בלעדי לכלכליסט
נגד הפקקים: ניסוי להגבלת פריקת הסחורות בתל אביב
במסגרת פיילוט העירייה תתחום חלק מהרחובות ותכפיל את שטח הפריקה. עם זאת, שעת ההגעה של הספקים לעיר תשתנה, כאשר בחלק מהמקרים תותר נסיעה של המשאיות בנתיבי התחבורה הציבורית רק בשעות בהן שירותי האוטובוסים לא קיימים או דלילים במיוחד
פקקי התנועה הכבדים בעיר תל אביב גוררים את העירייה לשנות את מודל כניסת הסחורות בשעות העומס. לכלכליסט נודע, כי בחודש יוני צפוי להתחיל מה שמכונה שם "פיילוט פריקה וטעינה במרכז העיר", במסגרתו הוגדרה מטרת על של "שינוי הרגלי פריקה וטעינה", עם מטרות משנה כגון "שיפור הבטיחות בדרכים", "שיפור השירות לחברות השינוע הפועלות בעיר" ו"צמצום ההפרעה לתנועה". הניסוי מבוצע בשילוב התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר.
במסגרת הניסוי העירייה תתחום את הרחובות פרישמן, רחוב בן-יהודה, רחוב בוגרשוב/מרמורק ואבן גבירול, ותכפיל ב-66% את שטח הפריקה והטעינה של הסחורות, מכ-600 מטר כיום לקרוב לאלף מטר בעתיד. הורדת הסחורות שם תאכף אלקטרונית, מה שאומר שהשלט המיתולוגי "פקח אני פורק סחורה" עלול להפוך ללא רלוונטי למצלמה שתתעד עבירות מהם יופקו דו"חות שונים. עוד בתכנית שינוי שעות ההגעה של הספקים השונים לעיר, כאשר בחלק מהמקרים תותר נסיעה של המשאיות בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) רק בשעות בהן שירותי האוטובוסים לא קיימים או דלילים במיוחד (למשל בשעות הבוקר המאוד מוקדמות). כך למשל אחת ההצעות היא "הסדרת פריקה וטעינה בנתיבי נסיעה (קינג ג"ורג פרישמן ודיזנגוף) בין שש וחצי לתשע וחצי בבוקר.
השלב הסופי מתוכנן להיות מעבר לכלי רכב קטנים יותר שיותרו להכנס לעיר, כלומר במקום משאיות גדולות נפח שמסרבלות את התנועה לשאר המשתמשים בדרך, התנועה תהיה באמתעות כלי רכב קטנים, דוגמת רכבי חלוקה, שפחות מפריעים לשאר המשתמשים בכביש.
הניסוי הרשמי אמנם יחל ביוני אבל מדידת ואיסוף הנתונים יערך בין יולי לדצמבר השנה. בעירייה מקווים לעבד את המסקנות לקראת שנת 2021 כאשר המטרות המקוות הן "שינוי סוג הרכבים ושימוש ברכבים קטנים יותר למייל האחרון, כולל אופני משא", "שינוי מועדי הגעה לאזורי לב העיר בדגש על שעות הבוקר המוקדמות", עם בחינה לפעילות ערב, כמו גם "בחינת האפשרות לשילוב בין ספקים או צמצום תדירות הגעה". במילים אחרות העירייה תנסה לרווח את הפעילות בכביש גם מבחינת סוגי כלי הרכב וגם מבחינת שעות השימוש, זאת תחת הידיעה שעומס התנועה מאמלל את חיי התושבים וכלל העסקים בעיר. לעניין זה יוזכר שבנק ישראל קבע שפקקי התנועה גורמים נזק של כ-35 מיליארד שקל לשנה, ותל אביב כבירת העסקים של ישראל היא אחד מהמוקדים הראשונים, אם לא הראשונה בתור, שיש לטפל בה.
בעיריייה מאמינים שהמאמץ יוביל ל"שיפור הבטיחות בדרכים וצמצום ההפרעה לתנועה בדגש על הולכי הרגל ועל רוכבי האופניים", עם יכולת להוריד לאפליקציות ניווט את מפרצי פריקת הסחורות החדשים, ושעות הפעילות. הבעיה היא שלא כל הספקים והעסקים עשויים לקבל בברכה את השינוי, ולו בשל העובדה שהוא יחייב אותם לשנות את מהלך העבודה שלהם. כך למשל עסקים שקיבלו סחורה לאורך כל היום יצטרכו להתאים את שעות הפעילות שלהם לדרישות עיריית תל אביב, כאשר המעבר לכלי רכב קטנים עלול להגביל רשתות קמעונאות שדרושות למסת משלוח גדולה כדי לכלכל את המלאי שלהם לכל חודש.
בשיחה עם כלכליסט אומר ראובן שליסל, מבעלי ליימן שליסל, שהוא מקווה שהפיילוט יעבור בשלום. שליסל, שמכהן כיו"ר ענף המזון באיגוד לשכות המסחר, מחכה לראות האם השינוי התחבורתי יוכיח את עצמו, או אז יוחלט האם לאמץ מודל חלוקה של שימוש בכלי רכב קטנים. "העירייה מנסה להקל על תנועת הסחורות בעיר, ונראה איך זה יסתדר. נכון להיום חלק מהפעלים הספקים חונים חנייה כפולה ומשולשת, וזה מוביל לבהרבה מקרים למתן דו"חות תנועה בכמויות", סיכם.