$
בארץ

פרסום ראשון

חברת נמלי ישראל תשלם לנמל חיפה כ-180 מיליון שקל עבור העברת הנתבים אליה

שר התחבורה ומנכ"ל רשות החברות גיבשו את ההסכמות בין החברה לנמל, המיועד לפיתוח התחרות בענף הספנות בצפון; בנוסף לנתבים, תממן נמלי ישראל שיפור תשתיות בנמל חיפה ב-400 מיליון שקל

ליאור גוטמן 13:3906.05.20
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ ומנכ"ל רשות החברות הממשלתיות ינקי קווינט רשות החברות הממשלתיות סיימו בימים האחרונים את גיבוש ההסכמות בין חברת נמלי ישראל לבין נמל חיפה, זאת לקראת פתיחת ענף הספנות לתחרות באזור הצפון.

 

 

חברת נמלי ישראל היא הרגולטור של הנמלים ואחראי על בניית שני הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד. ממידע שהגיע לידי כלכליסט עולה שכל המחלוקות הכספיות שהיו בין הצדדים עוד משנת 2005 הוסדרו, בעיקר בכל הקשור למודל דמי השימוש (שכירות) עבור קרקעות המוחזקות על ידי חברת הנמל והשווי ההוגן שלהם.

 

עוד נקבע שחברת נמלי ישראל תעביר לנמל חיפה כ-180 מיליון שקל עבור העברת מחלקת הים מנמל חיפה אליה. מחלקת הים עוסקת בטיפול באוניות נכנסות ויוצאות, לרבות נתבי האוניות כך שמחלקת הים חיפה תספק שירותים לכלל התאגידים באזור מפרץ חיפה ובהם נמל חיפה הקיים, שיופעל עוד כשנה וחצי על ידי SIPG הסינית הממשלתית, ומספנות ישראל ותאגידים נוספים, כולל הנמל החדש שנבנה שם.

 

התוצאה תהיה שהנתבים יעבדו מול שלושה גופים ולא יעבדו בבלעדיות מול נמל בודד. במשרד התחבורה מאמינים שהסדר זה יגלם שירות שווה לכלל התאגידים במפרץ חיפה ויפתח התחרות.

נמל חיפה נמל חיפה צילום: מאור שלום סויסה

 

במקביל הוחלט שחברת נמלי ישראל תשתתף במימון ע"ס 400 מיליון שקל לטובת נמל חיפה, עבור שיפור תשתיות או העמקת רציפים. כזכור הממשלה אישרה את הפרטת הפעילות בנמל חיפה, ושדרוג הציוד שם אמור לשרת את מהלך המכירה ולהעביר לקונה המיועד מתקני תשתית טובים מאלו שקיימים שם היום. שני הדירקטוריונים - נמחל חיפה וחברת נמלי ישראל - אמורים לאשר את ההסכם עד לאמצע יוני הקרוב.

 

בתוך כך, חברת נמלי ישראל יוצאת מחר (ה') במכרז למציאת מנכ"ל חדש. המכרז נולד לאור פרישתו של של המנכ"ל הנוכחי שלמה ברימן, זאת לאחר 15 שנים בתפקיד המנכ"ל וכ-40 שנה בענף. בריימן כבר היה אמור לפרוש בסוף העשור הקודם אולם כהונתו הוארכה עד להשלמת הרפורמה בבניית שני הנמלים החדשים.
x