$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

התרחבות זרוע שופרסל לעסקים נתקלה בחומה

שני מהלכים משמעותיים שתכננה הרשת נבלמו: היא הפסידה במכרז לאספקת מוצרים לשב”ס, והעסקה לרכישת אמיגה, מפיצה גדולה לשוק המוסדי, התפוצצה

נורית קדוש 06:5917.05.20

תוכנית ההתרחבות של שופרסל בתחום המכירה לעסקים ולגופים מוסדיים מתעכבת. לכלכליסט נודע כי שני פרויקטים גדולים שהובילה רשת הקמעונאית לא יצאו לפועל.

 

 

 

הראשון הוא המהלך לרכישת אמיגה שיווק מזון, חברה מובילה בתחום סיטונאות המזון, שמחזור מכירותיה מוערך בכ־110 מיליון שקל בשנה. בחודשים האחרונים ניהלה שופרסל מו"מ עם אמיגה כחלק מהתוכנית להרחבת פעילות חנויות Cash and Carry, שבאמצעותן מוכרת שופרסל מזון למכולות ועסקים קטנים. הרכישה היתה אמורה לסייע לשופרסל להיכנס לשוק המוסדי, ולאפשר לה לספק מוצריה ישירות לגופים שבדרך כלל רוכשים ישירות מהספקים. לטענת גורמים בענף, הצדדים הגיעו להבנות על השלמת העסקה לפי שווי חברה הזהה להיקף מחזור המכירות השנתי. אלא שלאחר שהגיעו להבנות, חזר בו גילי אמיגה, מבעלי החברה, וביקש לסגת מההסכם. עם פרוץ משבר הקורונה ניסה אמיגה לחדש את המגעים, אך איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, בחר לסרב להצעה בשלב זה. בין היתר על רקע הקיפאון בשוק המוסדי והמגבלות שאינן מאפשרות פתיחת מסעדות, חדרי אוכל וצהרונים. בסביבת שופרסל אישרו כי העסקה לא הושלמה, ובסביבת אמיגה טענו ש"עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא".

 

 

מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן

 

המהלך השני נועד לאפשר לרשת הקמעונאות דריסת רגל בקנטינות של שירות בתי הסוהר, אך גם זה כאמור לא צלח. שופרסל הגישה הצעה למכרז של השב"ס לאספקת מוצרים ומכירתם לאסירים במרכזי המכר. מדובר במכרז שהסתכם בכ־150 מיליון שקל ב־2018, אך היקף הפעילות ירד בכ־7% ב־2019 בשל שחרור 1,000 אסירים. שופרסל התמודדה במכרז מול הזכיין הנוכח — שמעון דהן, בעליה של חברת ד.ד.ש. מפיצי הדרום. בסופו של דבר זכה דהן במכרז בפעם הרביעית.

עם זאת, נראה כי שופרסל לא נותנת למכשולים לעצור את תנופת ההתרחבות. לכלכליסט נודע כי הרשת נערכת להקמת חנות Cash and Carry בחיפה בחודש הבא, וכי בהמשך השנה צפויה להיפתח חנות נוספת בדרום הארץ.

 

זרוע שופרסל לעסקים הושקה בשנת 2018 עם הקמת חנות Cash and Carry לבעלי מכולות ועסקים קטנים בבאר יעקב. הפורמט מבוסס על שימוש בכוח הקנייה של הרשת הגדולה בישראל, המונה כ־290 סניפים ונהנית מתנאי סחר טובים מהספקים. תנאים אלו מאפשרים לה למכור את מוצרי הספקים לבעלי מכולות ועסקים קטנים, במחיר נמוך מזה שהחברות מציעות להם. לצד זה מציעה שופרסל את כל סל המוצרים בעסקה יחידה, במקום כמה עסקאות עם ספקים שונים. יתרון נוסף נוגע לתנאי תשלום. שופרסל מאפשרת רכישה באמצעות אשראי גם של מוצרים דוגמת סיגריות, שעליהם נדרשים בעלי מכולות ופיצוציות לשלם בתוך כשבוע ממועד הרכישה.

 

במהלך 2019 המשיכה שופרסל בפיתוח פעילות שופרסל עסקים והרחיבה אותה גם למכירה ישירה לעסקים, משרדים, חברות ועמותות. אל החנות הפיזית התווסף גם אתר אונליין ייעודי. צעד נוסף שנקטה שופרסל כלל השתלטות על מכירה ישירה למינימרקטים במושבים ובקיבוצים שטופלו בעבר על ידי קו־אופ ישראל שקרסה בשלהי 2018.

 

בשנה שעברה העריך אברכהן כי ב־2020 מכירות שופרסל ביזנס יעמדו על מאות מיליוני שקלים בשנה ויהוו מגזר פעילות עצמאי. לא מן הנמנע כי ביטול שתי העסקאות האמורות יעכב את ההגעה ליעד. בטווח הארוך אמור הפורמט למנות חמש או שש חנויות בפריסה ארצית.

x