משבר הקורונה
ברכבת רוצים לחזור לפעילות בשבוע הבא - עדיין אין אישור ממשרד הבריאות
במשרד הבריאות טוענים שטרם הוצאו הנחיות רשמיות בנושא. החזרה לפעילות מתוכננת להתבצע בהדרגה, כאשר טרם ברור כמה נוסעים יורשו לעלות על כל קרון. כמו כן - תחנות רבות עדיין סגורות בשל עבודות; במקביל, משרד התחבורה הודיע כי אוטובוסים יחזרו לפעול בסופ"ש
רכבת ישראל הודיעה הערב (ב') על חידוש מדורג של תנועת הרכבות ביום ראשון הקרוב - ה-17 במאי. כזכור פעילות הרכבת הושבתה בשל משבר הקורונה בחודש שעבר, כאשר שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' הודיע על החזרה כבר בסוף אפריל ובתקווה שמשרד הבריאות יאשר את המהלך.
- סמוטריץ': "משרד הבריאות עוד לא אישר את החזרה לפעולה של רכבת ישראל"
- משרד התחבורה: הרכבות יחזרו לפעול בהדרגה מ-16 במאי, בכפוף לאישור משרד הבריאות
- סמוטריץ': "חלק מקווי האוטובוסים יעבדו במודל הזמנות מראש, מגבלת הנוסעים תשאר זמן רב"
ברכבת מחדדים הערב שהמהלך דורש את אישור משרד הבריאות, ומודים ש"אישור זה נדרש בשל היותה של הרכבת אמצעי הסעת המונים ייחודי ביחס לאמצעי תחבורה אחרים, הכולל מספר קרונות עם יציאות וכניסות רבות, שעובר במספר רב של תחנות ביניים. בשל כך לא ניתן לשלוט במספר הנוסעים והתקהלותם ברכבות וברציפים".
הבעיה היא שבמשרד הבריאות עוד לא שמעו על כוונת הרכבת לחזור בהדרגה לפעילות, ובמענה לפניית כלכליסט משרד הבריאות טוען היום ש"בשלב זה משרד התחבורה טוען כי אין דרך להפעיל את הרכבת על פי המתווה שהוצע להם, על כן לא הוצאו הנחיות רשמיות בנושא".
אבל כאן עוד לא נגמר הבלבול: מילא שמשרד הבריאות עוד לא אישר את חזרת הרכבת, באופן אבסורדי החזרה המיועדת אינה מוגבלת במספר נוסעים ויכולה להגיע למאות אנשים בנסיעה, כאשר מנגד תנועת האוטובוסים מוגבלת ל-20 איש בלבד לכלי רכב, כאשר כל הנוסעים מחוייבים בחבישת מסכות לאורך כל הנסיעה.
אז כמה אנשים יעלו על קרונות הרכבת? כמה יצטופפו בשורות המושבים? ומי יאכוף חבישת מסכות? בשלב זה המטלה כנראה תיפול על כתפיהם של הפקחים, ולפי רכבת ישראל, "בהתאם להנחיות משרד הבריאות, נוסעי הרכבת יידרשו לאחריות חברתית בדומה לכלל המקומות הציבוריים, הכוללים שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכה והימנעות מנסיעה במקרה של תסמיני מחלה. רכבת ישראל תקיים הסברה בקרב הנוסעים להדגשת הוראות משרד הבריאות, ותפעיל מערך בידוק מוגבר בכניסות לתחנות. המאבטחים יבדקו חום, יתשאלו את הנוסעים, וכן יחייבו חבישת מסיכה וחיטוי ידיים". לפיכך, גם עם החזרה, עצם הבידוק בכניסות (ביטחוני, בריאותי, חום) עלול ליצור תורי ענק בכניסות לתחנות.
תחנות רבות סגורות עד לחודש יוני
לגבי מספר התחנות שישארו סגורות, גם כאן קשה לתאר את פעילות הרכבת כ"חזרה לעבודה". הרכבת ניצלה את תקופת הקורונה להאצת תשתיות, וחלק ממסילות הדרום פורקו, ואי אפשר לנסוע עליהן ברמה הטכנית. בצפון גם מתבצעות עבודות, וחלק מהתחנות עוד סגורות, ולכן רשימת התחנות הלא פעילות ארוכה, אולי אפילו ארוכה מדי, והיא כוללת את נתניה ספיר; בית יהושע; הרצליה; רעננה מערב; רעננה דרום; הוד השרון סוקולוב; כפ"ס נורדאו; בני ברק; פאתי מודיעין; נתב"ג; י-ם גן החיות; י-ם מלחה; חולון וולפסון; צומת חולון; בת ים יוספטל; בת ים קוממיות; ראשל"צ משה דיין; יבנה מערב; יבנה מזרח; אשדוד עד הלום; דימונה.
אז מה כן יעבוד? גם כאן הלקוח צריך לחשב מראש את מסלול הנסיעה שלו, ונכון לעכשיו, ועוד טרם אישורי העבודה ממשרד הבריאות, הקווים שיחזרו רק לאורך חודש מאי הם כרמיאל-חיפה חוף הכרמל; עתלית-בית שאן (קו העמק); ירושלים נבון-ת"א ההגנה; לוד-ראשל"צ הראשונים. במקביל, הקווים בקו נהריה-מודיעין מרכז יפעלו במתכונת מפוצלת, כמו גם רכבות בקו נהריה-באר שבע (דרך קריית גת, לוד); רכבות בקו כרמיאל-ב"ש מרכז (דרך קריית גת, לוד); רכבות בקו ב"ש-ראשל"צ משה דיין-ת"א-רעננה (קו הנגב המערבי); רכבות בקו הפרברי בנימינה/נתניה-אשקלון/רחובות ורכבות בקו נתניה-בית שמש. לקראת חודש יוני יפורסם לוח נסיעות חדש.
האוטובוסים יחזרו בסופי שבוע
בתוך כך, משרד התחבורה הודיע היום שפעילות התחבורה הציבורית תחודש בסוף השבוע הקרוב, כשקווי האוטובוס העירוניים יחזרו לפעול בימי שישי ובמוצאי השבת. באזורים שבהם פעלו האוטובוסים גם בימי שבת, תחודש הפעילות לאורך כל סוף השבוע. מנגד נקבע שלא תחודש פעילות של קווים שפעילותם הופסקה לגמרי. המידע על הקווים השונים יפורסם באתרי משרד התחבורה והמפעילים.
החזרה המיועדת עדיין כפופה למגבלת 20 נוסעים לכלי רכב וחבישת מסכה. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מזכירים שהאתגר למקסם את השירות לצבור, במציאות בה מספר הנהגים והאוטובוסים מוגבל והדרישה לשימוש בתחבורה הציבורית גדלה בכל יום, תהיה גדולה.