$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

סימון הטריטוריה של דרעי בשוק הדיור עובר דרך חלוקת ג'ובים

חמש שנים לאחר שכחלון רוקן מתוכן את סמכויותיו בתחום התכנון, אריה דרעי חוזר למשרד הפנים עם תיאבון גדול להגדלת נוכחותו בתחום הבנייה. הדרישות: הקמת מטה דיור במשרדו, הגדלת נפח המשרות ומינויים ללא מכרז

אמיתי גזית 06:5821.05.20

בקדנציה הקודמת שר הפנים אריה דרעי נאלץ לצפות מהצד בחוסר אונים כיצד של שר האוצר אז משה כחלון ריכז את סמכויות הממשלה בשוק הדיור בידיו - על חשבון משרד הפנים. בקדנציה הזו, דרעי נחוש להשיב אליו את הסמכויות שנלקחו ממנו ואף להכפיל אותן. שר הפנים מקדם כעת מהלכי בזק שנועדו לחזק את שליטתו במוסדות התכנון, לנטרל את מעורבות משרד האוצר בתחום ובאותה הזדמנות לייצר לא מעט ג'ובים שאותם יוכל לחלק לנאמניו. לאחר שהכניס להסכם הקואליציוני סעיף להקמת מטה תכנון חדש, "שיורכב מתקנים הזהים לפחות במספרם, ברמתם ובדרגתם לתקני מטה הדיור", הוא דורש כעת לאייש את התפקידים החדשים ללא מכרז, ומתרץ את הדחיפות במשבר הדיור.

אריה דרעי אריה דרעי צילום: אוהד צויגנברג

 

חגיגה של תקציבים ומינויים כפולים

 

לפני שכחלון הגיע למשרד האוצר, מינהל התכנון - הגוף האחראי על גיבוש מדיניות התכנון ברחבי הארץ ותחתיו פועלות שש ועדות התכנון המחוזיות - פעל במשרד הפנים. בזמנו, הממונה על כל מחוז במשרד הפנים שימש גם כיו"ר הוועדה המחוזית. אך לפני חמש שנים, כאשר הועבר המינהל ממשרד הפנים אל משרד האוצר, נוצר צורך בפיצול תפקיד זה, כאשר האחריות למינוי הממונה על המחוז נותרה במשרד הפנים והאחריות על מינוי יו"ר הוועדה המחוזית עברה למשרד האוצר. כעת, עם החזרתו של המינהל לידי משרד הפנים, היה רק הגיוני להשיב את המצב לקדמותו ולחסוך את עלות המשרות הכפולות. אלא שדרעי מסרב לוותר הג'ובים הללו.

 

חגיגת הכפילות במשרות הבכירות לא נעצרת בכך. אם זה תלוי בדרעי, גם מטה הדיור הולך לעבור שכפול שישפיע על התקציב הכולל ועל מספר הג'ובים.

 

מטה הדיור הוא גוף שהקים כחלון במשרד האוצר במטרה לרכז תחת קורת גג אחת את סמכויות הדיור של הממשלה. עם לכתו של כחלון הוחלט גם על סגירת המטה והעברת סמכויותיו למשרד השיכון בראשות השר יעקב ליצמן — מהלך הגיוני בהתחשב בכך שסמכויות הדיור כבר אינן מצויות תחת שר אחד. ב־2019, התקציב השנתי של מטה הדיור עמד על 3 מיליון שקל והצריך 12 משרות, כאשר המשרה הבכירה ביותר היא של ראש מטה התכנון, בדרגת מנכ"ל. למרות צמצום הסמכויות של המטה, ליצמן מבקש להקימו בתקציב זהה. אפשר להתווכח על רמת הבזבזנות בהחלטה זו, אבל זה לא מסתיים בכך. עכשיו דרעי רוצה מטה משלו. לשם מה נחוץ מטה נוסף? לפי ההסבר של משרד הפנים, נדרש גוף מטעמו שיהיה אחראי על מינהל התכנון. כלומר, במקום לייעל את התהליך, לרכז את פעילות הממשלה ולהקטין את התקציב מה שיקרה כעת הוא האחריות לשני משרדים, תקציבו יוכפל, וכך גם מספר הג'ובים.

