אתרי האיקומרס, העסקים הקטנים יצילו אתכם במשבר הקורונה
לכאורה אתרי האיקומרס צריכים להיות המרוויחים הגדולים מהבידוד והסגר בבתים, אלא שגם הם יייפגעו מהספקים שלהם והעובדים המושבתים. איך שורדים? מפסידים להישען על הספקים הגדולים בסין וחוברים לספקים קטנים ומקומיים שביחד יכולים למלא את החסר - מהלך שיתרום להישרדות שני הצדדים
על פניו, הקורונה היא שעתם היפה של עסקי האיקומרס, כך עולה מן הכתבות והנתונים המציפים את המדיה לאחרונה. הבידוד וסגירת הקניונים הפילו את הקמעונאיות בקניונים ובמרכזי המסחר הסגורים, וחנויות המסחר האלקטרוני הראו, לעומתן, גידולים של עשרות אחוזים במכירות.
לפי הנתונים שפרסמו חברות האשראי סכום הרכישות באונליין מראה גידול של 5.3%. סך הרכישות בכרטיסי אשראי ובסוף השבוע האחרון עמד על 2.222 מיליארד שקל, כאשר 38.2% מסכום זה שיקפו רכישות באונליין, כלומר כ-850 מיליון שקל. האתר שנהנה בעיקר מעסקאות האונליין הוא אמזון, עם עלייה של -84% בכמות העסקאות בחודש החולף, אחריו אסוס עם עלייה של 21% בכמות העסקאות, וגם האתר הבריטי נקסט זכה לעלייה של כ-7% במחזורים.
מכאן נדמה כאילו אתרי המסחר הדיגיטלי יכולים לנוח על זרי דפנה.
מוטב שלא יעשו זאת, שכן המציאות מסובכת מעט יותר. אם המשבר ימשך, החנויות הדיגיטליות יתקלו בסוגיות משמעותיות בשרשרת האספקה וירידה אמיתית בכמות המוצרים. כשסין, יצרנית ויצואנית המוצרים הגדולה של העולם, כמעט סגורה, שמי ישראל הולכים ונסגרים אף הם לייבוא ומפעלים גדולים בארץ עובדים כיום לפי ההנחיה רק עם 30% מהעובדים, כמות המוצרים שתסופק בסופו של דבר לחנויות האונליין תקטן משמעותית והן לא תעמודנה בביקושים.
בנוסף, במצב הנוכחי, בו רבים מהעובדים עברו לעבוד מהבית, רבים אחרים מהם יוצאים לחל"ת או יורדים משמעותית באחוזי המישרה, השכר צפוי לרדת וכתוצאה מכך גם הביקושים צפויים לרדת.
סקר שנערך בחודש האחרון בקרב 304 קמעונאים בארה"ב על ידי Digital Commerce 360 חברת מחקר לשוק האיקומרס, הראה בלבול רב, חוסר וודאות ועמדות מעורבות בקרב הקמעונאים. הסקר בדק כיצד קמעונאי האיקומרס מתייחסים למצב הצפוי. הסקר העלה כי 38% מהם צופים כי מכירות המסחר האלקטרוני יזנקו מעט או משמעותית בגלל הנגיף. עם זאת, הרוב צפה כי מכירות המסחר האלקטרוני שלהם ישמרו על יציבות או אף ירדו. רבות מהן גם לא ממש יודעות איך להגיב לוירוס. רק חמישית מהם נוקטים בפעולות אגרסיביות של הגברת מאמצי השיווק הדיגיטלי וניצול כל הנכסים שבידיהם ומינופם בעוד רובם לא עושים כמעט כלום ומחכים עד יעבור זעם.
חנויות המסחר המקוונות יצטרכו להתארגן בהתאם. במידה ולא יתאפשר להסתמך על הספקים הגדולים או הבינלאומיים כדי לעמוד בביקושים בתקופת המשבר, יהיה צריך לחשוב קצת אחרת ולחפש פתרונות במקומות שלא חשבו עליהן עד כה.
התשובה טמונה דווקא במגזר שהכי נפגע בימים אלה מהמשבר והוא מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. אלה יוכלו להיות ספק חלופי אמיתי לספקים הגדולים עליהם נסמכו חנויות המסחר המקוון. המעבר לספקים קטנים רבים, במקום לספק אחד או שניים גדולים, יכול לסייע בפיזור הסיכונים ואף לתרום למגזר הנתקל כיום בקשיים משמעותיים.
משרד האוצר הכריז אמנם על שורת הטבות שאמורות לסייע למגזר העסקים הקטנים והבינוניים לעבור את התקופה, אך חבילות אלו מיועדות לעסקים קטנים בלבד עם מחזור של 300 אלף שקל בשנה, ולא ניתן מענה לעסקים עם סכומי מחזור גבוהים יותר.
לכן חיבור בין חנויות המסחר המקוונות למגזר העסקים הקטנים והבינוניים יכול לתרום לשני הצדדים - אלה יזכו לקבל הזמנות ועבודה ואלה יוכלו לעמוד בדרישות הצרכנים.
וזה, אולי יהווה את הצעד הראשון לצמיחתו העתידית של המשק.
הכותב הוא מנהל Fisha, חטיבת האיקומרס באלעד מערכות