אכזבה לראש העין: נגרעה מתוואי המטרו
גם עתירה שהגישה העירייה לבית המשפט העליון להחזיר את העיר למפת התכנון של המטרו - נדחתה. ראש העיר שלום בן משה: "לא אהסס לבטל את הסכם הגג, ולהקפיא היתרי בנייה"
בית המשפט העליון דחה לאחרונה עתירה שהגישה עיריית ראש העין נגד הוועדה לתשתיות לאומיות, נת"ע ומשרד התחבורה, כנגד ההחלטה לגרוע את ראש העין מהתוואי המתוכנן של המטרו.
התוואי של קו 2M מצוי בתכנון בימים אלה, ולאחר בחינה הוחלט כי מסלול הקו יסתיים בפתח תקווה. בנוסף לעתירה, ביקשה העירייה צו שימנע את המשך קיום הדיונים בתכנון התוואי עד שיינתן לעירייה להשמיע את עמדתה בפני הוועדות. בית המשפט העליון אמנם דחה את העתירה בנימוק "טכני" שהזמן הנכון להשמיע את עמדת העירייה יהייה כשהתוכנית תופקד להתנגדויות, במסגרת כתב התנגדות, אך לדברי ראש עיריית ראש העין שלום בן משה, "זאת היתה בדיוק ההתנהלות הלקויה של תכנון הרכבת הקלה, שגם היא תגיע עד פתח תקווה ולא תמשיך לראש העין. לא ניתן לזה לקרות וניאבק בכל דרך אפשרית בהחלטה לגרוע את ראש העין מתוואי המטרו".
לדברי בן משה, כיום מתגוררים בראש העין 65 אלף תושבים, ועד סוף השנה העיר תאכלס כבר 70 אלף תושבים. זאת כתוצאה מבנייה מאסיבית שהתאפיינה בעיר בשנים האחרונות, עם הקמת שכונת פסגת אפק ובה אלפי יחידות דיור חדשות שהתאכלסו וממשיכות להתאכלס גם היום. ראש העין סיפקה לממשלה כלי להגדיל את היצע יחידות הדיור החדשות שנבנות באזורי ביקוש, אלא שבמקביל להצפת העיר ביחידות הדיור, לא העמידה הממשלה פתרונות תחבורה ציבורית להסעת המונים שישרתו את האוכלוסיה הגדלה של העיר. זאת למרות ההצהרות החוזרות ונשנות של מינהל התכנון כי התכנון היום מעודד שימוש בתחבורה ציבורית. הן תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה שכבר מאושר ובביצוע, והן תוואי המטרו המצוי כיום בעיצומו של תכנון, מסתיימים בפתח תקווה ואינם ממשיכים עד ראש העין.
"הבעיה הכי קשה היום של ראש העין היא העדר תחבורה ציבורית להסעת המונים" אומר בן משה. "גם את הרכבת הקלה תכננו לפני הרבה שנים ושכחו את ראש העין. אחרי החטא הקדמון של הרכבת הקלה, התחילו ב-2017 לתכנן את המטרו, ואחרי דיונים שגם ראש העין היתה חלק מהם, גילינו ב-2019 שהחליטו לגרוע אותנו מהתוואי. וזה על סמך נתונים ותחזיות לא מדוייקים בלשון המעטה לגבי כמות האוכלוסייה וההתפתחות הצפויה של ראש העין. לא לקחו בחשבון שאזור התעשייה שלנו שכולל היום 250 אלף מ"ר עומד לגדול בעוד 250 אלף מ"ר, לא לקחו בחשבון שגם כפר קאסם גדלה ומתפתחת. מבחינת הממשלה כל מה שממוקם מזרחית לכביש 444 הוא חור שחור. גם את תחנת הרכבת הקיימת של ראש העין מיקמו מעבר לערי החושך, והרבה תושבים מתייאשים מהרכבת והגישה אליה וחוזרים לרכב הפרטי".