 

גם אם מניחים את הגדלת התקציב בצד, כפילות זו עשויה לייצר מאבקי אגו, למשל בין יו"ר מטה הדיור שיהיה איש משרד השיכון ליו"ר מטה התכנון שישמש יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ויפעל תחת משרד הפנים. מאבקים כאלה ימנעו קבלת החלטות מסודרת ואפקטיבית.

 

בכירים בשירות המדינה כבר הביעו חשש שהפוליטיקה נכנסת כעת בדלת הראשית לתוך תחום התכנון. ואם לא די בכך, במצב החדש יו"ר מטה הדיור יהיה תחת משרד השיכון ויו"ר מטה התיכנון ישמש כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ואם לא די בכך, הצעת מחליטים שמקדם כעת דרעי נועדה לאפשר לו לממש את השינויים במוסדות התכנון, והיא כוללת הצעה למנות את אנשי המטה וראש המטה בהליך מואץ בפטור ממכרז, בטענה שאיוש התקנים דחוף והם יוקצו זמנית לתקופה של ארבע שנים.בלי משרד האוצר דרעי יתקשה לגייס תקציב.

 

רוצה את נציגי האוצר בחוץ

 

מאבק רב יצרים נוסף שמתרחש כעת הוא על יחסי הכוחות במוסדות התכנון. את השליטה במוסדות התכנון מבקש דרעי להשיג באמצעות לקיחת כל סמכויות האוצר במינוי יושבי ראש הוועדות, מתכנני הוועדות ונציגים בוועדות מחוזיות ובוועדות הארציות. החשובות והבולטות הן הוותמ"ל — הוועדה הממשלתית לקידום מהיר של מתחמי מגורים גדולים שמטפלת בתכנון שכונות חדשות, והוות"ל — הוועדה לתשתיות לאומיות. בסך הכל מדובר בחמש ועדות. דרעי מוביל מהלך שלפיו יושבי הראש של הוועדות האלה יהיו מינוי אישי שלו כך שיהיו נאמנים לו ולדרכו. בחמש השנים האחרונות שר האוצר היה זה שמינה את יושבי ראש הוועדות.

 

בכל ועדה כזו יש גם מתכנן, שהוא הסמכות המקצועית של הוועדה. באופן פורמלי יש לו זכות הצבעה כמו לכל אחד מחברי הוועדה, אך מטבע הדברים התוכניות מקודמות על פי רוחו. לעיתים קרובות, המתכנן מחליף את היו"ר ומקבל סמכויות כשל יו"ר. המתכננים ממונים על ידי מינהל התכנון, שעבר ממשרד האוצר למשרד הפנים, כך שבעקיפין גם הם יוכפפו לדרעי. בנוסף, בכל ועדה כזו יש נציג למשרד הפנים שמעמדו ישמר. כלומר, המהלכים של דרעי יביאו לכך שלמשרד הפנים יהיו בכל ועדה לפחות שלושה נציגים – יו"ר, מתכנן וחבר מן המניין.

 

שר האוצר היוצא משה כחלון ושר השיכון הנכנס יעקב ליצמן. סמכויות הדיור כבר לא תחת גג אחד שר האוצר היוצא משה כחלון ושר השיכון הנכנס יעקב ליצמן. סמכויות הדיור כבר לא תחת גג אחד צילום: רפי קוץ‎, אבי מועלם

 

מכיוון שההכרעות בוועדה מתקבלות בהצבעה, ישנה חשיבות רבה לעובדה כי כל תוכנית תקבל מעתה את שלוש האצבעות של משרד הפנים כמעט באופן אוטומטי. בתקופה שבה האוצר שלט ביד רמה על מוסדות התכנון, הוקצה מושב לנציג שר הפנים, נוסף לכמה ראשי ערים המשמשים חברים, כך שלשלטון המקומי היו כמה אצבעות שיצרו מאזן כוחות מול האוצר.

