בלעדי לכלכליסט
משרד האנרגיה בוחן את השפעת מכירת פי גלילות ליחיאל אבו
במשרד למדו מהתקשורת על המגעים שמקיימת דלק ישראל למכירת נכסי פי גלילות. הפסקת פעילות המסוף באשדוד דורשת אישור שנתיים מראש
בבמשרד האנרגיה החל לבחון את ההשפעות האפשריות של מכירת נכסי פי גלילות מידי דלק ישראללקבלן יחיאל אבו, כך נודע ל"כלכליסט". הבדיקה, שהחלה להתבצע ביום חמישי האחרון, תתבצע במינהל הדלק שבמשרד. החשש הגדול הוא פגיעה ביכולת אספקת הדלקים, בניפוקם ובאחסונם לטובת החברות הפועלות בישראל. במשרד האנרגיה למדו על המכירה מהתקשורת, וגורמים בכירים בו הופתעו מהתקדמות ההליך בטרם נבדקו ההשפעות על המשק. החשש הגדול הוא לגבי המסוף באשדוד, שבו מנופקים בנזין, סולר וגז טבעי לכלל המשק וכן דלק סילוני לענף התעופה ולצורכי צה"ל.
- מתפרק מנכסיו: תשובה מוכר את קרקעות פי גלילות ליחיאל אבו
- הקבלן מאשדוד שמוביל במירוץ לקניית דלק ישראל
- הפניקס נסוגה מרכישת ההלוואה שהעמיד לאומי לדלק
חברת מתחם פי גלילות נוסדה ב־ 1959 במטרה להפעיל את מסוף גלילות. לפי נתוני משרד האוצר, מ־1973 נוספו לחברה שלושה מסופי דלק: באשדוד, בירושלים ובבאר שבע. ב־2003, במסגרת הסכם עם גורמי הממשלה לפינוי מתחם גלילות, נסגר מסוף הרצליה לפעילות ניפוק ואחסון דלקים. בשלושת המסופים כושר אחסון מרבי של דלקים בכ־600 אלף מ"ק. עד לרכישת פי גלילות על ידי דלק שבשליטת יצחק תשובה נחלקה השליטה על המסופים בין דלק, פז, סונול והמדינה. לפי דו"חות קבוצת דלק, בשנת 2019 נופקו מארבעת המתקנים קרוב ל־3 מיליון ליטר דלקים, מזה 45% לדלק ישראל עצמה. מדובר בירידה של כ־5% ביחס לכמות שנופקה ב־2018.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
המתחם שמעורר את עיקר החששות, באשדוד, ממוקם באזור התעשייה הצפוני של העיר, מול בתי הזיקוק. הוא הוקם בתחילת שנות השבעים במטרה לאפשר אחסון וניפוק תזקיקי נפט למכליות כביש באזור. מדובר בקרקע בשטח כ־300 דונם עם 26 מכלים. בדו"חות קבוצת דלק, שפורסמו בתחילת החודש, מציינת הקבוצה שהיא מעניקה שירותי "אחסון תפעולי עבור חברות הדלק המקבלות שירותי ניפוק מדלק ישראל, לרבות דלק ישראל עצמה, באמצעות שותפות פי גלילות"; זה כולל "אחסון מלאי ביטחוני עבור מדינת ישראל, אחסון מסחרי באמצעות החכרת מכלי אחסון ללקוחות דלק ישראל - חברת החשמל, בזן וגופים מסחריים - ואחסון זמני בארבעה מכלי מעבר במתקן אשדוד של דלקים המוזרמים ישירות ללקוחות קמ"ד". קמ"ד (קו מוצרי דלק) היא חברה ממשלתית הפועלת תחת חברת תש"ן (תשתיות נפט) ומובילה דלק לכל המדינה.
על פי הערכות, למכירה תתבקש גם חוות דעת של רשות החברות הממשלתיות, שכן אחסון הדלקים משרת את חברת החשמל ומשרד הביטחון. אישור עקרוני למכירה יידרש גם מרשות התחרות; על פי דו"חותיה לסוף 2019, דלק "לא תתקשר עם אדם אחר בהסדר המקנה לה זכות בתשתיות הנחוצות לקיום פעילות יבוא או זיקוק או במקרקעין שלפי ייעודם ניתן להקים עליהם מתקני תשתית, אלא אם ניתן לה אישור הממונה על התחרות".
לגבי השבחת הקרקע לצורכי בניית מבנים, דלק זקוקה לאישור כמה שנים מראש לפני שינוי ייעוד הקרקע. דלק מציינת בדו"חות: "הפסקת פעילות מסוף אשדוד כמסוף אחסון וניפוק או צמצומה כפופה למתן הודעה למינהל הדלק שנתיים מראש". אם וכאשר יתקבל כזה אישור, "בכל תקופת הפעלת המסוף באשדוד יוחכרו חמישה מכלי מעבר לחברת קמ"ד האחראית למערך הזרמת הדלקים במדינה או למי שיבוא בנעליה או למי שהמינהל יורה, בתמורה לתעריף שייקבע בצו". דלק "התחייבה להמשיך ולהפעיל את מסוף באר שבע ולשמר את כושר האחסון והניפוק שלו כך שיובטח המשך האספקה הסדירה של מוצרי דלק לבסיס חיל האוויר, אלא אם כן המינהל יאשר כי קיימת חלופה. על אף האמור רשאי הרוכש להפסיק את פעולת המסוף, ובלבד שהודיע על כך למינהל לפחות שנה מראש, לפני הפסקת הפעילות". ממשרד האנרגיה ציינו בתגובה כי הם "בוחנים את המשמעויות ואת הצורך להפעיל כל סמכות שנתונה לו כדי לשמר את יכולת אספקת האנרגיה למשק".