בלעדי לכלכליסט
1,000 מעובדי מפעלי האוטובוסים מרכבים והארגז הוצאו לחל"ת
עצירת התיירות בגלל הקורונה ועיכוב מכרזי האוטובוסים הממשלתיים שיתקו את המפעלים. יו"ר התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר לשר התחבורה: שחרר בהקדם את המכרזים, כדי למנוע קריסה של המפעלים
מחריף המשבר בתעשיית האוטובוסים הישראלית: לכלכליסט נודע כי 700 מעובדי מפעל "מרכבים" בקיסריה ו-300 מעובדי מפעל הארגז מאזור התעשייה תימורים הוצאו באחרונה לחופשה ללא תשלום, כצעד אחרון לפני פיטורים.
- צעדים שנויים במחלוקת: ביטולי מס, מענקים וסיוע לעסקים גדולים
- יש סיכום: חבילת הסיוע של 80 מיליארד שקל, 5 מיליארד שקל לעסקים קטנים
- הממשלה אישרה את ההקלות בביטוח הלאומי; בוטל המענק למובטלים בסך 500 שקל
זאת לאחר שהמפעלים נותרו ללא עבודה עם עצירת ההזמנות לאוטובוסי הסעות בשל קריסת שוק התיירות על רקע משבר הקורונה, ועצירת שבעה מכרזי תחבורה ציבורית של משרד התחבורה, שכוללים הזמנת 2,000 אוטובוסים חדשים.
מדובר במכרזי הפעלת תחבורה ציבורית באשכולות של בית־שמש, פרוזדור ירושלים, שומרון, רהט, צפון ירושלים עירוני, מרכז ירושלים עירוני וקווי שירות באשכול מטרונית חיפה. חלקם תקועים כבר שנה וחצי עקב עתירות של יבואני האוטובוסים מצד אחד ושל יצרני האוטובוסים מצד שני בנושא רכש הגומלין סביב רכש האוטובוסים שיידרשו הזוכים לבצע, במטרה להגדיל תדירויות ולהוסיף קווים חדשים לשכונות שהוקמו מאז פורסמו המכרזים הקודמים לפני יותר מעשור.
בשבוע שעבר פסק הרכב בראשות נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ולצידה השופטים עוזי פוגלמן ומני מזוז, שדן בערעור שהגיש משרד התחבורה, כי חוק חובת המכרזים הכולל חובת רכש גומלין לא חל על מכרזי תחבורה ציבורית.
במכתב ששלח לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' דורש נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, לפרסם כעת במהירות את המכרזים החדשים, במטרה להאיץ את בחירת חברות התחבורה הציבורית הזוכות, כך שאלה יזרימו הזמנות למפעלים הקורסים, שמלבד כ-1,000 עובדים ישירים, מספקים תעסוקה לכ-2,000 עובדים אצל קבלני המשנה שלהם. מרכבים נמצא בבעלות יבואני וולוו יעקב שחר וישראל קז וחברת וולוו העולמית, והארגז שייך לאיש העסקים חגי שלום.
במכתב שהגיע לידי כלכליסט, כותב תומר: "מבלי לגרוע מטענות ההתאחדות ביחס להחלטת ועדת המכרזים לגופה, ובעיקר נוכח מצבה החמור של תעשיית הרכבת האוטובוסים בישראל, לרבות תעשיית ספקי המשנה שלה, אבקש כי תורה להוציא אל הפועל, לאלתר, את כל מכרזי התחבורה הציבורית שהוקפאו בשל ההליכים המשפטיים שהתנהלו בעניין זה".
תומר מוסיף, כי "עד זה יאפשר בימים אלה, שעה שהתעשייה המקומית סובלת מנזקים חמורים ובלתי הפיכים נוכח משבר הקורונה שפוקד את מדינת ישראל והעולם כולו, היקף פעילות מסוים (גם אם מצומצם) לתעשיית הרכבת האוטובוסים המקומית, הנמצאת על סף קריסה וימנע פיטורי עובדים רבים בתקופה מורכבת זו".
"מכת מוות"
לפי החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה בוטלה הדרישה למתן העדפה לתוצרת הארץ ולשיתוף פעולה תעשייתי כתנאי סף בהתקשרויות המדינה להפעלת קווי התחבורה הציבורית, ובמקומה נקבע כי במכרזי לרכש עבור חברות האוטובוסים הפרטיות תוענק תוספת ניקוד למציעים המתחייבים לרכוש אוטובוסים המורכבים בישראל בהיקף של 30% לפחות מהרכש המתוכנן. זוכה שלא יממש התחייבות שנתן ישלם למדינה פיצוי בסך 80 אלף שקל לכל אוטובוס ישראלי שהתחייב ולא רכש. במכרז רכב עבור אגד ודן הוותיקות יוענק ניקוד נוסף בהתאם לסוג האוטובוס ומחירו, על רכש של 25% עד 50% מכלל הכמות.
"במהלך השנתיים האחרונות ספגה תעשיית הרכבת האוטובוסים מכה אנושה, אשר הפכה ללא פחות ממכת מוות עם פרוץ משבר הקורונה", ממשיך תומר. "כך, בימים האחרונים דווחנו על כך שכ-1,000 עובדים הוצאו לחל"ת, מרביתם תושבי הפריפריה, ונכון למועד כתיבת שורות אלה המפעלים סגרו את שעריהם. דווקא בימים אלה ובעקבות משבר הקורונה הוכחה חשיבות קיומה שלתעשייה מקומית חזקה וענפה, ובכלל זה תעשיית הרכבת האוטובוסים, בשים לב לכך שחלק ניכר מהאוטובוסים המיובאים מקורם בסין ובמדינות אירופה אשר יכולת האספקה מהן בעת הזו אינה ודאית. כאשר מדינות העולם מתכנסות לעצמן וסוגרות את שעריהן, מתחדדת החשיבות העצומה שבשימור יכולות ייצור אסטרטגיות בארץ. מתן העדפה לתוצרת מקומית ודרישה לרכש גומלין, בתחום התחבורה במיוחד, היא המגמה השולטת היום ברוב מדינות העולם, וזאת עוד בטרם פרוץ משבר הקורונה. כך לדוגמא, מדינות רבות באירופה ובארה"ב מתעקשות לשמר את תעשיית הרכבת האוטובוסים – כנכס אסטרטגי לאומי, כמנוע לתעשיות משלימות ועקב חשיבותה לביטחון הלאומי, זאת על אף האפשרות לייבא אוטובוסים זולים".
על הרקע הזה מבקש תומר מסמוטריץ' לעדכן את דרישות המכרזים הצפויים, ולקבוע כי ניגוד נוסף יוענק לחברות שיציעו להרכיב בארץ 70% מהאוטובוסים שירכשו. "התעשייה הישראלית מחויבת לספק את כל צורכי המשק הישראלי אשר ניתן ליצרם בארץ. לאור רמת האבטלה המתגברת מיום ליום, ככל שאכן תופנה עבודה לתעשייה הישראלית נוכל להמשיך ולספק פרנסה לאלפי העובדים אשר ערב החג צפויים לאבד את מקור פרנסתם עד למועד לא ידוע".