משרד התקשורת התקפל: חזר בו מהכוונה לעצור את ניודי הסלולר
המשרד הודיע בשבוע שעבר על כוונתו לעצור את האפשרות של לקוחות לעבור בין חברות בתקופה זו כדי לשמור על יציבותן, אך נסוג מכוונה זו. במקום זאת ייאסר על החברות לבצע פעולות שיווקיות אקטיביות לשם ניוד מנויים; עוד נסוג המשרד מהכוונה לאפשר משלוח של חשבוניות במייל או במסרון במקום בדואר - מהלך שזכה לביקורת בשל פגיעתו הצפויה בקשישים; מועצת הכבלים והלוויין תעניק הקלות ל-HOT ול-yes
משרד התקשורת החליט היום (א') לחזור בו מהכוונה לעצור את הניודים בין חברות הסלולר, כפי שפרסם בשימוע בשבוע שעבר. במקום זאת, בכוונת המשרד לאסור על חברות הסלולר לבצע פעולות אקטיביות לשם ניוד מנויים - למשל באמצעות משווקים. עם זאת, החברות יוכלו לפרסם הצעות שיווקיות למנויים חדשים באתר האינטרנט שלהן. על החברות יהיה לאפשר ללקוח שיבחר בכך ניוד בתוך יום עבודה אחד לכל היותר.
רפורמת ניוד המספרים היא ממחוללי התחרות העיקריים בשוק הסלולר, ובעקבותיה נעים בין החברות כ-250 אלף לקוחות כל חודש. על רקע מצב החירום בעקבות התפרצות הקורונה, הודיע משרד התקשורת כי בכוונתו לשקול עצירה של היכולת לעבור בין חברות הסלולר כדי שיוכלו לשמור על יציבות בתקופה זו. על צעד זה נמתחה ביקורת - לאור הפגיעה הצפויה שלו בתחרות.
כעת החליט המשרד לחזור בו מצעד זה, אולם דבק בכוונתו לאסור על החברות להעלות מחירים של תוכנית קיימות למנויים אשר הסכם ההתקשרות עמם מסתיים במשך תקופת החירום. התייחסויות לשימוע זה ניתן להגיש עד מחר.
"בתקופה זו נדרש כי החברות יפנו את כל משאביהן ליציבות טכנולוגית של הרשתות, ושמירה על רציפות תפקודית במתן שירות למנוייהן. ביצוע פעולות שיווקיות לצורך קליטת מנויים עלול לגרוע ממשאבי החברות, הנדרשות בעת הזו למיקוד פעילותן באספקת שירות תקשורת באופן רציף הכולל, בין היתר, תפעול של הרשת, טיפול באירועים מתפתחים ומתן שירות ללקוח", נמסר בהודעה.
עוד נסוג היום משרד התקשורת מהכוונה לשלוח חשבוניות במייל או במסרון, במקום בדואר, ללקוחות פרטיים – מהלך שזכה לביקורת רבה ודאגה לאוכלוסייה המבוגרת. גם בעניין זה פרסם המשרד שימוע בשבוע שעבר, בעקבות פניה של מספר חברות תקשורת. בהודעה שנמסרה היום מטעם המשרד נכתב: "לאחר בחינת ההתייחסויות שהתקבלו במסגרת הליך השימוע ומתוך התחשבות בפניות רבות שהתקבלו במשרד ובלשכת שר התקשורת, החליט השר, חה"כ דוד אמסלם, שלא לבצע שינוי בעת הזו, באופן משלוח החשבונית, זאת לאור השלכות אפשריות של שינוי זה על אוכלוסיות המורגלות לקבל את החשבוניות באמצעות הדואר ואשר השינוי עלול להקשות עליהן. בנוסף, המשרד לא מצא כי בעת הנוכחית קיים קושי מהותי בנושא של חלוקת החשבוניות באמצעות חברות הדואר".
כמו כן, החליט היום המשרד לאשר לחברות הסלולר לחרוג מזמני המענה הטלפוניים, העומדים כיום על עד שש דקות, ולספק מענה עד 12 דקות, "על מנת שהחברות יוכלו לעמוד בהנחיות משרד הבריאות הגורמות לצמצום כוח האדם הזמין במוקדי הפניות הטלפוניים". הוראה זו לא תחול על מוקד תקלות טכניות אשר ימשיך לספק מענה 24/7. כמו כן, המוקדים יפעלו 8 שעות ביום במקום 10.
קיצור שעות המענה גם ב-HOT ו-yes
גם מועצת הכבלים והלוויין, אשר אחראית על yes ועל תחום שידורי הטלוויזיה ב-HOT, פרסמה היום כי בכוונתה לשנות את רישיונות החברות באופן זמני. בכוונת המועצה לקצר את שעות פעילות מוקדי השירות הטלפוני מעשר שעות ביום לשש שעות "כדי לאפשר הקצאת משאבים והתמקדות במוקדים הטכניים". גם ב-HOT ו-yes, מתן שירות בנושא טיפול בתקלות יינתן באופן רגיל, 24/7.
כמו כן, נדרשות החברות להתקין ציוד קצה תוך 14 יום מיום ההזמנה. המועצה שוקלת לפטור את החברות מעמידה בהוראות אלה "כדי לאפשר התמקדות והקצאת משאבים לתיקון תקלות אצל המנויים הקיימים ומאחר שיש להניח כי החברות יעשו מאמץ לחבר לקוחות שהזמינו שידורים במועדים המהירים המתאפשרים להן בתקופה זו". עוד שוקלת המועצה לאפשר לחברות פטור ממשך הזמן לאיסוף ציוד קצה – 14 יום – של מנוי שהתנתק משירותיהן "כדי לאפשר מיקוד משאבים בתיקון תקלות של מנויים". עם זאת, מנוי שביקש להתנתק חיובו יופסק כדין – תוך שני ימי עסקים.
"המועצה סבורה כי קביעת האפשרות למתן אישור חריגה חשובה בעת הזו כדי לאפשר התמודדות עם המצב במשק ועם התפתחויות שקשה לחזות" נמסר בשימוע, אליו ניתן יהיה להגיש התייחסויות עד מחר.