משבר הקורונה
אטסי בשיא מכירות שנתי בזכות מסכות הבד
"נראה שכל העולם רוצה רק מוצר אחד", אומר מנכ"ל חברת אטסי, בעקבות הזינוק במכירות מסיכות הבד והסביר על השינוי באלגוריתם שביצעה החברה על מנת לעמוד בביקוש החריג
בסוף מרץ ירד מחירה של מניית אטסי (Etsy) - השוק מקוון שמתמחה במוצרי אומנות - לשפל של כמעט שנתיים, במסגרת התרסקות שוק המניות הכללית. אך פחות משבועיים מאוחר יותר, הכל השתנה. "התעוררתי לגלות שזה פתאום כמו סייבר מאנדיי", אמר ג'וש סילברמן, מנכ"ל חברת אטסי לאתר הפננשייל טיימס, בהתייחס לטירוף המכירות השנתי, "אבל נראה שכל העולם רוצה רק מוצר אחד".
- תפור עליך: מסיכות בסטייל
- מסכות הקורונה: איך הפכה המצאה בת מאה לפריט המבוקש ביותר ב-2020
- טאבולה לא תפיץ מודעות על מסכות לקורונה
מסכות פנים, או ליתר דיוק – מסכות פנים עשויות בד, המומלצות ע"י מרכזי מניעת המחלות בארה"ב החל מה-3 באפריל כאמצעי הגנה טוב נגד וירוס הקורונה, הובילו מיליוני אנשים לאטסי. "בכל שנייה חיפשו מסכה 9 פעמים באתר שלנו, כך על פי חישובי החברה. האתר לא היה מוכן לטירוף הזה. עד אז, אם חיפשת מסכות באטסי, רוב הסיכויים שחיפשת מסכות לליל כל הקדושים, או מסכת קרם לשיפור מראה הפנים. נאלצנו לשנות את אלגוריתם החיפוש כדי שיבין ש"מסכת פנים" משמעה משהו אחר לגמרי," לדברי סילברמן.
ואז התחילה בעיית האספקה. שלא כמו אמזון, שמחזיקה מלאים במחסני ענק, המוכרים של אטסי מתעסקים ישירות עם הלקוחות, באמצעות שירותי המשלוחים של Fedex ושירות הדואר הרגיל על מנת לשנע את מוצריה. אך השיטה הזאת לא מיועדת להתמודדות עם הנחשול האדיר של הביקוש שהתנפץ על מספר קטן של מוכרים, שכבר נמצאו בשיא תפוקת ייצור המסכות שלהם. לכן אטסי שיגרה הודעה פשוטה לכל היוצרים הרשומים אצלה: "קריאה לכל המוכרי - תתחילו לייצר מסכות".
כעת יש באטסי כ-50,000 מוכרים שמכרו כל אחד מסכה אחת לפחות, ו-10,000 מתוכם שמכרו לפחות 100. הצוות של אטסי השקיע בשיחות טלפון לכל המוכרים הפופולריים כדי למנוע אפשרות להונאות, אך גם כדי לוודא שהמוצר של אותם מוכרים אכן עומד בסטנדרטים.