דווקא התוצרים הבייתיים האותנטיים, יש ממש רצון של הקהל לקבל עוד מזה", הוא מספר.
מה אתה חושב שיקרה לאחר החזרה המלאה לשיגרה, האם עדיין יהיה צורך בטכנולוגיה שפיתחתם?
"המטרה שלנו היא לייצר אלטנרטיבה לדרך צריכת תוכן לייב באופן מרוכז ומסודר. זיהנו צורך ממשי בטכנולוגיה במהלך המשבר, ואנו צופים כי הוא ישאר ואף ייגבר גם לאחר החזרה לשיגרה. בסופו של דבר יישארו הטובים ביותר. אני מאמין שאנשים יתרגלו לצרוך דברים בדיגיטל. אנשים הבינו שהם צריכים לטפל בצריכה שלהם בצורה יותר נבונה. להבין שהם לא צורכים רק טלוויזיה. בסוף המשבר הקהל יהיה הרבה יותר פדנט לגבי הצריכה שלו. עסקים למדו איך להעתיק את עצמם לאונליין, ולכן אנו צופים כי השימוש בפלטפורמה שמאפשרת לסדר ולאגד את הכמויות האדירות של התוכן הזה רק יגדל עם הזמן, הן מצד העסקים שזקוקים לפלטפורמה מסודרת כדי להגדיל את החשיפה שלהם, והן מצד הגולשים".
יוחנן קפלניקוב, יזם ומנכ"ל פלטפורמת gooo.co.il – חנות מקוונת עבור עסקים קטנים
ליוחנן קפלניקוב יש כבר למעלה מ-10 שנים עסק של בניית אתרים, הוא איש שיווק ודיגיטל וגם יזם ופעיל חברתי שבין היתר הקים את המיזם החברתי daiii.co.il למאבק ביוקר המחייה. בזמן משבר הקורונה כאשר החלו עסקים להיסגר הוא פיתח מערכת שנועדה לאפשר לכל ירקן שכונתי או חקלאי מכירה ישירה ללקוחות.
"העסק שלי מתעסק בבניית אתרים וכחלק מהפעילות החברתית שלי אני מנסה להילחם בריכוזיות ומונופולים. העזרה לעסקים קטנים, הניסיון להילחם בריכוזיות כל הדברים האלה התנקזו בעת המשבר ופיתחנו את המודל העסקי, המבוסס על עמלת סליקה, כך שיאפשר מצד אחד את הפלטפורמה לכל ירקן אבל גם שתהיה הכנסה שתאפשר את קיום העסק", הוא אומר.
החוויה של עבודה במהלך המשבר הייתה מבחינתו גם מעצימה וגם קשה. "מצד אחד שמחנו לעזור ככל יכולתנו לבעלי העסקים הקטנים השכונתיים, ומצד שני היו שיחות קשות, של ירקנים שכבר אמרו נואש וכבר נאלצו לסגור את שעריהם, אחרי שנים רבות של פעילות, לפעמים אפילו בנים יורשים שראו את עמל אבותיהם קורס למול עיניהם.
גם ברמה האישית היה קשה, כי כולנו היינו בהסגר, עם הילדים בבית, והעבודה דרשה המון תשומות וזמן. לפעמים מצאנו עצמנו עם הילדים ביום, ועובדים על המערכת בלילה. כל הזמן מנסים לשפר, לייעל ולסייע ככל יכולתנו".
אתה חושב שאחרי החזרה לשיגרה יהיה עדיין צורך בטכנולוגיה שפיתחתם?
"אין לנו כל ספק שיהיה צורך בטכנולוגיה שלנו, אנשים התרגלו להזמין אונליין וכולנו חווינו את הענקיות שלא עמדו בעומס וקרסו. אנחנו עובדים ללא הרף על פיתוחים ותוספות, בהתאם לדרישות השוק ובעלי העסקים להם אנו נותנים שירות.
אנו צופים כי הפלטפורמה שלנו רק תגדל ותתייעל, ומשום כך השירות שבעלי העסקים הקטנים יקבלו מאיתנו יהיה אופטימלי, ומותאם להם אישית. ירקן שרוצה אתר שיעבוד היטב צריך להשקיע בסביבות 15 אלף שקלים באתר ואז המון כספים בפרסום ירקן ממוצע לרוב לא תמיד טכנולוגי ולא תמיד רוצה להתעסק עם הדברים האלה.
זה נכון שאנו חווים כעת סוג של חזרה לשגרה, וחלק מהאנשים שבו להרגליהם הישנים, אך עדיין ישנה אוכלוסיה שלמה של מבוגרים, אשר חוששים לצאת לקניותיהם הרגילות. הם מורגלים למכולת שלהם ולירקן שלהם, ואנו רוצים להעניק להם את אותה חוויה אישית, עם פן טכנולוגי שיהיה עבורם כמה שיותר שקוף וקל. ישנה גם אוכלוסיה אשר לא היתה מורגלת בקניות מקוונות, וכעת "קיבלה טעימה" ורוצה להמשיך ולצרוך באופן זה", הוא אומר.
