המחירים בסופר זינקו לשיא של ארבע וחצי שנים
מדד סטורנקסט, שעוקב אחר מחירי מזון, משקאות, מוצרים לבית וטיפוח, טיפס באפריל לערך הגבוה מאז ינואר 2016
אחרי האגירה המטורפת בשוק המזון, מגיעים הנתונים המשקפים כמה זה עלה לצרכן. מדד המחירים של סטורנקסט לחודש אפריל רשם עלייה של 2.6 נקודות מדד ביחס לחודש אפריל אשתקד, ובכך הגיע לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז ינואר 2016. כך עולה מסיכום חודש אפריל שפרסמה חברת סטורנקסט, הנוגע לשוק מוצרי הצריכה: מזון, משקאות, מוצרים לבית וטיפוח הפרט.
- בעקבות הקורונה, פדיון רשתות המזון עלה ב-19% בחודש מרץ
- "חנויות לא מתחום האופנה עובדות טוב, בחנויות הבגדים המכירות חלשות"
- ירידה במכירות המזון בשבוע שלפני פסח
נתונים אלה מאששים למעשה את טענת הצרכנים כי בחג הפסח הנוכחי היתה עליית מחירים של היצרנים או רשתות השיווק ביחס לחג הקודם. רשתות השיווק טענו בעבר כי לא מדובר בעליית מחירים, אלא שיש פחות מבצעים על המדף. יש לציין כי הסגר ובהלת הקניות תרמו גם הם לכך שלא היו הנחות באפריל, משום שבמילא הביקושים למזון היו בשיאם.
בסגר כל תזונת אזרחי ישראל התבססה על המטבח הביתי בלבד, בהיעדר מסעדות, ובנוסף יותר אזרחים שהו בביתם משום שהנסיעות לחו”ל פסקו. בחודש מרץ, בזמן בהלת הקניות לקראת הסגר, עלו פדיונות רשתות השיווק במעל 40%. היצרניות והיבואנים טוענים כי חל גידול בעלויות הייצור בגלל מגבלות הקורונה: הצורך במיגון העובדים, ירידה בפדיון העובדים בגלל מיעוט מספר העובדים המותרים בשטח המפעל, וכן ייקור עלויות היבוא ובעיקר נושא ההובלות מחו”ל, ובמוצרים מסוימים גם מחסור עולמי בחומרי גלם.
בסך הכל, לפי סטורנקסט, בחודש אפריל נרשמה ירידה של 1.3% במכירות הכלליות של מוצרי הצריכה מול אפריל אשתקד, אך ניתן להסביר אותה באגירה המוגזמת במרץ האחרון, בכך שהשנה נאסר לחגוג את ליל הסדר בצוותא ובמספר ימי מכירות מצומצם בהשוואה לאפריל שעבר. הירידה במכירות נרשמה אחרי זינוק של 40.3% במכירות בחודש מרץ. עוד עולה מהנתונים, כי פורמט רשתות הדיסקאונט הוביל את הירידה במכירות, בעוד שפורמטים השכונתיים רשמו צמיחה במהלך אפריל.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,שפורסמו בכלכליסט ערב הפסח, עלה כי מחירי מרבית הקטגוריות התייקרו בהשוואה למחירי 2019, וגם במקרים שבהם מחירי המוצרים ירדו — הירידה היתה נמוכה בהרבה משיעור השינוי הממוצע עבור מחירי הפסח ב־10 השנים האחרונות. כך, מחירי העופות היו חריגים באופן קיצוני בפסח 2020 לעומת ממוצע העשור האחרון: עלייה של 5.4% השנה בהשוואה לממוצע של 1.6% עבור 2019-2010. מחירי הדגים — מוצר דגל של החג — עלו השנה ב־0.9% לעומת פסח אשתקד בהשוואה לירידה ממוצעת של 1.5% בשנות העשור החולף.
בתקופת הקורונה נרשם גם שינוי בהרגלי הצריכה. בעולם המזון והמשקאות בחודש אפריל מי שזינקה ורשמה עלייה של 20.8% במכירות לעומת אפריל אשתקד היתה קטגוריית עזרי אפיה ובישול, לאחר שבתקופת הסגר הבישול והאפייה הפכו לעיסוק מרכזי. קטגוריית הגלידות והשלגונים עלתה ב־17.8%.
מכירות מוצרי דגים ובשר עלו ב־1.7%, ומוצרי חלב עלו ב־13.6%. יש גם לא מעט קטגוריות שרשמו ירידות חדות: מכירות החטיפים ירדו ב־6.4%, מוצרי השוקולד ירדו ב־0.6%, ומכירות המאפים המתוקים ירדו ב־9.2%. מכירות המשקאות הקלים רשמו ירידה חדה של 12.5%. גם בהיבט זה, ייתכן שהירידה במכירות התרחשה לאור העובדה שבחודש הקודם נרכשו כמויות גדולות מהם שהספיקו גם באפריל. במיוחד ניכרת התופעה בתחום המוצרים לבית והטיפוח, שבו כמעט כל הקטגוריות ירדו בהשוואה לאפריל 2019.