$
פרסום ושיווק

נגיף הקורונה

עולם הקמעונאות נערך לחג פסח שחור

משבר הקורונה תוקף את עולם הריטייל לפני חג הפסח, מתקופות השיא של הענף. באופנה מבינים כי המכירות אבודות ובמזון מזהירים מפני מחסור בתוצרת טרייה

נורית קדוש ואורנה יפת 07:0417.03.20

נגיף הקורונה שטרף את כל הקלפים מטלטל גם את עולם הקמעונאות, שהיה אמור להיערך בימים אלה לאחת מתקופות השיא של הענף — חג הפסח. בימים כהרגלם, בשוק המזון היו נערכים בימים אלה עם מבצעי כאסח מיוחדים לחג, ואילו באופנה ובאופנת הבית התחרות היתה מתגברת על רקע רכישת המתנות לחג ומימוש תווי השי של העובדים.

 

 

אלא שחנויות האופנה יישארו סגורות עד לאחרי הפסח, וכל עובדי הרשתות הוצאו לחל"ת. הסיטואציה הותירה את קמעונאי האופנה תקועים עם סחורה שהוזמנה כבר לפני כמה חודשים, שהם שילמו עליה כסף, ואין להם איך למכור אותה. קמעונאים מכל התחומים צפויים להיקלע לתזרים מזומנים בעייתי והקטנים שביניהם עשויים שלא לשרוד את המשבר הזה.

תורים ארוכים ברשתות השיווק. היבוא מחו"ל לא יספיק לביקוש תורים ארוכים ברשתות השיווק. היבוא מחו"ל לא יספיק לביקוש צילום: הרצל יוסף

 

גם קמעונאים שמפעילים אתרי מכירות יודעים שזה לא מה שיציל להם את הרבעון, בזמן שרוב האנשים לא ששים לרכוש כעת מוצרי הלבשה. גם מתנות לחג לא בטוח ימהרו לרכוש, שכן לא ברור איזה מין חג פסח יהיה והאם המשק יושבת כליל לפני החג.

 

בענף הקמעונאות אומרים כי לא ימהרו לפתוח חנויות לקראת פסח, אפילו במרכזים פתוחים, שכן אז הם יצטרכו לשלם את משכורות העובדים אף שהחברה לא מציגה הכנסות. כדי לקבל מביטוח לאומי תשלום עבור חל"ת, על העובדים להיות מובטלים לפחות 30 יום. "אם רשת גדולה משלמת משכורות בגובה 60 מיליון שקל ותחזיר עובדים אחרי שבועיים, לפתוח כמה חנויות בפסח, היא תגרום מצד אחד נזק לעובדים שלא יקבלו את הכסף מביטוח לאומי, ומצד שני תגרום נזק לעצמה כי היא תצטרך לשלם לעובדים על שבועיים עבודה בזמן שהפדיונות שלה נמוכים, וסביר להניח שהעובדים עצמם גם לא ירצו לחזור. כך או כך, לא יהיה פסח בענף הקמעונאות. אף רשת לא תפתח לפסח גם אם מחר ליל הסדר".

 

עוד 1.5 מיליון איש להאכיל

 

בשוק המזון, לעומת זאת, מתקשים להסתכל שבועיים קדימה, בעוד הקמעונאים מנסים להתמודד עם העומס העכשווי. הקמעונאים פועלים לנהל את השגרה החדשה שמאופיינת בזינוק של מאות אחוזים בכמות הלקוחות והמכירות, תוך היערכות לחג הפסח. בענף מעריכים כי הישארותם של כ־1.5 מיליון ישראלים בארץ בחופשת הפסח, שצפויה לייצר ביקוש גבוה בכ־25% מאשר בשנים רגילות, תוביל לעליות מחירים.

