דעה
ישראל מתעלמת מהכוח שבתיירות הפנים לשיקום הכלכלה
על המדינה לראות לנגד עיניה כאחת ממטרות-העל, את עידוד תיירות הפנים "כחול לבן", תוך תמיכה בגורמי התיירות ומתן סיוע ומימון המותנה בפעולות ובמקביל יוזמה להתחדשות תכנים והתאמתם למציאות הקיימת
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת של מספר התיירים הנכנסים לישראל. שנת 2019 הייתה שנת שיא בתיירות החוץ בישראל, בה ביקרו למעלה מ-4.6 מיליון תיירים בשנה.
ישראל ביצרה את מעמדה כיעד תיירות מוביל, עד למשבר הקורונה, שעצר באופן פתאומי ומוחלט את התיירות הנכנסת ופגע באופן קשה ואף אנוש בכלכלת התיירות ברחבי הארץ. די מהר התעשתו כוחות השוק ובתי מלון נסגרו, ודירות בתל אביב שינו ייעודן מהשכרה לטווח קצר לתיירים נכנסים, להשכרה לטווח ארוך לתושבי תל אביב, המרכז והמדינה.
במעמד השבעת הכנסת ובחילופי התפקידים בין שר התיירות היוצא יריב לוין לבין שר התיירות הנכנס אסף זמיר נאמר כי אחד היעדים של משרד התיירות מוגדר כחיזוק תיירות הפנים. אני מציע מונח חדש שמבהיר את המגמה אליה צריכים לשאוף, באופן מובהק יותר: "תיירות פנים כחול לבן".
הצבת תיירות פנים כיעד "על המפה" משמעותה יוזמה והובלה מטעם המדינה לעידוד דרך השקעת משאבים והזרמת כספים למען שינוי המצב הקיים. שיווק תיירות הפנים "כלפי פנים" כלפי שוק התיירים הישראלים באופן אקטיבי ומיטבי, כזה שמשלים את פוטנציאל השוק האמיתי. מדובר בפניה לתושבי המדינה ולא רק כלפי חוץ לתיירות הנכנסת כפי שאוהבים לעשות במשרד התיירות מקדמת דנן. הבשילו התנאים לשינוי התפיסה הפריפריאלית והמיושנת, המעודדת תיירים מחו"ל להכיר את ישראל ולשמוע עליה בעודם באתריה. תבינו, גם אזרחי ישראל צמאים לידע ולחוויות הצפונות בפלאי הארץ והם אלה שיחוללו עם אהבתם לנופים המגוונים ולידע השורשי, את השגשוג המיוחל למשק בכלל ולכלכלת התיירות בפרט. עלינו לנקוט באסטרטגיה שרואה נחיצות בפניה עם הפנים כלפי פנים ולא רק כלפי חוץ. כדוגמת מדינות אחרונות בעולם המבינות שחוסנה של כלכלת שוק התיירות מתבטאת לפני הכל, בתיירות פנים איתנה ומתמדת, כאשר השיעורים הנדרשים לכך הם כ-70% מסך תנועת התיירות בארץ.
חלקה של המדינה לא מסתיים בהצבת המטרות אלא ביישום סיוע לעסקים הפועלים בתחום תיירות הפנים, שנפגעו אף הם מהמשבר. ככל שימהרו להשתקם וישובו לפעילות, בזכות סבסוד, הדומה לזה שמקבלות חברות תעופה, כך יוכלו המחירים לרדת ועוד ועוד תושבים ישראלים יבחרו לטייל בארצנו ובוודאי יוכלו להנות מטיולים מעשירים ומהנים. הכוונה לחברות רכבים, חנויות מזכרות, מוזיאונים ועוד עסקים תומכי תיירות – תמיכה ממשלתית כספית תאפשר פתיחה מהירה של השוק כולו וקידום החזרה לשגרה. כספי עידוד אלו יניעו את כלכלת התיירות פרט ולפחות 10% מהמשק כולו.
תיירות היא קודם כל עניין של דימוי. והנכס העיקרי בתקופה זו הוא הבריאות כיום, בזכות נתונים של תחלואה נמוכה, יש לישראל סיכוי להיכנס לרשימת המדינות הנקיות, הבריאות והלא מסוכנות, שמותר לנסוע אליהן. הרשימה הולכת להיות צפופה וישראל תתחרה על תשומת הלב של התיירים עם מדינות שונות, כגון: יוון, מונטנגרו, אוסטריה, סלובניה ועוד. על שר התיירות לנצל את יתרונותיה של המדינה ואת המגוון שהיא מציעה לתיירים כדי לשווק אותה לתיירים הנכנסים והן לתושבים כדי לא לאבד אותם לטובת המדינות האחרות, ככול שתיירות הפנים ה"דומסטית" תהיה רבה יותר כך במקביל וביחס ישיר מתחזקת גם תיירות החוץ לתוך המדינה. במדינות אירופה הטיולים בתוך המדינה נחשבים נורמה חברתית!
עד שיפתחו השמיים, על המדינה לראות לנגד עיניה כאחת ממטרות-העל, את עידוד תיירות הפנים "כחול לבן", תוך תמיכה בגורמי התיירות ומתן סיוע ומימון המותנה בפעולות ובמקביל יוזמה להתחדשות תכנים והתאמתם למציאות הקיימת. הנדרשת לנו הישראלים המתיירים וזאת בבנייתם כחווייתיים ומעשירים ומגרים להמשיך ולטייל במחוזותינו. מדובר בהזדמנות מהמעלה הראשונה, אולי אפילו היתרון היחיד לכלכלה שנולד מהמשבר.
איתמר ניר הוא סמנכ"ל חברת פגסוס, המתמחה בטיולים מאורגנים בחו"ל