$
פרסום ושיווק

נגיף הקורונה

חוסר היכולת לקנות אונליין בתווי שי מאיים על הרשתות

זארה אחרה את פתיחת החנויות בשל היעדרות צרכנים מהקניונים מחשש לקורונה, אך ברשתות מתחרות טוענים שמדובר בהיסטריה זמנית. בענף בונים על המתנות לפסח וניצול השהייה בבידוד לקניות מקוונות

נורית קדוש 08:4812.03.20

הירידה בתנועת הלקוחות בקניונים בשבוע החולף, מובילה את רשתות האופנה למחשבה מחודשת על דרך פעולתן. הראשון לפעול היה ג'וי שוובל, זכיין זארה בישראל, שהחל לצמצם את שעות פעילות חנויות הרשת. כפי שנחשף ב”כלכליסט” החל מאתמול, התאחרה שעת פתיחת החנויות מ־10:00 ל־11:00 בבוקר. מדובר במהלך חריג, שעומד בניגוד להתחייבויות רשתות בחוזים עם הקניונים בהן הן פועלות. ההערכות הן, שזארה השיגה את הסכמת הקניונים למהלך, בזכות עוצמת המותג וקבוצת גוטקס שבבעלות שוובל.

 

 

 

בענף האופנה העריכו את החסכון שבצמצום שעת פעילות אחת במאות אלפי שקלים בחודש. עוד ניסיון של החברות להתמודד עם הירידה בתנועת הלקוחות הוא באמצעות תגבור מערך האונליין. "בשבועיים האחרונים אנחנו מזהים עלייה של 100% במכירות האונליין ואנחנו נערכים בהתאם עם הסטת עובדים מהחנויות לליקוט הזמנות", אומר דודי כהן, מנכ"ל קבוצת נעמן, המחזיקה בוורדינון. להערכת כהן, במקרה של החמרת ההנחיות של משרד הבריאות, עלולה להחריף הירידה בתנועת הלקוחות ומנגד, יעלה הביקוש באונליין.

 

מימין: מנכ"ל קבוצת ורדינון דודי כהן, מנכ"ל פוקס הראל ויזל, וג'ואי שוובל, זכיין זארה בישראל. דעות סותרות מימין: מנכ"ל קבוצת ורדינון דודי כהן, מנכ"ל פוקס הראל ויזל, וג'ואי שוובל, זכיין זארה בישראל. דעות סותרות צילומים: עמית שעל, שוקה כהן, באדיבות חברת נעמן

 

"כשכל כך הרבה אנשים בבידוד ועוד רבים נשלחים לחופשה ללא תשלום ממקומות העבודה שלהם, אין הרבה אפשרויות למעט קנייה באונליין. אנחנו מבינים שזה עניין שיימשך שבועות או חודשים ובהתאם לכך מתייעלים בשעות העבודה של העובדים ובוחנים קמפיינים שעל הפרק. יחד עם זאת, הקניות לא ייעצרו. ביטול ירידי חבר וקרנות השוטרים, יניעו צרכנים לחנויות לקנות את המתנות לחג שתכננו לקנות בירידים".

 

מנכ”ל קבוצת גולף רביב ברוקמאייר אומר כי “בחברה ממשיכים בתוכניות המסחריות לחג הפסח תוך הפניית משאבים לאונליין כדי שנוכל לעמוד בביקושים. הסחורה לקיץ 2020 מופצת לחנויות בימים אלה”.

 

עם זאת, ההערכות הן כי המעבר לקניות באונליין לא יוכלו לאזן את הירידה בקניות בקניונים. שכן כ־80% מהמכירות בתקופה שלפני החג מתבצעות באמצעות תווי השי שהעובדים מקבלים מהמעסיקים. ברשתות טוענים כי אי אפשר לשלם בתווים באונליין מכיוון שניצול התו לא מתעדכן במערכת מיידית, ויש חשש משימוש חוזר באותו תו. על רקע זה, ספק אם הציבור, שגם כך מצוי בצמצום פעילות ושכר, יוציא כסף על מתנות בהיקף דומה לשנים שעברו.