 

"מחירי העוף והירקות שתמיד עולים בתקופת החגים בשל מיעוט ימי עבודה, יעלו בשיעור חד יותר, כיוון שהביקוש יזנק”, אומר אחד הקמעונאים. כבר השבוע עדכנו משחטות העוף את הקמעונאים על עליית מחירים חדה ומיידית. על פי המידע שנמסר לקמעונאים, מחיר העוף יעלה בכ־4 שקלים לק"ג. כך, ק"ג עוף שלם טרי שעלה עד עתה 11.5 שקל לפני מע"מ לקמעונאי, יעלה מהבוקר 15.5 שקלים. בתוספת מע"מ והרווחיות הקמעונאית, מדובר במחיר לצרכן של כ־23 שקל לק"ג עוף שלם.

 

בעוד את בעיית המחסור הצפוי בירקות ופירות ניתן לפתור באמצעות מכסות ליבוא תוצרת מחו"ל, למחסור בעוף טרי אין פתרון. "חלק ניכר מהעובדים במשחטות מגיעים מהשטחים, ובמצב הנוכחי רבים מהם חוששים ומתקשים להגיע לעבודה", מתאר בעל משחטה שהוסיף כי בימים האחרונים הגיעו כ־30% מהעובדים בלבד.

 

מגה קיבלה אוויר לנשימה

 

מי שהרוויחה זמן בעקבות המשבר היא קבוצת יינות ביתן ומגה, שמזכר הכוונות שעליו חתמה לפני כחודש וחצי עם קרן כלירמרק להזרמה של כחצי מיליארד שקל, לא הבשיל לכדי הסכם. הזינוק במכירות בענף סייע לביתן להציג עלייה במכירות שמאפשרת לה חמצן לתקופה הקרובה. בחברה פועלים למצוא מקורות מימון חלופיים שיאפשרו לה להמשיך להתקיים בטווח הארוך.

 

לפני כחודש מונה מנכ”ל חדש, מיכאל לובושיץ, לקבוצה במקומו של נחום ביתן. לדברי החברה, “מאז מינויו ממוקדת הפעילות בחנויות הרשת, בשירות הלקוחות ובמתן מענה לצרכנים במצב החירום שנוצר”.

 

בנוגע לעסקה שכשלה עם כלירמרק, נמסר: “באשר למגעים עם כלירמרק, אנחנו מתקדמים בקווים מקבילים גם עם אחרים לקידום עסקה טובה יותר שתתאים לחברה במצבה הנוכחי, ועל בסיס תוכנית עסקית מקיפה שמיושמת בימים אלה בחברה על ידי מנכ”ל החברה החדש״.

 

מכירות המזון שברו את שיא כל הזמנים

 

הסתערות הצרכנים על רשתות השיווק בשבוע שעבר, שהגיעה לשיא בשבת שבה נרשמו תורי ענק מחוץ לחנויות, הובילה לשיא מכירות של כל הזמנים.

 

מנתוני סטורנקסט לסיכום השבוע שעבר, השבוע שנגמר בשבת האחרונה, מדובר בשבוע עם המכר הגבוה ביותר בשנים האחרונות שהסתכם ב־1.3 מיליארד שקל. מדובר במכירות הגבוהות בכ־50% משבוע ממוצע ב־2019, וגבוהות ב־160 מיליון שקל יותר משבוע חג הפסח ב־2019 שהחזיק בשיא המכירות עד כה.

 

קטגוריית נייר טואלט היא הקטגוריה הנמכרת ביותר בשבוע החולף עם מכירות של יותר מ־34 מיליון שקל. הקטגוריה יותר מהכפילה את עצמה משבוע שעבר וצמחה ב־124%. לצד זאת, מוצרי השימורים והמזווה ממשיכים בצמיחות חדות, יחד עם מוצרי תמ"ל וחיתולים.

 

בסוף השבוע החולף הובילה הסתערות הלקוחות על חנויות המזון לזינוק של מאות אחוזים בתנועת הלקוחות בחנויות. ברשת טיב טעם, שסניפיה פתוחים בשבת, ביקרו פי 2.5 יותר לקוחות מבסופ"ש רגיל, וממוצע גובה הסל עלה ב־157% ל־900 שקל. ברשת ויקטורי זיהו זינוק במכירות פי 1.5 מיום שישי רגיל.

x