$
דו"ח המבקר 2020

דו"ח המבקר

מבקר המדינה חושף את הבלוף של לימודי הליבה החרדים

תוכנית הליבה לחרדים כוללת לימודי חול בהיקף של עשרות אחוזים פחות מהתוכניות של כל הזרמים האחרים. השיטה לעקיפת לימודי הליבה: הכרה בלימודי עברית כלימודי אנגלית ובלימודי תושב"ע במקום היסטוריה וגיאוגרפיה. התוצאה: רק 3% מהבנים החרדים זכאים לבגרות. המבקר: "ההישגים הלימודיים החרדיים נמוכים מאוד"

שחר אילן 16:0004.05.20

מבקר המדינה חושף מערכת הטעיה רחבה המאפשרת למשרד החינוך לתקצב מוסדות חרדיים, למרות שאינם לומדים לימודי חול. בין היתר, נחשף כי תוכנית הליבה של המוסדות החרדים דורשת עשרות אחוזים פחות לימודי חול משל כל הזרמים האחרים. כן הונהגה שיטה מתוחכמת לעקיפת חובת הליבה, שבמסגרתה מכירים בשעות עברית כשעות אנגלית ובשעות תושב"ע במקום היסטוריה וגיאוגרפיה. 

 

בחינוך החרדי לומדים 446 אלף תלמידים מהגנים עד המוסדות העל יסודיים. תקציב החינוך החרדי - 4.4 מיליארד שקלים. על פי המבקר, 30% מתלמידי החינוך העברי היסודי למדו בחינוך חרדי (היתר למדו בחינוך חילוני ממלכתי או דתי-לאומי ממלכתי). 84% מהבנים במוסדות החינוך העל-יסודיים החרדים למדו במוסדות שאין בהם כלל לימודי ליבה (ישיבות קטנות), ואילו 56% מהבנים במוסדות היסודיים למדו בבתי ספר שכוללים לטענת משרד החינוך לימודי ליבה חלקיים, ובעצם מדובר בשעת לימוד של עברית וחשבון ביום.  

צעירים חרדים צעירים חרדים צילום: אלכס קולומויסקי

 

משרד החינוך קבע למוסדות לימוד חרדיים תוכנית ליבה נמוכה בעשרות אחוזים מתוכנית הליבה של מגזרים אחרים. באנגלית הם נדרשים בכיתות ז-ח ל-4-8 שעות בשבוע לעומת 8 שעות בשאר הזרמים. בטבע ומדעים הם נדרשים ל-2-4 שעות בשבוע לעומת 9 שעות בזרמים האחרים.

המבקר חושף את השיטה המתוחכמת לעקיפת תוכנית הליבה שמאפשרת למשרד החינוך להכיר ב"כאילו לימודי ליבה חרדים". השיטה מאפשרת להכיר בשעות עברית במקום שעות אנגלית ובשעות תושב"ע במקום היסטוריה וגיאוגרפיה.

 

רק 13% מהבנים החרדים הלומדים במוסדות שניגשים לבגרות זכאים לתעודת בגרות, לעומת 69% בכלל המוסדות שניגשים לבגרות. רק 3.5% מכלל הבנים החרדים זכאים לבגרות. במגזר החרדי מתקיימים מבחני המיצ"ב להערכת הישגי תלמידים רק בחלק מבתי הספר, רק בחלק מהמקצועות ורק בכיתות ה'. רוב המוסדות החרדיים מסרבים להשתתף בהם.

 

המבקר קובע כי "ההישגים הלימודיים המדידים של התלמידים החרדים נמוכים מאוד לעומת ההישגים ביתר המגזרים. יודגש כי חלק ניכר מהתלמידים החרדים כלל לא נבחנים, הם גם לא לומדים לימודי ליבה או לומדים אותם בחלקם, לכן הנתונים והמדידות משקפים תמונה חלקית ואף מקלה בנוגע להישגים הלימודיים של התלמידים החרדים".

 

אחת הסיבות להישגים החרדים הירודים היא רמת ההוראה הנמוכה. כ-95% מהמורים המלמדים את הבנים החרדים מתמטיקה לא למדו כלל מתמטיקה בגילאי תיכון. רובם המוחלט של התלמידים הבנים לומדים אנגלית ממורים שלא הוכשרו ללמד זאת. מורים חרדים רבים לבנים מתחילים לעבוד ללא תעודת הוראה. המבקר מציין ש"רובם גם נושאים עימם פער מהותי בידע במקצועות הליבה, שכן רובם למדו מקצועות אלו בבתי הספר היסודיים בלבד, וגם זאת בצמצום".

 

שיעור הנשירה של תלמידים בחינוך החרדי בכיתות ז'-י"ב בשנת התשע"ז ובמעבר לשנת התשע"ח היה 5%, לעומת 1.2% בחינוך הממלכתי ו-1.4% בחינוך הממלכתי-דתי. אלה הם נתוני נשירה עצומים. עם זאת חלק מנתוני הנשירה החרדיים נובע בעצם ממעבר לישיבות למבוגרים.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך פועל בשיתוף עם ראשי מערכת החינוך החרדית, ולאורך השנים האחרונות הצליח להוביל שורה של שינויים ולרשום הישגים. מבקר המדינה אף מציין זאת בדוח שלו. בין ההישגים ניתן להזכיר את הכשרתם של מאות מורים חרדים גברים למקצועות היסוד במכללות אקדמיות, פרסום של מתווה עם מוסדות ההכשרה החרדים, צמצום עודף הלומדות להוראה, והפנייתן למקצועות ראיית חשבון, הנדסת תוכנה, אדריכלות עיצוב פנים וייעוץ מס. לצד זה, הוא משלב כ- 8,000 תלמידים בכיתות ג-ו בתכנית לקידום הישגים במקצועות: שפה, מדעים, אנגלית ומתמטיקה. בכוונת המשרד ללכת ולהגדיל היקף זה. עוד שילב המשרד כ- 8,000 תלמידים בחוגי העשרה אחר הצהריים במקצועות היסוד יחד עם המרכזים הקהילתיים. עם זאת, ולמרות האמור, מתייחס המשרד ברצינות להערות המבקר ובכוונתו ללמוד אותן ולפעול לתיקונן".

 

 

x