 

קניון הדר בירושלים. הנהלת הקניון הודיעה כי תחטא את המתחם לאחר שתיירת שביקרה בקניון אובחנה כחולה בקורונה קניון הדר בירושלים. הנהלת הקניון הודיעה כי תחטא את המתחם לאחר שתיירת שביקרה בקניון אובחנה כחולה בקורונה צילום: שלו שלום

 

אבל באחת מרשתות האופנה הגדולות סבורים כי הבהלה שתחלוף בקרוב. "כרגע אין משבר, אלא היסטריה. לשמחתנו לא נפטר בישראל אך אחד מקורונה ולכן אנחנו הולכים לאחד משני מסלולים: או החרפה משמעותית בדומה למה שקורה באיטליה ואז זה יחול על כולם, או מסלול של שמירה על המצב הקיים, שזה גם אומר גילוי של עוד 50 או 100 חולים חדשים בכל יום. אם זה מה שיקרה, אז ההתעסקות בנושא תרד מסדר היום ובהתאם, ההיסטריה תרד וכולם יחזרו לקנות כרגיל".

 

לדבריו, דווקא ביטול החופשות מבטיח לרשתות עלייה במכירות לחג: "בפסח הזה מיליון ישראלים לא יוצאים לחו”ל ומדובר בפלח החזק כלכלית, ששווה כמו 2 מיליון צרכנים בכוח הקנייה שלו. לכן, המכירות לחג יהיו מצוינות". לדברי אותו גורם, ההחלטה של זארה לא סבירה: "אף אחד לא יודע כרגע כלום ולכן צריך עצבים חזקים ולא להחליט מהבטן. תמיד אפשר להוריד עובד ממשמרת ולתת לו חמש משמרות במקום שבע בשבוע".

 

פוקס חזרה לייצר בסין

 

בקבוצת פוקס מסרו כי המפעלים בסין המייצרים סחורות עבור מותגי הקבוצה, חזרו לעבודה בתפוקה הולכת וגדלה, כאשר הזמנות הקבוצה לעונת הקיץ הקרובה סופקו, ולהערכת החברה הזמנות הקבוצה לעונת החורף יסופקו בהתאם לצורכיה.

 

עוד ציינה החברה כי עד כה לא התקבלו מבעלי המותגים הבינלאומיים של הקבוצה עדכונים על השלכות העשויות להשפיע מהותית על פעילות הקבוצה.

אתמול פרסמה אתמול הקבוצה דוחות לסיכום 2019, בהם הציגה עלייה חדה במכירות וזינוק ברווח הנקי. הקבוצה בשליטת ובניהולו של הראל ויזל חתמה את 2019 עם עלייה של 33.4% במכירות שהסתכמו בכ־2.764. מיליארד שקל וזינוק של 57% ברווח הנקי שהסתכם ב־241.1 מיליון שקל. הרווח הנקי ב־2019 בנטרול תקן 16IFRS ונטרול שערוך עמד על 155.1 מיליון שקל, ומהווה כ־5.6% מהמכירות.

 

למרות זאת בפוקס ציינו כי התפשטות נרחבת של נגיף הקורונה למדינות נוספות, לרבות ישראל, משפיעה על מספר המבקרים בקניונים ובמרכזים מסחריים. בפוקס מעריכים כי המשך או התגברות התפשטות הנגיף, והמשך או הרחבת המגבלות על תנועה והתקהלות בישראל ובעולם בכלל, עלולים להוביל להשפעה שלילית מהותית על תחומי הפעילות של הקבוצה.

 

“מבצעים לא יעזרו"

 

בדיון חירום שקיים מוקדם יותר השבוע איגוד לשכות המסחר הזהיר גבי רוטר מקסטרו כי עסקים יתקשו להמשיך להתקיים במצב הנוכחי. לדבריו, "בתעשיית האופנה פגועים כתוצאה מירידה במספר המבקרים בקניונים. לא נוכל לעמוד בירידות כה חדות בתנועת לקוחות וצריך לחשוב איך עושים פיצוי מהיר כדי להחזיק את התשתית הקיימת". רוטר הוסיף כי "אנחנו רוצים לשמר ולא לפטר עובדים. אם רוצים להחזיק תשתית צריך שהמדינה תודיע על פטור ממסים לעובדים, שתדאג לתשלום לעובדים שנכנסו לבידוד ותתייחס לזה כמו למילואים ותשלם שכר. כך הפעילות בקניונים ושכר הדירה הופכים ללא רלוונטיים להרבה חברות. מבצעים לא יעזרו כי אין לקוחות".

 

רוטר התייחס גם לאפליה, לדבריו, של קמעונאים מקומיים ביחס להזמנות מחו"ל: אם נותנים פטור — אז שיתנו גם לנו"

 

x