גיא בראל, מייסד ומנכ"ל Canditech – מערכת מבוססת בינה מלאכותית לגיוס מועמדים לעבודה מרחוק
את הפעילות של המיזם שלו החל גיא בראל, שפיתח יחד עם ניר דברת, כנען ברא"ז מערכת שמאפשרת לחברות להעריך ולסנן מועמדים באמצעות מבחני בית, בפברואר - ממש רגע לפני שמשבר הקורונה הגיע לישראל. "אנחנו עובדים על הדבר הזה הרבה זמן אבל לשמחתנו ולצערנו התחלנו באופן רשמי כחודש לפני המשבר כאשר מצד אחד חברות גדולות הפסיקו לגייס עובדים ומצד שני בקרב חברות אחרות גיוס מרחוק נהיה מאוד רלוונטי", הוא אומר.
ממש בתחילת דרכם הם נאלצו לעבור לעבוד מהבית. "היינו חלק מהאקסלרטור של אמזון אז הייתה לנו התחלה טובה אבל עם הקורונה התחלנו לעבוד מהבית וזה יצר הרבה מאוד פעילות. עבדנו יותר שעות וגם הצלחנו לעשות המון פגישות עם לקוחות בזום. מצד אחד בתחילת המשבר ללקוחות לא היה קשב, בעיקר למנהלות משאבי אנוש כי העיסוק היה באיך עוברים לעבודה מרחוק, אבל אחרי חודש חודשיים אנשים רצו יותר לשמוע על פתרונות וגם נהיו יותר זמינים. פתאום בגלל העבודה מהבית היה ובגלל שהזמן לא התבזבז בדרכים או בשיחות מסדרון גם מנהלים שבדרך כלל קשה היה להשיג הפכו לזמינים יותר. בעקבות הקורונה הוספנו פיצ'ר שמאפשר לחברות לעשות חלק מהראיון עצמו מרחוק תוך כדי שיש מסך משותף ואפשר לפתור תרגילים", הוא מספר.
כרגע אפשר לראיין אנשים לא מרחוק, אתה חושב שהחזרה לשיגרה תפגע בעסק?
"אם לפני הקורונה המוצר שלנו היה 'nice to have' אז היום הוא מאסט. אין ברירה אלא לדעת לנהל תהליך גיוס מרחוק. לא פיתחנו את המוצר בקורונה אבל המשבר הכריח את החברות לטעום מהדבר הזה שנקרא גיוס מרחוק. פיתחנו מערכת Saas עם בינה מלאכותית ואנחנו ממש יוצרים סימולציות, לא מבחן לאנליסט אלא מבחן לאנליסט ספציפי. אנחנו רואים שאפילו בלי קשר לקורונה אנחנו מצליחים באמצעות המוצר לחסוך 70% מהראיונות שחברות עורכות ומקצרים משמעותית את הזמן לגיוס".
גלעד הרפז, הבעלים של pizza 4 the people , פיצריה ביפו
גלעד הרפז, שפתח את הפיצריה pizza 4 the people ביפו במהלך תקופת הקורונה סגר ביום אחד ארבעה מקומות בתל אביב, כולם ברים קולינריים: סורא מארה, נסיך, מלכי וקן הקוקייה. "כולם מקומות ותיקים ומובילים. הבנתי שהחוויה היא המוצר והיה קשה ולא נכון כלכלית לשנות את המוצר רק בגלל הקורונה. כך עלה הרעיון של הפיצה", הוא מספר.
"זו צורת הבילוי החדשה אותה שיווקנו בשיתוף עם יקב תבור. בנינו דיל של דייט זוגי עם פיצה לבחירה מהתפריט ובקבוק יין 375 מ"ל של תבור בתוספת 35 שקלים כדי שאנשים יוכלו להנות מפיצה ויין במחירים נוחים. זה משהו שהיה בקנה כבר לפני הקורונה אך המשבר היווה קטליזטור לקבלת ההחלטה".
את העסק הקים תוך שבוע ב-24 למרץ אחרי שהיה לו קשה לשבת בבית ולחכות. "התחלנו מכירה בוולט ומשלוחים על בסיס טלפוני בעיקר למכרים או עובדים וחברים. בשבוע האחרון יש גם טייק אווי, אנשים קונים יושבים על ספסלים ועל ארגזי בירה מפוזרים ברחבי המדרכה וכבר מיום רביעי תהיה ישיבה נוספת בחוץ.
מה יקרה עם החזרה לשיגרה, האם העסק ישרוד?
"אני חושב שעסק של מזון כמו פיצרייה .הוא עסק שמתאים למצב הנוכחי. עסקים ימשיכו לעבוד. דעתי היא שהענף יהיה ריכוזי יותר ולא יהיה מקום לעסקים בינוניים. רק המקצוענים ובעלי התשוקה ישארו בענף. יותר אנשים יחפשו צורת בילוי זולה יותר אך עדיין הצורך האנושי בלצאת ולהנות הוא משהו שלא ייגמר לעולם. אני גם מאמין שהשוק המקומי יתחזק כי אנחנו בעידן של לוקליזציה על פני גלובליזציה".
