$
אדריכלות

מתחילים מחדש: משרדי ההיי-טק מתכוננים ליום שאחרי הקורונה

רוב מומחי התכנון סבורים כי המשרדים לא ייעלמו משוק העבודה, אך בהכרח יצטרכו להתאים את עצמם לעידן הריחוק החברתי. אדר' דניאל גרינהאוז מתאר את התמורות מרחיקות הלכת שצפויות לענף, ומבטיח: "נזכה לחוויית עבודה שלא הכרנו עד כה"

אודי שישון 08:4815.05.20

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

 

איך ייראה עולם העבודה של המחר? נראה כי משבר הקורונה הפך את השאלה הזאת לרלוונטית יותר מתמיד, בהאיצו את התהליכים העוברים ממילא על מקומות העבודה. מי שיאלץ להמציא את עצמו מחדש כבר בשנים הקרובות הוא ענף המשרדים, שמגבלות ההתקהלות והצורך בשמירה על סביבת עבודה סטרילית, נוגדים כמעט לחלוטין את אופיו המסורתי.

 

בניגוד להערכות הקיצון הנשמעות בעת האחרונה על סופו של עידן המשרדים – בדרך כלל מדובר בתחזיות שחורות הנאמרות בהקשר של השקעות נדל"ן – הרי שרוב המומחים בתחומי התכנון והעבודה מאמינים כי המשרדים כאן כדי להישאר. עם זאת, יש הסבורים כי מרכזיותם בחיי העובדים תקטן, שכן נפח העבודה מהבית – שריד מתקופת סגר הקורונה – יגדל בהשוואה לעבר. 

 

אדר' דניאל גרינהאוז, הבעלים של משרד גרינהאוז אדריכלים, הוא בין הקולות הבולטים שמשמיעים הערכה זו. "מקום העבודה המועדף על רוב העובדים הוא המשרד, ולא הבית. האדם הוא יצור חברתי שצריך את האינטראקציה עם הקולגות", הוא קובע. "ישנם גם דברים בעבודה שחייבים להיעשות בקרבה פיזית, בטח בעולם ההיי-טק המחייב החלפת רעיונות ועבודת צוות הדוקה. לכן לא יהיה פה פתרון קיצוני לצד אחד, אלא עולם העבודה יצטרך לשלב בין עבודה מהמשרד לעבודה מוסדרת מהבית".

 

 

כאדריכל, גרינהאוז כבר מעסיק את עצמו במאפייניהם הפרקטיים של המשרדים בעידן הפוסט-קורונה, כשלדבריו יש להבחין בין השינויים שיתחוללו בהם בטווח הזמן הקרוב לבין אלה שיתרחשו בטווח הבינוני והארוך: "כרגע יש איזשהו שוק מהקורונה, שמחייב פתרונות 'מהיום למחר'. אפשר להשוות את זה למה שקרה במלחמת המפרץ – אחרי שבפעם הראשונה נפלו טילים על העורף בישראל, נקבע התקן שלפיו בכל בניין חדש יהיה ממ"ד. עד אז הצורך במרחב מוגן כלל לא היה מוכר לנו, אך המציאות הכתיבה לנו מושגים חדשים וגישה אחרת. הצורך בריחוק חברתי יעשה לנו ככל הנראה את אותו דבר".

 

באילו שינויים למשל מדובר?

"מלבד ממשקים נטולי מגע, שיאפיינו את כל המרחבים הציבוריים, מדובר בראש ובראשונה על יצירת מרחב גדול יותר בין העובדים. זה לא אומר בהכרח שהחברות ישכרו שטחים גדולים יותר, כי זה הרי לא כלכלי. לכן הדבר הראשון שיעשו, כפי שאנחנו עשינו במשרד שלנו אחרי פרוץ המשבר, זה לשנות את סדרי העבודה – למשל, להורות לעובדים להגיע לעבודה לסירוגין או במשמרות, כדי להקטין את הצפיפות.

 

"כמו כן שיטת השולחן החם, ה-HOT DESK, שכבר רווחת כיום בחלק מהמשרדים, תתרחב ותעבור עדכונים; במקום שעובד יגיע למשרד ויאתר לעצמו שולחן עבודה פנוי, השולחנות יחולקו בין העובדים כך שעמדה אחת תשמש שני עובדים קבועים, שכמובן לא יגיעו למשרד באותו היום.

 

"המטרה היא להפחית את כמות 'הנגיעות' של משתמשים שונים באותו ציוד. בשולחנות האלה כבר לא יהיו טלפונים קוויים, והם יספקו עמדות עגינה למחשבים הניידים של העובדים. מדובר בשיטה היגיינית הרבה יותר משיטת ה-HOT DESK הקלאסית, שכן היא מצמצמת משמעותית את מספר המשתמשים בכל עמדה. בנוסף בכל המשרדים יהיו לוקרים מרווחים, שבהם העובדים יוכלו לאחסן את הציוד היומיומי שלהם".

