רבעון חזק לתעשייה האווירית למרות ירידה בעסקי התעופה
רשמה שיא מכירות של יותר ממיליארד דולר לאחר עלייה של 1.7%, ו-34 מיליון דולר רווח נקי ברבעון הראשון - זינוק של 143%; החברה נהנית מפעילות הסבה של מטוסי נוסעים למטען; היו"ר הראל לוקר ל"כלכליסט": "זה היה הרבעון הראשון הטוב ביותר בהיסטוריה של התעשייה האווירית, בוחנים את האתגרים שמציבה הקורונה"
משבר הקורונה לא ניכר כמעט בדו"חות התעשייה האווירית לרבעון הראשון. החברה הביטחונית הגדולה בארץ רשמה גידול בהיקף המכירות לכ-1.018 מיליארד דולר, עלייה של 1.7% מהרבעון המקביל אשתקד. מדובר ברבעון הראשון עם היקף המכירות הגבוה ביותר בתולדות התעשייה האווירית.
- ההסכם הקיבוצי בתעשייה האווירית ימנע קיצוצים בשל חריגות שכר
- מאות עובדים בתעשייה האווירית קיבלו הודעה: הישארו בבית עד סוף יוני
- התעשייה האווירית רוכשת את פעילות הרכב הצבאי של עידו כהן
הרווח הגולמי צמח ב-39% לכ-170 מיליון דולר (כ-16.7% מהמכירות) לעומת כ-122 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-12.2% מהמכירות). הרווח התפעולי זינק ב-205% ל-61 מיליון דולר, לעומת 20 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי צמח ב-143% לכ-34 מיליון דולר, בהשוואה ל-14 מיליון דולר אשתקד. צבר ההזמנות של החברה עומד על 13.2 מיליארד דולר, ירידה קלה לעומת 13.2 מיליארד דולר בסוף 2019.
"תוצאות הרבעון משקפות את המשך המפנה העסקי שביצעה החברה מאז יישום האסטרטגיה החדשה שלה. זהו הרבעון הראשון הטוב ביותר בהיסטוריה של התעשייה האווירית", אמר ל"כלכליסט" יו"ר תע"א, הראל לוקר, "מגפת הקורונה מציבה בפנינו גם אתגרים עסקיים ואנו בוחנים כל העת את ההתפתחויות על מנת לשמור על המשך התנופה שבה מצויה החברה". האסטרטגיה אליה מתייחס לוקר כללה איחוד חטיבות ייצור מטוסי המנהלים, רכיבי המטוסים והבדק שמתחזקת ומשפצת מטוסים, לחטיבה אחת.
בניגוד לאלביט ולרפאל, לתעשייה האווירית יש גם פעילות משמעותית במכירות לשוק התעופה האזרחי, שאמנם נמצא במשבר עמוק מאז פרוץ המגפה, ומקורקע ברובו. ההשפעות כבר ניכרות בדו"ח, כשהמכירות לשוק האזרחי ירדו מ-26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-23% ברבעון האחרון, ל-236 מיליון דולר. התעשייה האווירית מייצרת מטוסי מנהלים ורכיבים למטוסי נוסעים של יצרניות אחרות, כמו בואינג, שסובלות מעצירת ייצור ומביטולי הזמנות בידי חברות התעופה המקורקעות. אך לחברה גם פעילות הסבה של מטוסי נוסעים למטען, שלא נפגעה בינתיים בגלל הביקוש המואץ למטוסים כאלה.
"נכון למועד זה, לחברה לא ידוע על ביטולים של חוזים או עיכובים משמעותיים בעקבות מגפת הקורונה והחברה ממשיכה לפעול יחד עם לקוחותיה למציאת פתרונות לשיבושים, כגון בשרשרת אספקה, שנוצרו בעקבות המגפה", אומר המנכ"ל נמרוד שפר, "החברה בוחנת את תחזיותיה לגבי ההתקשרויות העתידיות שלה, בעיקר בתחום התעופה האזרחית לאור ההשלכות בפעילות העולמית בתחום זה. כחברה עסקית, התעשייה האווירית בוחנת כל העת את התפתחות האקלים העסקי והיא נמצאת בעמדת התמודדות טובה עם השלכות המגפה, תוצאה של התייעלות, יישום קפדני ומדויק של אסטרטגיית החברה החדשה, מצב פיננסי איתן, גיוון טכנולוגי ועסקי ומחויבות ההון האנושי הטוב ביותר במדינת ישראל ובעולם".
כפי שנחשף בכלכליסט, כמה מאות מ-15 אלף עובדי החברה נמצאים בחופשה בתשלום מופחת עד סוף יוני, בעיקר אנשי שיווק ותמיכה טכנית שבשגרה טסים ללקוחות בחו"ל. החברה חתמה בשבוע שעבר על הסכם קיבוצי זמני עם ועד העובדים שלה בראשות יאיר כץ, שימנע בינתיים מהממונה על השכר באוצר לבצע קיצוצי שכר חד צדדיים לעובדים שקיבלו דרגות שכר גבוהות ללא אישורו, אך גם יעצור העלאות שכר לאותם עובדים בהתאם להסכם השכר במגזר הציבורי. כל זאת עד לגיבוש הסכם קיבוצי חדש בחברה. המהלך צפוי לחסוך לחברה מאות מיליוני שקלים בהוצאות שכר.