 

בכירים בממשלה ששוחחו עם "כלכליסט" סבורים כי ניסיון ההדרה של נציגי משרד האוצר מהוועדות אינו מגיע מסיבות ענייניות, אלא מרצון המשרדם לנקום באוצר על חמש השנים שבהן שלט במוסדות התכנון. "יש תחושה שאנשי משרד הפנים מתנהגים כאילו הגיע הזמן לנקמה סתם בשביל הכיף, כי עכשיו הם חזקים", אמר אחד הבכירים.

 

 

 

בחינה של מספר החברים בוותמ"ל ממחישה כיצד יחסי הכוחות התהפכו. בוועדה זו יש באופן רשמי 17 חברים, אך שלושה הם נציגי רשויות מקומיות שלרוב נעדרים מהדיונים. כיום יו"ר הוועדה הוא סגן הממונה על התקציבים באוצר אריאל יוצר, מתכננת הוועדה היא דקלה פרסיקו, עובדת מינהל התכנון הכפוף בינתיים למשרד האוצר. איתם יושבים גם נציג של רשות מקרקעי ישראל שהיתה שייכת עד עתה למשרד האוצר, ונציג נוסף של האוצר., נציג משרד הבינוי והשיכון, נציג משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה. אם היתה תוכנית שהאוצר דחף, הרכב הוועדה לא אפשר בשום אופן לעצור אותה. על פי התוכנית של דרעי, המצב הזה הולך להשתנות, כאשר הוא חותר לכך שלאוצר לא יהיה אף נציג בוועדות הללו.גם משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל שהוכפפו לשר יעקב ליצמן, שלא בהכרח יראה את הדברים כפי שרואה אותם האוצר.

 

ה"באג" בתוכנית של דרעי

 

אם המהלכים של דרעי יצליחו ואם כל הנפשות הפועלות יניחו בצד את מאבקי האגו, הוא יוכל להכריז על עצמו כמנצח ולקדם תוכניות במהירות הבזק במוסדות התכנון. אבל יש "באג" אחד בתוכנית שעימו הוא יתקשה להתמודד: ללא משרד האוצר יהיה לו קשה לאשר תוכניות. בתקופה שבה מוסדות התכנון נשלטו על ידי האוצר,, על אחת כמה וכמה בזמן שהמשרד חרט על דגלו את הטיפול במשבר הדיור, קידום תוכניות נעשה תוך ידיעה ברורה לקיומו של גב תקציבי. אפשר לראות זאת במיוחד בוות"ל, שמקדמת תוכניות אסטרטגיות כמו קווי הרכבת הקלה, כבישים ותחנות כוח.

 

כעת דרעי אולי יוכל לאשר תוכניות, אך לא יוכל הוציא אותן לפועל בלי תמיכת האוצר.ברקע כל זה, זירת התגוששות נוספת שמתחממת כעת בין משרדי האוצר והפנים היא בשאלה אם הייעוץ המשפטי של מינהל התכנון יהיה כפוף ליהודה זמרת, היועץ המשפטי של משרד הפנים. באוצר הביעו את התנגדותם לכך, מחשש כי זמרת יעכב הליכים תכנוניים, לאחר שצבר מוניטין של משפטן שגורם לסרבול הליכים. במשרד הפנים טענו כי לא התקיים דיון בנושא זה.

 

תגובת משרד הפנים בעניין הדרת נציגי האוצר ממוסדות התכנון הארציים: "בין משרד הפנים ומשרד האוצר מתקיימים דיונים, בין השאר בסוגיה האמורה, וזאת כחלק מהליכי העברת הסמכויות בתחום התכנון ממשרד האוצר למשרד הפנים". בעניין כפל מטות הדיור נמסר כי: "תפקיד מטה התכנון החדש יהיה לתאם את פעולת גורמי התכנון מטעמו של שר הפנים, לרבות בסוגיות הנוגעות לחקיקה, מדיניות ועוד". בעניין דרישתו של דרעי למינוים ללא מכרז נמסר כי, "משרד הפנים פעל ויפעל לאיוש התקנים הנדרשים במסגרת מטה התכנון, בהתאם לחוק שירות המדינה (מינויים)".

x