בהחלטת בג"ץ הוזכר כי הסיבה לגריעת ראש העין מהתוואי היא מיקומם של צינורות תשתיות כנמו נפט וגז לאורך התוואי, ובעתיד תתוכנן חלופה תחבורתית אחרת לאזור המזרחי, אך בן משה סבור שהסיבה האמיתית היא כלכלית. "בסוף השיקול הוא כסף. תוואי אפשר להזיז. זה אבסורד שהחליטו להוסיף ערים אחרות לתוואי המטרו שכבר מאושרת בתחום שלהן רכבת קלה, כמו ראשון לציון למשל, ובראש העין לא יעברו לא רכבת קלה ולא מטרו. היו לנו גם פגישות עם שר התחבורה ששמע אותנו והבטיח לקדם את העניין, אבל כלום לא קרה. גם חלופות אחרות הן כרגע רק דיבורים, מעשים אין. לכן נאלצנו ללכת לבג"ץ. אמנם הדחייה היתה טכנית, ואנחנו נגיש התנגדות למוסדות התכנון, אבל אם ידחו את ההתנגדות שלנו, אנחנו לא נוותר ונעשה כל מה שצריך. אנחנו רוצים פיתרון של הסעת המונים אמיתי. מגיע לראש העין עוגן תחבורתי. אני עדיין קורא לנת"ע ומשרד התחבורה להמשיך את הקו האדום או הסגול של הרכבת הקלה עד ראש העין. אין סיבה הגיונית למה לא לעשות את זה. אנחנו מבקשים שיקיימו דיון רציני ויחזירו אותנו למשוואה. אם לא יתעשתו אני אקפיא את כל השיווקים וההיתרים בעיר, ולא אהסס לבטל את הסכם הגג".
ראש העין כאמור היתה אחת הערים הבולטות שבאמצעותה התגאתה הממשלה בשיווק מאסיבי של יחידות דיור באזורי הביקוש בשנים האחרונות, ובין הערים הראשונות שחתמו על הסכם גג עם הממשלה. אך במסגרת פסטיבל הבנייה החדשה בעיר, פתרונות תחבורתיים לאוכלוסיה, לא סופקו.
לשאלה האם מינהל התכנון תחת משרד הפנים עשויה להיטיב עם הרשויות המקומיות משיב בן משה כי "אני יודע יפה מינהל התכנון לא צריך להיות. הוא לא צריך להיות תחת משרד האוצר. צורת המחשבה של השר כחלון היתה פילוסופית ומעניינת אבל לא מחוברת למציאות. משרד האוצר משתמש במינהל התכנון לצרכים שלו. מינהל התכנון צריך להיות או במשרד הפנים או במשרד השיכון. אבסורד שמשרד השיכון בונה אבל אין לו שליטה על התכנון. התושבים שלי משוועים להיפרד מהאוטו ומהפקקים ולהשתמש בתחבורה ציבורית אבל אין פיתרון כזה. כל השיח של מוסדות התכנון על תחבורה ציבורית זה אולי משאלת לב, אבל אין לה שום קשר למציאות. היא סיסמה ריקה מתוכן".
ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "במסגרת ההליך התכנוני למטרו נבדקים פרמטרים שונים להיתכנות הקווים. מהבדיקה שנעשתה, נמצאו שני קשיים מהותיים לעניין ההתכנות והכדאיות בהקמת המקטע בראש העין - קושי הידרולוגי סביבתי וביקושים נמוכים החזויים במקטע זה. בהתאם לכך ולאחר פגישה בה נשמעה עמדת הרשות המקומית, הוחלט בפורום רחב שכלל את נציגי משרד האוצר, מינהל התכנון, משרד התחבורה, ונת"ע על ביטול המקטע וסיום קו המטרו M2 בתחנת סירקין צפון. יצוין כי בשלב הפקדת התכנית, הציבור יוכל להגיש את הערותיו והשגותיו, ככל שהתוואי יופקד ללא מקטע ראש העין".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תכנית המטרו לראש העין תוכננה על בסיס תחזיות של למעלה 400 אלף תושבים ומועסקים. עם התקדמות התכנון התברר כי תוואי ישיר בלתי אפשרי הנדסית בשל ריבוי תשתיות ומאגרי מי תהום ולכן תוכנן מעקף צפוני באורך של כחמישה קילומטרים. כל זאת, יחד עם תחזית אוכלוסייה מתוקנת, הכוללת כ-110 אלף תושבים בלבד, הביאו למצב בו מקטע זה הפך לבלתי כדאי לביצוע. משרד התחבורה פועל כיום יחד עם חברת נתיבי איילון לאיתור פתרונות הסעת המונים חדשים עבור ראש העין ומרחב שער השומרון."