ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 כנס המסים BDO TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה 2024 Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי Tech TLV 2025 הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי תחזיות 2025 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

שבוע הסטארט-אפים

קרנות וגיוסים - אסטרטגיות הישרדות וצמיחה בזמן משבר

משקיעי הון סיכון מציעים אסטרטגיות שונות להתמודדות עם המשבר, לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים ומאוחרים. מושב רביעי בשבוע הסטארט-אפים של Google וכלכליסט

נעמי צורף 14:5313.05.20
 

"אי הודאות לא מאפשרת לחברות לעשות תוכניות מוחלטות", אמר אהרלה מנקובסקי, שותף מנהל בקרן פיטנגו בשיחה עם כתב "כלכליסט" מאיר אורבך, שעסקה באסטרטגיות מימון וגיוסים המתאימים לתקופת הקורונה. הדברים נאמרו במסגרת פאנל מנהלי הקרנות של שבוע הסטרטאפים של של גוגל וכלכליסט בו השתתפו גם סיון שמרי דהן, שותפה בקרן Qumra Capital, טל סלובודקין, שותף בקרן ההון סיכון Stage One וגיגי לוי וייס, שותף מנהל בחברת ההשקעות NFX.

 

"כמו שבאתלטיקה יש 'מוכנים, היכון, רוץ', אז בתחילת המשבר החברות חזרו לשלב ה'היכון' ועשו את כל התכניות בהתאם למצב החדש", תיאר מנקובסקי. "עכשיו, כתלות בהזדמנויות החדשות, אנחנו רואים שחלק מהחברות החלו לרוץ ובעוד רבעון-שניים נוכל לדעת אם התכנית הייתה רלוונטית או שיש לשנותה".

 

מימין: אהרון מנקובסקי, יגי לוי וייס, טל סלובודקין וסיון שמרי דהן מימין: אהרון מנקובסקי, יגי לוי וייס, טל סלובודקין וסיון שמרי דהן צילום: ב אוראל כהן, טל אזולאי

 

איפה החברות שלכם נמצאות היום - בתחילת המשבר, בליבו או עם הפנים קדימה?

סיוון: אני חושבת שרוב החברות אחרי השלב הראשון. עיכלו שיש משבר עשו מה שצריך בזמן הקצר למדו לעבוד מהבית והכל תלוי עכשיו בכמה המשבר ימשך ומה יהיה אורכו מבחינה כלכלית.

 

טל: אני מסכים, חושב שרוב החברות כבר מאוד מעכלות. וחלק מהחברות כבר מתחילות לחשוב לאן הולכים ובזה רוב המנכ"לים משקיעים את הזמן שלהם.

 

גיגי: את החלק הראשון הקדשנו לתהליכים דיפנסיבים של הורדת עלויות. השלב הזה נגמר לפני מספר שבועות וכרגע ההנחיה שלנו זה תחילת התכנונים היותר תקפים, איך לוקחים את מה שיש ולוקחים את הסיכונים הנכונים כדי לצאת מהמשבר מנצחים.

 

התקופה של השפע שלפני הקורונה עיוורה את החברות? אולי גרמה להן לרוץ מהר מידי?
גיגי: אני לא מסכים. כשאתה מסתכל על תקופה שבה יש הרבה הון שנכנס לתוך החברות אז מותר להן לתכנן תכנונים שמטרתם לייצר גידול מאוד מהיר. הגידול המהיר חייב לבוא עם הרבה כוח אדם והוא מבוסס על העובדה שאתה יודע שתוכל לגייס את הסיבוב הבא שלך. זה יכול להיות AirBnb בקצה העליון שעכשיו נאלצה לפטר 1,900 עובדים וזה יכול להיות חברת סטרטאפ בסיד. ברגע שההנחות משתנות ואתה לא יכול לשער שתוכל להמשיך בגידול מהיר גם מבחינת לקוחות וגם לא יהיה לך את היכולת הקלה לגייס כסף, אתה צריך לחשב מסלול מחדש וזה הכרחי לעכשיו. אבל אם בעבר היית עובד אחרת היית פשוט נשאר מאחורי מי שהשתמשו בהון שנכנס כדי לגדול מהר יותר. זה תהליך יחסי.

