משבר הקורונה
דיווחים בארה"ב: חברות השכרת הרכב הגדולות בסכנת קריסה
חברות ההשכרה הרץ ואוויס מפטרות עשרות אלפי עובדים ומבקשות סיוע מהממשל האמריקאי כדי שיוכלו להמשיך לפעול
משבר הקורונה מחריף את מצבן של חברות השכרת הרכב הבינלאומיות, שבדומה לחברות תעופה ברחבי העולם, ממתינות לסיוע ממשלתי מן הממשל האמריקאי. כבר כעת, לפי פרסומים בארה"ב, קיים סיכון להמשך קיומן של חברות השכרה גלובליות.
- הלמ"ס: ירידה של 20% במספר ההרוגים בכבישים ברבעון הראשון
- בממשלה בוחנים את החזרת תוכנית הגריטה כדי להציל את ענף הרכב
- הקשיים של וירג'ין אוסטרליה מאיימים על גלובל כנפיים
בדומה לחברות התעופה, גם חברות השכרת הרכב העולמיות תלויות בתנועת תיירים, שבימים אלה ירדה למינימום. בנוסף, חברות השכרת הרכב העולמיות תלויות גם בלקוחות שאינם תיירים - הזקוקים למכונית שכורה לכמה ימים. אלא שהוראות הסגר במדינות רבות בעולם השביתו גם את תנועת הלקוחות המקומיים של חברות ההשכרה.
יש להדגיש כי חברות ההשכרה סבלו מירידה בהיקף הפעילות עוד לפני הקורונה, בעיקר בגלל מעבר של לקוחות לשירותים מתחרים שנפתחו במדינות רבות. כך, פעילותן של UBER ודומותיה פגעה בחברות ההשכרה ויותר מכך - גם שירותי נסיעות שיתופיים שיזמו יצרני רכב כדוגמת וולוו וג'נרל מוטורס הפכו את הצורך במכונית שכורה ליום או יומיים למיותר.
כעת פונה ארגון חברות ההשכרה בארה"ב - ארגון הכולל בין היתר את אוויס ובאדג'ט - לממשל האמריקאי בדרישה לקבל חבילת סיוע מורחבת, כדי למנוע קריסה של חברות השכרת רכב. על פי פרסומים בארה"ב, חברת ההשכרה הרץ נכנסת למהלך של ארגון מחדש, שבמסגרתו תפטר 10,000 עובדים רק בארה"ב - מתוך 38 אלף עובדים בסך הכול.
לפי פרסומים אחרים בארה"ב, גם אוויס נאלצת לפטר עשרות אלפי עובדים, לנוכח הפסדי החברה. במקרה של אוויס, ירד ערך המניה ב-76% מאז אמצע פברואר ל-12 דולר. מניית הרץ ירדה מאמצע פברואר ב-80% לארבעה דולר בלבד.
גם חברת ההשכרה האמריקאית אנטרפרייז פרסמה קריאה לממשל האמריקאי לקבלת חבילת סיוע לנוכח מצבה. לפי פרסומים בארה"ב, במידה והממשל האמריקאי לא יחלץ את הרץ, עלולה החברה לקרוס.
בישראל לעת עתה חברות ההשכרה אינן פעילות כמעט בכלל. כפי שפורסם באחרונה, לנוכח עצירת התיירות ביטלו רוב חברות ההשכרה הגדולות את רכישות הרכבים שיועדו לשמש את תיירי פסח שהיו מיועדים להגיע לישראל.