עמית כהן, קונדיטור
עמית כהן עבד במסעדה שנסגרה במהלך המשבר ותוך כדי הפעיל עסק למכירת עוגות ומאפים מביתו שבגבעתיים. "זה עסק שהיה קיים לפני ובזמן המשבר הוא קיבל עצימות. הייתי מוכר קצת מהבית וזה לא ממש הצליח בזמן שעבדתי ואז כשהייתי בבית התחלתי למכור בימי שישי דברים שאני מכין וזה תפס תאוצה. אנשים התלהבו ובאו עוד. יש לי קבוצה של לקוחות שאני שולח אליהם באופן פרטי את התפריט ואנשים פונים אלי בוואטסאפ או בפייסבוק ומגיעים אלי הבייתה ביום שישי", הוא מספר. למרות שחזר לעבודתו במסעדה הוא מתכנן להמשיך את העסק מהבית. "זה היה החלום שלי לפתוח בית קפה פיראטי כזה, שאנשים יבואו אלי הבייתה. בתקופת הקורונה זה היה מוזר כי אי אפשר היה להיכנס אבל לאט לאט אנשים התחילו לחזור, הביאו חברים והתחילו להישאר, לקשקש".
אתה חושב שהעסק ימשיך עכשיו כשהמסעדות מתחילות להיפתח?
"אני אמשיך עם זה בבכל מקרה זה תמיד היה החלום שלי, הקורונה נתנה לי את הפוש האחרון. נורא חששתי לאבד את מקום העבודה שלי כשכיר ופתאום הקורונה באה וניפצה את התפיסות האלה. הבנתי שאם אני לא אעשה את הכסף הזה בעצמי אף אחד לא יבוא וייתן לי אותו. המטרה היא להיות רק עצמאי".
דיויד מזומן, מייסד ומנכ"ל Wishbox - פלטפורמה לניהול חוויית אורח בבתי מלון ובהוסטלים
הפלטפורמה שפיתחה Wishbox הייתה פעילה בארה"ב ואירופה עוד לפני המשבר אבל היא הושקה בישראל במהלך משבר הקורונה. "דווקא בתקופת המשבר התחלנו לקבל יותר ויותר פניות מבתי מלון ישראלים שהמשבר הביא אותם להבנה שהם חייבים להוסיף את השכבה הדיגיטלית לדרך שבה הם עבדו לפניי. מבחינתם זו כבר לא פלטפורמה למלונות מתקדמים לשדרוג חווית האורחים, אלא זה משהו שהם חייבים בשביל לעמוד בתקנים במדינות מסוימות או לפחות בסטנדרטים שהאורחים מצפים מהם בשביל להרגיש בטוחים", אומר דיוויד מזומן, מייסד ומנכ"ל החברה. "ברור לכולם שדיגיטיזציה של התקשורת בין המלון לאורחים לפני ההגעה ובזמן השהות זה משהו שהוא חובה שיהיה ואף אורח לא יסכים לעמוד בתור במלון ליד זרים בשביל לעשות צ'ק אין ולחתום טפסים או להשתמש בחוברת בחדר כדי להבין איך להפעיל את מזגן. הכל צריך להיות זמין להם מהטלפון האישי שלהם".
כמו כל המשק גם הם עברו לעבודה מלאה מהבית מאמצע חודש מרץ ל-8 שבועות. "בהתחלה רוב העבודה הייתה במגננה ולשמר את הלקוחות הקיימים בתקופה מאוד מאתגרת עם אי ודאות גבוהה מאוד לגבי העתיד. לאחר שהצלחנו לייצב את הספינה, זיהינו את ההזדמנות שטמונה במשבר, וחיזקנו את היכולות היותר רלוונטיות לתקופה זו כמו חתימה על הצהרות הבריאות באונליין צ'ק-אין או הזמנת מקום לחדר אוכל לארוחות עם מגבלות תפוסה.
מה אתה חושב שיהיה לאחר החזרה לשגרה, האם עדיין יהיה צורך בטכנולוגיה שפיתחתם?
"משבר הקורונה רק קיצר תהליכים שהיו קורים בכל מקרה בטווח של מספר שנים, לכולם ברור שהעולם הולך לדיגיטיזציה של תהליכים ידניים ואופליינים. הלקוחות ב-2020 מצפים שכל המידע שהם צריכים יהיה זמין להם בלחיצת כפתור בכל זמן שהם רוצים, בשפה שלהם, וזמינים להזמנה מיידית ללא צורך לדבר עם נציג כלשהו ולחכות לאישורים. לכן אנחנו בטוחים שהצורך והשימוש בפלטפורמה יישאר ואף יתגבר".