איירפארק ותע"א יקימו מרכז אחסנה ואחזקת מטוסים ליד עובדה
המרכז החדש יציע שירותי אחסנה ואחזקה לחברות התעופה, ובהמשך גם הסבת מטוסים נוסעים למטען. בשלב הראשון יושקעו בבנייתו כמה עשרות מיליוני שקלים
בזמן ששדות תעופה בעולם מלאים באלפי מטוסי נוסעים מושבתים בגלל התפרצות הקורונה, מכריזות איירפארק של חיים גירון והתעשייה האווירית על הקמת מרכז אחסנה ואחזקת מטוסים צמוד לשדה עובדה בדרום.
המטוס הראשון צפוי לנחות במרכז החדש במהלך שנת 2021, אחרי שהתעופה האזרחית כבר צפויה להתחיל לחזור לאוויר. אך לפי ההערכות המשבר צפוי ללוות אותה עוד שנים ארוכות, והיא תחזור למספר הטיסות של 2019 רק בשנת 2026.
המתקן החדש ייבנה בשלב הראשון בעלות של כמה עשרות מיליוני שקלים. המטרה היא להתבסס על מסלולי בסיס עובדה של חיל האוויר, שחדל לשמש כשדה תעופה אזרחי מאז פתיחת שדה רמון בתמנע, כשבצמוד יבנו רחבות החנייה למטוסים ומוסכי המטוסים.
איירפארק חתמה עוד בשנה שעברה על הסכם עם משרד הביטחון לשימוש בשירותי הבסיס תמורת תשלום. המתקן יוכל להעסיק כמה עשרות עובדים כבר בשלב הראשון, שבו יכשיר כוח אדם להמשך. התעשייה האווירית תהיה אחראית בפני רשויות התעופה על העבודה, שתכלול אחסנה, שימור, תחזוקה, פירוק מטוסים שיצאו משירות, שיפוץ אביזרים וסחר בחלקי מטוסים.
כשיושלם, ישתרע המתקן על שטח של כ-2,600 דונם, יאפשר שהייה של 500 כלי טיס בבת אחת ויעסוק גם בהסבת מטוסי נוסעים למטען. תחום מטוסי המטען זוכה כרגע לביקוש, בגלל השבתת רוב טיסות הנוסעים, שהטיסו גם הן מטענים מסחריים בבטן המטוס ועקב האטת שירותי הנמלים הימיים. בשנים הבאות יהיה צורך רב יותר במטוסי מטען יעודיים, בגלל מחסור בטיסות נוסעים. גם מחירי הדלק, כל עוד ישארו נמוכים, יסייעו להובלה האווירית.
"התקופה הקשה שעוברת עלינו בימים אלה, מאלצת אותנו לקרוא נכונה את המפה העסקית של עולם התעופה ביום שלאחר משבר הקורונה", אמר סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת התעופה שלה, יוסי מלמד. "הידע הרחב, והניסיון רב השנים שיש לתעשייה האווירית בתחום התעופה האזרחית והצבאית ישמש בסיס לפעילות העסקית החשובה בעולם התעופה".
יאיר ביטון, משנה למנכ"ל, וסמנכ"ל השקעות בקבוצת איי.אי.אס החזקות: "אנחנו רואים בשיתוף הפעולה עם התעשייה האווירית הבעת אמון בחברת איירפארק ובמיזם הלאומי. התעשייה האווירית הפכה עם השנים להיות מובילה ברמה עולמית בתחזוקת כלי טיס, ועתידה להיות עוגן מקצועי משמעותי למיזם שיקום. לאור משבר הקורונה העולמי, שתי החברות יחדיו מזהות היטב הזדמנות יוצאת דופן להקמת פרויקט לאומי ואסטרטגי שישמש מנוע צמיחה מרכזי לאורך שנים רבות, יפתח מקומות תעסוקה חדשים ואיכותיים באזור עדיפות לאומית ויהווה קטר כלכלי שיוביל את תחום התעופה האזרחית בישראל כולו קדימה".