הסטארטאפים המבטיחים 2020
דיפ טק - "במעבר ההמוני לדיגיטל, יש לנו תפקיד קריטי"
בעולם שבו לכל חנות יש מתכנתים שמעבירים אותה למכירות אונליין, לוגז איי.או, שמאפשרת למתכנתים האלה לעבוד ביעילות, הופכת למוצר חיוני: "היום הדיגיטל הוא להיות או לחדול", אומר המנכ"ל תומר לוי
Logz.IO
מוצרים: ניתוח לוגים, אבטחת מידע מעל לוגים (SIEM), וניטור תשתיות ענן
שנת הקמה: 2014
עובדים: 220 בישראל, בוסטון, לונדון וקייב
גיוסים: 100 מיליון דולר מ־83North, Openview, General Catalyst
לא רק ש־Logz.IO אינה מוכרת לציבור הרחב, גם התחום שבו היא פועלת הוא בגדר תעלומה לכל מי שאינו דובר שפת תכנות אחת לפחות. אבל עבור ציבור המתכנתים, מדובר בחברה ובמוצר שהם לא יכולים בלעדיו. "לוג" הוא תוצר התיעוד של הפעולות שרצו על התוכנה: כל פעולה שקולה למשפט קוד שמתאר אותה בלוג, וכשמתרחשת תקלה, אפשר לחזור ללוג ולהבין מה היה סדר הפעולות שהוביל לנפילה וממה נבעה התקלה. המוצר של לוגז מקל על מפתחים לעשות את החיפוש הזה בתוך לוגים, ובמקביל מתריע בפניהם על בעיות אפשריות שבהן הם עלולים להיתקל. "אם את ניגשת עכשיו לבצע הזמנה מהאתר של פיצה האט, או כרטיס טיסה מהאתר של בריטיש איירווייז, ויש תקלה באתר — באותו רגע החברה מאבדת כסף", מסביר תומר לוי, מנכ"ל לוגז ומייסד משותף. "אנחנו עוזרים למתכנתים של חברות כאלה לוודא שהכל עובד כמו שצריך וכשמתרחשת תקלה, להבין מה המקור שלה".
המשבר הנוכחי הוא הזדמנות זהב מבחינתה של לוגז. "אנחנו רושמים עלייה בכמות הלקוחות, וגם לקוחות קיימים הגדילו מאוד את היקפי השימוש וצריכת הנתונים: חברות סטרימינג, למשל, צורכות היום הרבה יותר דאטה, כי יש להן זינוק במשתמשים", מגלה לוי. אבל עיקר הצמיחה, הוא מדווח, מגיעה מעסקים שהמשבר דחף לרשת: "הקורונה גרמה לכך שהרבה עסקים שהכנסותיהם התבססו על חנות פיזית הפכו לעסקים דיגיטליים לכל דבר, והם צריכים אותנו יותר. נדמה לנו שרוב העולם כבר פועל אונליין, אבל זה ממש לא ככה, יש עוד המון עבודה לעשות — והקורונה מאיצה את הצורך בחברות כמו שלנו, שיש להן תפקיד קריטי במעבר לעולם החדש".
אם עד לא מזמן מתכנתים היו נחלתן הבלעדית של חברות תוכנה, הרי שהיום לכל חברה גדולה יש צוות תכנות רחב, ומתכנתים הם לרוב גם המשאב היקר מבחינת עלות ומשכורות. מוצר כמו זה של לוגז, שחוסך זמן התקנה ופיתוח מתיש, הוא הכרחי לארגון. אחד היתרונות המרכזיים שמציעה החברה הוא עבודה בקוד פתוח (תוכנה פתוחה לציבור שאין צורך לרכוש אותה על מנת להשתמש בה), שמאפשרת למתכנתים גישה קלה ונוחה למערכת, וגם מגלמת בתוכה אלמנט של קהילה ויוצרת שפה משותפת לכולם. זו גם הסיבה שהשיווק של לוגז נעשה ישירות למתכנתים וכולל אפשרות להתחיל לעבוד עם המוצר בלי לבצע רכישה, או לבצע כזו שכרוכה בהוצאה קטנה מאוד, מה צורך באישורי רכש. זו גם אחת הסיבות לכך שהחברה ממשיכה לצרף משתמשים חדשים, גם בתקופה הנוכחית.
לוי מספר עוד שלוגז השתמשה ביכולותיה על מנת להקים מאגר מידע מתקדם על מגפת הקורונה: "הקמנו מערכת ניתוח מידע שלוקחת המון דאטה מאוניברסיטת ג'ון הופקינס וחיברנו אותו למערכת שלנו על הקורונה. היום משתמשים בזה לא מעט אנשים מכל העולם".
המעבר לאונליין שאתה מתאר הוא כורח המציאות כרגע, אבל כמה נחזור אחורה ביום שאחרי?
"כל בר דעת מבין שהעולם לא יחזור להיות מה שהיה. אם הייתי רגיל למכור 90% מהספרים בעולם האמיתי ורק 10% ברשת, ועכשיו הנתון הזה התהפך, אתה לא תוותר על הערוץ הזה של הדיגיטל – מה גם שאנחנו כצרכנים נרצה להמשיך לקבל דברים הביתה. למה שארצה לצאת שוב לסופר? ממשהו שחברות עושות כי המנכ"ל אמר וזה תהליך של שנים, המעבר לאונליין הפך בבת אחת לעניין של להיות או לחדול".
יש תחומים שבהם המעבר הזה קשה יותר לחברות?
"זה בעיקר גיל החברה: שלושה יזמים צעירים שרוצים להרים היום עסק מזון אונליין, יעשו את זה מהר בהרבה מאשר חברה ותיקה. אבל יש גם תחומים שיש להם יותר רגולציות, והם מסורתיים יותר. להם קשה יותר לעבור, ולעיתים קרובות אין להם את הידע הנחוץ. זה לא רק הטכנולוגיה, יש עסקים שהמהות שלהם זה שאנשים מגיעים אליהם כדי לפגוש אנשים אחרים".
איך אתם מתמודדים עם המעבר לעבודה מהבית?
"יש משהו בצורת העבודה שלנו שמאוד מותאם לזה, מה גם שהרוב אצלנו מתכנתים שמורגלים גם ככה לעבודה על הלפטופ ודרך זום. אבל כן, יש משהו שמשתנה ארגונית בזה שפתאום את לא ליד העובדים. יש לנו גם 20 איש ששכרנו לפני הקורונה, והם הגיעו ביום הראשון שלהם לעבודה מרחוק".