 

סיוון: אני מתחברת למה שגיגי אומר, בהיעדר נראות יש פיטורים כי צריך להתאים את עצמך למצב הקיים. לאורך זמן, כמו במשברים קודמים של 2000 ו-2008 אני מניחה שמה שיקרה זה שהשוק הפרטי והציבורי יעריכו פחות ויתגמלו פחות חברות שצומחות בקצב מטורף, אבל בלי מודל עסקי מספיק חזק או בלי יחידות כלכליות מספיק טובות או בלי לראות מעבר לרווחיות בזמן נראה לעין. לאורך זמן יתוגמלו יותר חברות שיצמחו מהר עם מודל עסקי מוכח ויכולת לעבור לרווחיות בזמן קצר יחסית.
 
טל, אתה משקיע בחברות בשלבים מאוד מוקדמים, איזה לקח מהתקופה תקח לחברות הבאות שתשקיע בהן?

אחת מהתכונות שאנחנו אוהבים לראות אצל מנכ"לים זה לראות סיטואציה קיימת, להגיב אליה מהר וכשהיא משתנה להתייחס ולהגיב אליה בהתאם. וזה לא רק הלגדול מאוד מהר או לחתוך מהר. זה יותר להבין באיזה סיטואציה אני נמצא, לאן אני הולך ואיך אני צריך להגיב לזה והמנכ"לים שהצליחו לעשות את זה טוב הם אלה שיתאוששו מהר. אני חושב שבתקופה כזאת, מה שחזק מתחזק.

 

אם יגיע אליך מנכ"ל חדש, השקעה חדשה, תסתכל עליו אחרת?

אנחנו בטוח מפגינים יותר זהירות ממה שהפגנו פעם ואם אחד מהדברים היה עודף כסף משמעותי שגרם לעסקאות להיות תחרותיות ומהירות והיינו אומרים לעצמנו לעשות תהליך הרבה יותר מהיר, אני חושב שאחד מהדברים שיקרו זה שנרצה לראות מסלול הצלחה, המנכ"ל יצטרך להציג תכנית ל-5 שנים הקרובות שיביא אותו להצלחה אמיתית.

 

ארהלה, אצלך יש חברות גדולות מאוד. האם בחברות כאלה ההתנהגות שונה?

לחברות מהסוג הזה יש מגוון פרמטרים יותר רחב לדאוג לו לעומת חברות צעירות, אבל התהליך הוא כזה שבו אתה קודם כל עושה ברקס ובוחן את כל הפרמטרים. הדבר הכי משמעותי זה להבין מה קורה עם הלקוחות שלך, לאן הם הולכים, מה מעיק עליהם - הולכים לשלם, לא הולכים לשלם. בחברות טובות צריכה להיות חתירה למגע עם הלקוח בכל מחיר בשלב הזה כדי להבין מה קורה ומה אתה יכול לחזות. מצד שני, זה המקום הכי נכון להסתכל על ההוצאות, הספקים ועל מבנה ההון האנושי שלך. יש כל מיני סוגים של חברות - יש כאלה שתכננו לגדול ב-100% וחתכו את זה עכשיו ל-50% או 20% גידול, שזה מצב לא רע ויש כאלה שרואים שיהיו עכשיו הרבה פחות הכנסות כי אתה נמצא בתחום התיירות או תחומים אחרים שחטפו מכה קשה ואתה חייב להיערך. כשאנחנו מסתכלים על הפורטפוליו שלנו וגם של אחרים, אפשר לראות שיש הרבה מנכ"לים צעירים שזה המשבר הראשון שלהם והקרדיט מגיע להם ואצל רובם אפשר לראות תגובה יפה, הבנה שיש פה בעיה והפנמה לאקשן מהר מאוד.

x