אם אנחנו מסתכלים על עסקים מצליחים לאורך ההיסטוריה, אנחנו יכולים ללמוד שהעסקים המצליחים ביותר, הם אלו החזקים יותר מהמשברים שהם עוברים. הם רואים בכל משבר נקודת מפנה שיכולה להיות ההזדמנות הגדולה לה הם חיכו בסבלנות.
במשבר הקורונה, נראה שלא מעט עסקים פשוט בקושי מחזיקים מעמד וחלקם אף סגרו את העסק. כעצמאי, כשמו כן הוא, אם הוא לא ידאג לעסקים שלו כנראה שאף אחד לא ידאג להם.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות? או במילים אחרות, מה עוצר עצמאיים מלהצליח בעסקים?
נדב בורלא, מומחה לפיתוח עסקי, עונה לנו על השאלה.
"אני אחלק את התשובה ל2 חלקים; החלק האישי והחלק האסטרטגי.
ברמה האישית, בגדול, אנשים נתקעים בגלל אחת מ-2 סיבות:
או שהם חושבים בלי לפעול או שהם פועלים בלי לחשוב.
חושבים בלי לפעול אומר שהם מהרהרים המון ומתעסקים יותר מדי בלמה זה לא יכול להצליח, למה עכשיו זה לא הזמן הנכון לפעול ולמה כנראה להם זה לא יעבוד.
|
פיתוח עסקי
|
צילום : שחר וין
|
זו גישה שמסרסת את המוטיבציה לפעול.
אני לא אומר לא לחשוב על הדברים. לחשוב זה מצוין והכרחי, אבל כל עוד זה נשאר רק בגדר רעיונות ודעות, זה הופך ללא רלוונטי.
עושה רושם שהמון עצמאיים פשוט מפחדים לעשות צעדים ולפעול למען שינוי או השגה של ההצלחה הרצויה.
בעיניי, הסיכון הכי גדול הוא לא לקחת סיכון ולצפות שזה יצליח.
מהצד השני, אלה שפועלים בלי לחשוב, הם סוג של "יורים לעצמם ברגל".
לעשות צעדים לעבר המטרה ולהיות פרואקטיבי, זה אחלה וזה אפילו יוביל לתוצאות כלשהן, אך לא תמיד לתוצאות הרצויות. ללא תכנון מקדים או בניית אסטרטגיה, סיכויי ההצלחה הולכים ופוחתים. זו הסיבה שהרבה בעלי עסקים מרגישים שהם נותנים פול גז בניוטרל. עושים והרבה, אבל לא מתקרבים למטרה וליעד.
אז כן, חשוב מאוד לקחת סיכונים, אך כשהם לא מחושבים ואין מאחורי זה ידיעה ברורה של איך זה עתיד להצליח, למה שזה יצליח?
ואם לסכם את ההיבט האישי, ישנם מחסומים פסיכולוגים שקיימים אצל כולנו וכמובן גם דפוסי התנהגות שונים שלעיתים, לפעמים אפילו לעיתים קרובות, בולמים את הדרך להשגת המטרה. הבשורות הטובות הן, שאם המחסומים וההתנהגויות האלה מעכבים, אפשר לשנות ולכוון אותם על ידי עין מקצועית שמביטה מהצד ומכוונת. חד משמעית.
ברמה האסטרטגית, אני רוצה להתייחס למשהו שאני רואה אצל רוב בעלי העסקים והעצמאיים - התנהלות העסקית לא נכונה. לא פלא שהסטטיסטיקה לרעת העצמאיים.
כשלא מכירים את חוקי המשחק, מה הסיכוי לנצח בו?
זה כמו להזיז כלי שחמט. לכאורה זו פעולה פשוטה, אך ללא הבנת הכללים, המשחק יסתיים מהר ובהפסד מר.
גם בעסקים, חשוב לבנות אסטרטגיה מדויקת. צריך לדעת למפות את הדרך כדי להגיע ליעד.
אחד מהעקרונות המרכזיים שמובילים את העסקים שאני מלווה למעל 90% הצלחה, היא הבנה ברורה של איך לבנות מותג מצליח.
זה מסוג הדברים שמעט מאוד ידעו לעשות טוב ללא ידע מקצועי ומדויק.
אם יש משהו שאני תמיד אומר, זה שאנשים אמנם לא זוכרים שמות אך הם לא שוכחים מותגים.
בין אם מיתוג אישי ובין אם מיתוג עסקי, העולם בו אנו חיים מוכיח זאת ותרבות הצריכה מחזקת זאת.
בעולם העסקים, אם אתה לא מותג חזק, כל רוח צד יכולה למוטט את העסק שלך.
|
נדב בורלא
|
צילום : שחר וין
|
כשאתה רוצה להיות מותג, תתנהג כמו מותג. זה אומר השקעה אמיתית בעסק, בפיתוח שלו, התייחסות לפרטים הקטנים ובסטנדרטים הכי גבוהים שאפשר. ולא, אני לא מתכוון ללוגו מעוצב יפה, אלא ליכולת של העסק להישאר בתודעת הלקוחות שלו ובניית תדמית שמתאימה לסיפור שעומד מאחורי העסק. זו הדרך, אגב, לגרום למתעניינים וללקוחות פוטנציאליים לאהוב את המותג ולהמליץ עליו הלאה - מה שיוצר מנגנון שפועל גם מבחינה שיווקית וגם מבחינה מכירתית.
בשורה התחתונה - התוצאות החיוביות נשארות גם לטווח הארוך.
בעיניי, בניית מותג חייבת להיות חלק מהאסטרטגיה העסקית והיא צריכה להיות מרכיב משמעתי בהבניית הדרך. מאז ומעולם, מותגים שעבדו נכון, הראו הצלחות ויציבות עסקית בריאה שמוכיחות את עצמן לאורך השנים.
נקודה אחרונה בהיבט הזה הוא נושא החדשנות.
יותר מדי עסקים קופאים על השמרים בציפיה שאם משהו עבד בהתחלה זה ימשיך כך לנצח, אך בפועל, עולם העסקים הוא דינאמי ומשתנה בצורה רפטטיבית. ולכן, אם אנחנו רוצים שהעסק שלנו יצליח על בסיס קבוע - שינוי על בסיס קבוע הוא הכרחי.
משבר הקורונה לדוגמה, הביא איתו הזדמנות להעביר את הפעילות העסקית לאונליין ואלו שהתעקשו לא לעשות זאת, חטפו מכה לא קטנה.
עסקים מצליחים הם אלו היודעים ששינוי וחדשנות הם חלק מהגדילה הטבעית והבריאה של המותג.
להיות עם האצבע על הדופק זה חלק בלתי נפרד בהבנת העולם הזה,
להבין שמגמות משתנות מעת לעת וככל שנשכיל לקרוא את השינוי שמגיע כך נוכל לבצע את ההתאמות הנכונות בזמן.
ניתן להשיג את נדב בורלא דרך אתר האינטרנט שלו www.nadavburla.com
או בעמוד הפייסבוק נדב בורלא - NADAV BURLA