עובד בקפסולה. התאמת הקונספט המוכר מבתי הקולנוע לענף המשרדים עובד בקפסולה. התאמת הקונספט המוכר מבתי הקולנוע לענף המשרדים

 

ומה יהיו השינויים בטווח הארוך יותר?

"אחרי שבעשורים האחרונים ניסו כל הזמן לדחוס עוד ועוד עובדים לחללי העבודה המשרדיים – תחילה עם המעבר לקיוביקלס ואחר כך לספסלי עבודה, הבנצ'ים – כעת החשיבה תהיה אחרת. אחד הפתרונות המדוברים הם קפסולות העבודה (ר' תמונה, ד"כ). כפי שיש כיום בתי קולנוע עם כיסאות אינטימיים ו'מפנקים' – עם הדום לרגליים, מגש לאוכל וכדומה – אותו היגיון יעבוד גם במשרדים. כך, בזמן ש-50% מהעובדים יגיעו כל יום למשרד, הם ייהנו מחוויית עבודה מתקדמת הרבה יותר ממה שהם הכירו עד כה".

 

גרינהאוז מוסיף כי ההתאמות שיעברו משרדי העתיד אינן נמצאות רק במרחבים הגלויים לעין כי אם טמונות גם עמוק בתוך הקירות – במערכות האוורור למשל: "כל המושג של 'ניקוי' האוויר יעבור שדרוג ויהפוך ל'חיטוי'. כפי שיקרה במעליות ובמטוסים, גם במשרדים המערכות יהיו הרבה יותר מתקדמות וידאגו לטפל לא רק באבק אלא גם בחיידקים".

 

הכל לבית

צמצום ההגעה של עובדים למשרדים יחייב כמובן גם התאמה של בתיהם הפרטיים לעבודה ממשית. גרינהאוז טוען כי מלבד ההיבט התכנוני בבניית יחידות מגורים חדשות, שייקח בחשבון את הצורך בחללי עבודה ייעודיים, חלק מההתאמות יכולות וצריכות להתבצע גם כיום: "צריך להבין שעבודה מהבית מצריכה הרבה יותר מכורסה, לפטופ ומנורת שולחן. היא מחייבת חשיבה ארגונומית מעמיקה – התאמה של הממשק בין האדם העובד למערכת שמסביבו, ממש כמו במשרד.

אדר' דניאל גרינהאוז. לדעת להסתכל גם על הצד החיובי שמכתיבים השינויים בשוק העבודה אדר' דניאל גרינהאוז. לדעת להסתכל גם על הצד החיובי שמכתיבים השינויים בשוק העבודה

 

איך אני יכול להתאים את הבית שלי לעבודה של 9 שעות ביום?

"שלושה דברים הם חשובים במיוחד – תאורה, ארגונומיה ואקוסטיקה. במשרדים יש תקנים מיוחדים לתאורה – איזו עוצמה, כיצד היא מפוזרת וכו'. עבודה ממושכת מהבית מחייבת התחשבות בהיבט הזה. בעידן של פגישות זום וירטואליות, גם סידור הבית הוא אלמנט חשוב. צריך להבין מהי סביבת העבודה המיידית שלך ומה רואים מאחוריך. צריך גם לוודא שיש דלת מבודדת שלא תיתן לרעשי רקע לחדור לחדר העבודה.

 

"אפשר להעריך שיתחילו למכור ולשווק מערכות עבודה שלמות. אולי אפילו באיקאה ניתן יהיה לרכוש עמדות עבודה מושלמות לעבודה מהבית. זה יהפוך להיות חלק מרכזי בחיים שלנו".

 

כשאתה מדבר על שינויים ארוכי טווח, על כמה שנים מדובר?

"ניסיון העבר מלמד ששינויים בשוק העבודה הם תהליכים מזדחלים שבחלקם אורכים שנים ארוכות. זה לא יהיה קל, זה יחייב ויתורים רבים וילווה בהוצאות כספיות לא מבוטלות. עם זאת, אני הייתי מסתכל על הצד החיובי שבדבר, הן חברתית והן אקולוגית: הגעה של מחצית העובדים למשרד בכל יום נתון תצמצם משמעותית את העומס בכבישים, תחסוך למשק מיליארדים, תאפשר לעובדים לחוש קרובים יותר לבית ולמשפחה, וכמובן – תקטין משמעותית את זיהום האוויר".

 

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>

 

פאנל התחדשות עירונית בחולון
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
ראיון עם דליה עסיס שמאית המקרקעין ומתכננת הערים
דליה עסיס: "גביית היטל השבחה בסמיכות לרכבת הקלה – ענישה כפולה של בעלי הנכסים"
עוד בזירת הנדל"ן