הסטארטאפים המבטיחים 2020
לוגיסטיקה ואיקומרס - "צמיחה שתוכננה לארבע שנים קרתה בארבעה שבועות"
הפעילות הישראלית של פבריק, שמפתחת מרכזי שילוח נתמכי רובוטיקה ובינה מלאכותית, יותר מהכפילה את עצמה בשבועות האחרונים. המנכ"ל אלרם גורן מספר שהחברה מוצפת פניות, ומסמן את הכיוון הבא:
Fabric
מוצר: מרכז לוגיסטי חכם בתפעול רובוטי
שנת הקמה: 2015
עובדים: 130, בישראל ובניו יורק
גיוסים: 136 מיליון דולר קרן אלף, קורנר השקעות, אינוביישן אנדברס, פלייגראונד ונצ'רס וטמאסק
מייסדים: אורי אברהם, אייל גורן ואלרם גורן
מגפת הקורונה היא אירוע שיכול להרוס חברה, או לפתוח לה שער חד־פעמי. פבריק, לשעבר קומון־סנס רובוטיקס, יכולה בהחלט להיות בצד השני של המשוואה, אם רק תדע לנצל את ההזדמנויות שנקרו בפניה. החברה מפתחת טכנולוגיות של רובוטיקה ובינה מלאכותית, שמאפשרות אספקת משלוחים במהירות גבוהה ובצורה מדויקת, על פי דרישות הלקוח — והסגר שנכפה על חלקים גדולים מארצות הברית נותן כעת תנופה היסטורית לענף המשלוחים.
"הקורונה האיצה את השוק בצורה מטורפת: מה שחשבנו שיקרה כאן בתוך ארבע שנים, קרה בארבעה שבועות. לא חלמתי שזה יקרה", אומר אלרם גורן, המנכ"ל ואחד משלושת המייסדים, בראיון מניו יורק. "אנחנו מספקים פלטפורמה ושירותים לוגיסטיים לאי־קומרס, בעיקר באוכל ובפארמה, שני תחומים שנסקו לשמיים עכשיו, אז הקפיצה הזו דורשת מאיתנו לעבוד סביב השעון כדי לספק את כל הצרכים של הלקוחות. אנחנו שמחים שיש לנו אפשרות לתרום במשהו בתקופה הטראגית הזו.
"בשבועות הראשונים היינו באי ודאות: אחוזי האבטלה המריאו, הכלכלה השתנתה לנגד עינינו, והיינו צריכים לחשב מסלול מחדש. אבל כעת יש נסיקה בביקוש למה שאנחנו עושים. כולם מזמינים באונליין. אוכלוסיות חדשות נכנסות לשוק בקצב אדיר— מבוגרים, למשל, שפחות חשים בנוח בעולם הזה, רוכשים עכשיו רק ברשת. ומי שמגלה שחוויית הקנייה באונליין היא טובה, כבר יישאר שם. קח את שוק האוכל: לפני הקורונה, האונליין היה פחות מ־5% מהתחום הזה, היום יש הערכות שהוא כבר ב־40%. גם אם הוא ירד ל־10% זה עדיין הכפלה".
פבריק מפעילה בישראל שני מרכזים רובוטיים: האחד בחולון, לרשת סופר־פארם, והשני בחניון התת קרקעי של מגדל שלום, שמשרת את רשת השיווק רמי לוי. "מבחינת מספר הזמנות, התפוקה של המרכזים האלה גדלה ב־239%", אומר אלרם.
מה יקרה איתכם בניו יורק?
"בארצות הברית הוכרנו כעסק חיוני וקיבלנו אישור להקים מתקן, מה שמוכיח את החשיבות שלנו. התוכניות שלנו יצטרכו לעבור האצה, ונצטרך להבין איך מצליחים לתמוך בביקוש הזה. אנחנו במצב טוב ולא לחוצים, אבל כשצריך להאיץ נצטרך לחשוב על התוכניות המימוניות שלנו". פבריק, נזכיר, גייסה עד כה 136 מיליון דולר — 110 מתוכם בסבב שני שנערך בסוף 2019.
לאן תתרחבו בעקבות הביקוש העצום?
"הפוקוס שלנו הוא בישראל ובארצות הברית כשוקי בית, ויש לנו תוכנית התרחבות משמעותית בישראל. בגלל הביקוש, יש לנו כעת פניות מכל העולם. בחלק מהמקומות נוכל לתמוך מהר, ובאחרים נתקדם על פי היכולת".
איך שוק העבודה מבחינתכם?
"זו סיטואציה קשה. במובן מסוים קל יותר לגייס עובדים, כי יותר אנשים מחפשים, אבל קשה להכניס אנשים במצב שבו אין משרדים והכל אונליין. אנחנו עושים את זה, אבל זה מאוד מאתגר. השאלה היא מה יקרה בעוד חודשיים־שלושה. אני מאמין שעד אז כבר נעבור לאופן עבודה דומה לזה שהתנהלנו בו".
מה דעתך על ההתנהלות של תעשיית ההייטק ככלל במשבר הזה?
"מאוד התרשמתי מהתגובה של האקו־סיסטם, בין אם זה חברות או משקיעים. זו היתה תגובה מאוד בוגרת ומחושבת: לא היתה הנחה ש'יהיה בסדר', אבל גם לא היתה פניקה מוגזמת".
נחזור לעידן של גיוסי ענק ושווי מנופח?
"אני בספק. עוד לפני המשבר כבר ניכרו סימנים שהעידן הזה לקראת סופו. ראו את זה בווי־וורק ובעוד חברות, והשינוי הזה רק יאיץ. לחברות מסוימות זה ייצור הזדמנויות נקודתיות, ואנחנו למשל מאמינים שנתחזק, אבל יש גם מגזרים שלא בטוח שייצאו מזה".