עדיפה ודאות קשה מאשר בלבול מתמשך
כדי לייצב את המשק בתקופה כה סוערת, על ממשלת ישראל להפסיק עם הצווים המשתנים כל יום. עדיף לקבוע הנחיות ברורות ופשוטות ליישום לפרק זמן ממושך יותר, גם אם הן יכבידו על הציבור
- הסתערות מחודשת על הרשתות מחשש לביטול התחבורה הציבורית וסגר מלא
- ההגבלות יוחמרו: יציאה מהבית - רק לעבודה או להצטיידות במזון ותרופות
הממשלה ראויה לברכות על מאמציה בעניין זה. השאלה היא אם היא ראויה לברכות גם על התוצאה. ראוי היה ליישם מדיניות שתיצור עקביות וגם ודאות אפילו אם תהיה פחות פופוליסטית.
עסקים שיכולים לעבוד מרחוק באופן יעיל כבר ביצעו את המעבר ומסתגלים למצב החדש. אך מה עושים העסקים הרבים מאוד שאינם יכולים לעבוד מרחוק? דוברי הממשלה מכינים את הציבור ואת המשק לתקופה ארוכה של היערכות מחדש ושינוי קיצוני בסדרי החיים, אך ההנחיות והצווים של הממשלה חלים לתקופות קצרות ומשתנים תדיר.
קובעי המדיניות משקיעים שעות רבות ומאמצים רבים בהתאמת המדיניות לנסיבות המשתנות על בסיס יומי, וחילוקי הדעות צפים בדמות של הנחיות שונות ולעתים סותרות.
ההנחיות והצווים שמתפרסמים לא תמיד פשוטים להבנה וליישום בנסיבות הקונקרטיות של כל עסק. הם מותירים מרווח שיקול דעת למנהלים שלא תמיד מצוידים בכלים המתאימים כדי לקבל את ההחלטות הנדרשות ומוצאים את עצמם נדרשים לקבל החלטות שעלולות להשפיע על בריאות עובדיהם ולקוחותיהם ושלעתים גם אחריות פלילית בצדן.
במקרים רבים המגבלות המוטלות פשוט אינן מעשיות. כך, למשל, קשה ביותר לשמור על מרווח של שני מטרים לפחות במעלית או בחדר המדרגות של בנין המשרדים או במטבח של המסעדה. התוצאה המצטברת היא שבעלי עסקים רבים צמודים למסך הטלוויזיה מדי ערב וזקוקים לעורך דין צמוד מדי בוקר כדי להנחות אותם אם הם יכולים לפתוח את העסק באותו בוקר, ובאילו תנאים.
גרוע מכך: לא בטוח כלל שהמאמץ להותרת עסקים מסוימים פתוחים מניב את התוצאות הרצויות למשק. המגבלות החמורות המוטלות והמשתנות תדיר מקשות מאוד על הפעלה יעילה של עסקים רבים ואינן מאפשרות היערכות מראש. גם ציבור הלקוחות נשמע ברובו להנחיות ומדיר רגליו מבתי העסק שאינם נותנים שירות חיוני. התוצאה היא שעסקים רבים נותרים פתוחים מבלי שיש בכך תועלת ממשית כלשהי להם, לציבור או למשק בכללותו.
אפשר גם אחרת. ממשלת ישראל יכולה לקבוע הנחיות ברורות, חד משמעיות ופשוטות להבנה וליישום ויכולה לקבוע אותן לפרק זמן ממושך יותר. אפשר למשל לקבוע רשימה של עסקים חיוניים שימשיכו את פעילותם בהגבלות מסוימות, ולהורות על סגירת העסקים שאינם חיוניים למשך חודש ימים. עובדים שאינם יכולים לעבוד מרחוק יצאו לחל"ת וייהנו מתמיכת המדינה בתקופה קשה זו.
אפשר גם לשקול להקפיא או לדחות רבות מההוצאות השוטפות האחרות של העסקים הסגורים, כגון מסים ותשלומי חובה אחרים, תשלומי שכירות והחזרי הלוואות, למשך תקופה זו ואולי אף עד לאחר הכרזה על סיום המשבר, על מנת להקל באופן זמני על המצוקה התזרימית של העסקים שנסגרים. כל זאת, במקום ליישם צעדים שונים ומשתנים לזמן קצר ולהאריך את התקופה מעת לעת.
היערכות כזו תאפשר למשק ליהנות מוודאות ויציבות ואלה יאפשרו תכנון לזמן ארוך יותר. הקברניטים יוכלו לנצל את הזמן לתכנן וליישם את הצעדים הבאים הנדרשים כדי לסייע לציבור ולמשק לעבור את התקופה המאתגרת בצורה מיטבית ככל שניתן, ולהתאושש ממנה במהירות וביעילות.
עו"ד איל רז הוא שותף במשרד גורניצקי ושות'