הסטארטאפים המבטיחים 2020
פנאי - "אנחנו מאפשרים לך להיות גרסה טובה יותר של עצמך"
ג'ויטיונס, אפליקציה ללימוד נגינה, חווה ביקושי שיא נוכח הסגר שהשאיר מיליונים בבית. ודווקא כעת, מספר המנכ"ל יובל קמינקא, החברה מאפשרת ללקוחות לשלם כמה שנראה להם: "החלטות טעונות כאלה הפכו אותנו לחברה שאנחנו"
JoyTunes
מוצר: אפליקציית לימוד נגינה
שנת הקמה: 2011
עובדים: 75 בישראל
גיוסים: 43 מיליון דולר מ־Qumra Capital, Insight Venture Partners, Aleph, קיידן, זוהר גילון
מייסדים: יובל קמינקא, יגאל קמינקא ורועי איציקובסקי
אפליקציית לימוד הנגינה ג'ויטיונס רשמה שנה יפה מאוד גם לפני פרוץ הקורונה — אבל בעקבות הסגר הגלובלי והחיפוש האנושי אחר חוויות חדשות, היא חוותה קפיצה עצומה בביקוש, הן מבחינת היקפי זמן השימוש והן במספר המשתמשים. בכלל, ג'ויטיונס סיפקה דוגמה מרשימה להתמודדות של חברה לא גדולה עם צמיחה מהירה, בתקופה מאתגרת: לא רק שהחברה שינסה מותניים על מנת לתמוך בביקושי השיא, היא גם הציעה את המוצר שלה לשימוש כמעט חופשי בתקופה זו: "לא רצינו למנוע מאנשים את האפשרות ללמוד נגינה דווקא כעת", מסביר המנכ"ל והמייסד השותף יובל קמינקא. "אנשים יכולים להשתמש במוצר שלושה חודשים ולשלם כמה שנראה להם, מדולר אחד ועד המחיר המלא. כל ההכנסות מהמסלול הזה הולכות לתרומה".
וכמה הם בוחרים לשלם?
"רובם משלמים את המחיר המלא".
זו הפתעה משמחת. המהלך הזה מאוד לא טריוויאלי.
"יש לנו תחושה מאוד חזקה שהרבה מההחלטות הלא־טריוויאליות שקיבלנו — ואפילו החלטות מעוררות מחלוקת, כולל כאלה שהמשקיעים לא אהבו — היו משמעותיות מאוד בהגעה לנקודה שבה אנחנו נמצאים היום. למשל הבחירה של שלושתינו (קמינקא, אחיו יגאל ושותפם רועי איציקובסקי, ה"ר) לפתח משהו שעושה טוב. או קח את הגיוסים שלנו: לא גייסנו נורא מהר, אנחנו פחות מ־20 מפתחים, ויש לנו תרבות שנותנת המון עצמאות לאנשים. בתקופה של עבודה מהבית זה מאפשר לרוץ נורא מהר".
ההתנהלות הזו מתבטאת בבירור גם בתוצאות של החברה. "חברות נמדדות בזמן שלוקח להן להגיע ממיליון דולר ל־10 מיליון בהכנסות שנתיות. לנו לקח שלוש שנים להגיע מהאפס למיליון, שכר לימוד רציני, אבל מהמיליון ל־10 מיליון הגענו בפחות משנה וחצי. אלה נתונים שתואמים את החברות הכי טובות בעולם".
הרעיון להקמת החברה הוא של האחים קמינקא, אבל אפילו הם לא בטוחים של מי מהם. "יש לנו ויכוחים פנימיים, ואני טוען בתוקף שזה היה רעיון שלי", אומר יובל. "ביליתי לא מעט זמן בלשחק משחקי מחשב עם האחיינים שלי, ראיתי כמה זמן ותשוקה הם משקיעים במשחקים האלה, אבל כשאמא שלהם שואלת אותם אם הם התאמנו על הפסנתר פתאום הם מתחילים עם סיפורים על כאבי בטן".
הפתרון היה להפוך את הלימוד למשחקי. החברה פיתחה משחק מחשב ללימוד חלילית, אבל מהר מאוד זנחה אותה ועברה להתמקד בפסנתר. "אנשים לא מתייחסים לחלילית ברצינות, זה יותר כלי כניסה לילדים לעולם המוזיקה. דווקא בפסנתר יש מספר מפתיע של אנשים שרוצים ללמוד לנגן. הכלי שלנו מוריד את רף הכניסה בעבורם. מישהו אמר לנו פעם שאנחנו עושים דמוקרטיזציה למוזיקה".
מאז, החברה השיקה גם אפליקציה ללימוד גיטרה ואפליקציה נוספת למורים לנגינה, ובכוונתה להמשיך ולפתח כלים נוספים, בהם אפילו בתחום השירה. תוכנית הלימוד היא בתשלום, וכוללת גם אפשרות של מנוי משפחתי. "עברנו מסע משמעותי, ובשנתיים האחרונות יש תחושה שהגענו למשהו מזוקק", מסכם קמינקא: "מה שאנחנו בונים זה מוצר מקיף לכל המשפחה ולכלי נגינה שונים. אם נטפליקס היום זה ה־שירות מנויים לבית לזמן הפנאי, המפלט מהיומיום — אנחנו בונים שׁירות מקביל או משלים, שבו אתה משקיע את זמנך כדי להיות גרסה יותר טובה של עצמך".
זה נשמע קצת יומרני ואפילו נאיבי, אבל כשקמינקא מדבר על החזון של ג'ויטיונס אי אפשר שלא להיסחף איתו: "יש המון מוצרים שאנחנו עוד צריכים לבנות. אנחנו מדברים על בניית חברה גדולה מאוד, ואיזה מגניב זה להיות בכל בית בעולם, לעשות טוב לאנשים. זה משהו גדול עם המון משמעות. וזה מרגש אותנו".