שיחת ועידה
סמנכ"ל המכירות של יוניליוור: "אנחנו מאמינים בעולם האי-קומרס כערוץ צמיחה לטווח הארוך"
עדי רגב בשיחה במסגרת הוועידה המקוונת של כלכליסט: "בתקופת הסגר מספר המשתמשים החדשים באתר Shopo קפץ לשמיים. כל קמעונאי לא רק מכר יותר באונליין, אלא גם הגדיל את המכירות הכוללות שלו"
"בשנים האחרונות יוניליוור משקיעה המון אנרגיות בכל עולם האי-קומרס. אנחנו מאוד מאמינים והאמנו בזה כערוץ צמיחה לטווח הארוך" - כך אמר סמנכ"ל המכירות של יוניליוור, עדי רגב, בשיחה עם נטע-לי בינשטוק מ"כלכליסט".
השיחה התקיימה במסגרת הוועידה המקוונת של "כלכליסט" שעסקה בעולם הצרכנות והצמיחה של המסחר המקוון על רקע משבר הקורונה.
"Shopo הגיעה כדי לתת מענה לכל הקמעונאים למכור באונליין בלי כל המורכבות של קמעונאי גדול. כל קמעונאי קטן יכול בפשוט ובמהירות להיות קמעונאי אונליין", סיפר רגב. "זה מיזם שמספק פלטפורמה מקוונת לבעלי חנויות מכולת שרוצים להזמין ולנהל מערך משלוחים משל עצמם".
האם את הטירוף שראינו בסופרים הגדולים אפשר היה לראות גם במכולות?
"את התשתית הזו בנינו כבר לפני שנתיים מתוך ההבנה שיש מכולות וסופרים קטנים שצומחים גם באונליין. זו פלטפורמה שמאפשרת לכל קמעונאי להיות צרכן אונליין ולכל צרכן לקנות את קניות ההשלמה שלו מהמכולת מתחת לבית דרך האונליין. הדבר הזה התלבש בדיוק על הקורונה. ראינו צמיחה של 300-400 אחוז בתקופת השיא. זה אומר שכל קמעונאי לא רק מכר יותר באונליין, אלא גם הגדיל את המכירות הכוללות שלו. מספר המשתמשים החדשים קפץ לשמיים וגם פרופיל המשתמשים השתנה, אנחנו רואים אוכלוסיה מבוגרת יותר נכנסת לאונליין ומתחילה לקנות כי לא הייתה להם ברירה לא יכלו לצאת מהבית. כשהרשתות הגדולות היו בשבועיים אספקה, הקמעונאים השכונתיים היו ביומים וחצי אספקה בממוצע, מה שהיה חלום עבור הרשתות הגדולות".
לפני הקורונה לא כל כך היה קל לשכנע בעל מכולת יש לי פלטפורמה כזו בו תצטרף, איך עושים את זה?
"לפני הקורונה באנו לאנשים וסיפרנו להם על החזון שלנו. היו את האמיצים שהצטרפו ראשונים משהו כמו 30-40 ובאמת הם ראו מהר מאוד את ההחזר להשקעה. כשהגיעה הקורונה מי שכבר היה לו שופו עבד והצליחה מאוד. מי שהיו בתהליך גם הם התקדמו מהר מאוד. ויש לנו היום המון לקוחות חדשים שמתעניינים. אם פעם היינו צריכים לדפוק על דלתות ולהסביר את החזון, היום אנחנו עסוקיםבלבחור את הלקוחות שזה יתאים להם ויכולים להיערך לזה. למכור באונליין זה לא פשוט זה לא קל אבל זה הכרח אין מה לעשות אנחנו רואים את זה היום".
יוניליוור היא חברת מוצרי הצריכה החמישית בגודלה בישראל, והיא מתמודדת בחודשיים האחרונים עם ביקושי מזון חריגים, כשהציבור עומד בתורים ארוכים ברשתות השיווק. איך מתמודדים?
"אני חושב שצריך להתייחס לתופעה בכמה פאזות: הפאזה הראשונה היא פאזת הפאניקה. אנשים באמת באו והסתערו על הסופרים ומילאו את כל המאגרים שלהם. אבל עכשיו אנחנו רואים התמתנות וירידה. הצריכה חזרה להיות נורמלית ומאוזנת, אנשים יותר בבית, מבשלים, מחפשים מוצרי נוחות ומוצרים בריאים וכל הצריכה התאזנה. הטירוף היה נכון רק לפרק הראשון של האפיזודה הזו".
המשבר היווה הזדמנות למיזמים דיגיטליים קטנים יותר בעולם שבו שלטה עד המשבר שופרסל אונליין ורמי לוי?
המשבר העלה את סף הצורך לקניות מקוונות בכל דבר - כל דבר באונליין. בכל הקטגוריות ובטח במוצרי הצריכה גם אם יש לנו ענף שלם של לקוחות שמוכרים מוצרים שהם לאו דווקא מזון שקפצו ב-600-700 אחוז. יוניליוור רוצה לפגוש את הצרכן בכל פלטפורמה דיגיטלית שהוא יחפש בה. האונליין הוא פלטפורמה להעביר תוכן לספר את הסיפור של המותגים וגם כמובן להוביל למכירות".
ראינו בפסח קצת מצמום של המבצעים שהכרנו לעומת חגים קודמים. הקורונה הביאה עליית מחירים?
"לא. בהתחלה היו קצת פערי היצע אבל כשהיא הגיעה השוק כבר היה במבצעי פסח הכל כבר היה שם לא באמת היה שינוי במחירים בתקופה של העלייה של הקורונה. השוק הישראלי רווי באירועים: יום העצמאות שבועות כל תכנית המכירותבנויה מאירועים.סך כל המבצעים לא השתנה".
יש תחושה שחברות המזון רשתות המזון הן המרוויחות הגדולות של המשבר הזה זו תחושה נכונה?
"אני לא חושב שאף אחד הוא המרוויח הגדול של המשבר הזה. קודם כל כולנו בסוף בעלי משפחות וילדים להורים כולנו בני אדם במדינה הזו והמשבר הזה לא טוב לאף אחד. גם מי שמסתכל על זה מהפרספקטיבה של המכירות צריך לזכור שלא כולנו מוכרים הכל ויש לנו קטגוריות שלמות שנופלות כמו השוק המוסדי, כמה שהצרכנות הביתית צומחת היא לא מפצה על זה".