משבר הקורונה
נתיבי ישראל תקדים תשלומים ופרויקטים בהיקף של כמיליארד שקל
תוכנית החירום כוללת שחרור ערבויות של שורת קבלנים על פרויקטים בביצוע בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל; המנכ"ל: "בכך אנו מהווים מנוע צמיחה כלכלי-חברתי באחת התקופות המורכבות שידעה המדינה"
חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) אישרה היום (ב') תוכנית חירום שעתידה לסייע לחברות הקבלניות במשק בתקופת הסגר החלקי שהוטל על המדינה. עלות התווכנית - עד כמיליארד שקל והיא כוללת שחרור ערבויות של שורת קבלנים על פרויקטים בביצוע בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל. דורון כתיב, סמנכ"ל חוזים והתקשרויות של החברה, טוען ששחרור הערבויות לא יסכן את שלמות הפרויקטים וביצועם הסופי.
- ירידה של כ-50% בתנועה בכבישים; תפוסה נמוכה ברכבות
- מנצלים את הסגר: נתיבי איילון תאיץ את הקמת הנתיבים המהירים
- רכבת ישראל תשלם עוד חצי מיליארד שקל כדי להאיץ את פרויקט החשמול
במקביל החברה האיצה תוכניות לביצוע, כך שהן ייצאו לדרך עוד השנה, תוך ניצול היכולת של גופי ביצוע לעבוד בשטח מבלי לבוא במגע עם אוכלוסייה שנמנע ממנה להשתמש בכבישים. היקף העבודות שאושרו נאמד בכ-600 מיליון שקל והוא כולל בין השאר הקצאה של 300-250 מיליון שקל לתחזוקת כבישים שסבלו מפגיעות מזג אוויר בחודש האחרון, בעיקר בצפון ובדרום. במקביל אושרו עבודות בכביש ירושלים ים המלח, חיזוק גשרים וטיפול במוקדי סיכון לתאונות דרכים. הקדמות הפרויקטים אושרו על ידי משרדי האוצר והתחבורה.
מנכ"ל החברה, ניסים פרץ: "אנו עושים מספר מהלכים מקבילים המתחייבים בעת הזו. המשמעות פשוטה - שמירה על פרנסתם של עשרות אלפי בתי-אב, שבכך חברת נתיבי ישראל מהווה מנוע צמיחה כלכלי-חברתי באחת התקופות המורכבות שידעה המדינה".
בקשה לתוספת תקציבית של כ-5 מיליארד שקל
לגבי שאר פעילויות החברה לשנתיים הבאות חברת נתיבי ישראל הגישה למשרד האוצר בקשה לתוספת תקציבית של כ-5 מיליארד שקל להקדמת פרויקטים. במשרד התחבורה עצמו מחפשים בכל דרך איך להגדיל את ההשקעות בתשתיות בתקופת הסגר, מציאות שגם מייצרת צמיחה במשק וגם מדללת את הקופה מחלוקת כספים לממשלה המנופחת שעתידה להתכנס בתוך כמה שבועות בודדים מעצם החיבור בין גוש הימין למפלגות כחול לבן והעבודה.
מדובר בתוספת תשלום של כ-2.4 מיליארד שקל כבר במהלך 2020 ועוד כ-2.7 מיליארד שקל לשנת 2021. בין הפרויקטים שביקשו לקבל עדיפות ניתן לציין את שדרוגי כבישי הצפון (כביש 65, 89, 71), קידום נתיבי תחבורה ציבוריים, קידום 4 תחנות רכבת במסילה המזרחית של רכבת ישראל (לוד-חדרה), תאורה חדשה בכבישים, בניית מחלפים בצפון ושדרוג 20-10 ק"מ נוספים בכביש 90 ביציאה מאילת צפונה.
סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, צביקה דוד, אמר בעקבות הפרסום ש"קבלני התשתיות נאנקים תחת נטל אדיר וחלק לא מבוטל מהם נמצא במצב משברי והם עלולים לקרוס בקרוב. אנחנו ניצבים מול כשל ממושך של אי התאמה בין הצרכים של המשק והמדינה ליכולת שלנו לקבל מימון, עובדים ולשמור על תזרים שמאפשר לנו לנשום. בשעה הזו, כל החלטה כמו זו שקיבלה נתיבי ישראל היא קריטית ואנחנו מצפים מהמדינה לעשות סדר בענף ולשחרר חסמים רבים שימנעו את קריסתו עוד לפני סוף המשבר הזה".