בלעדי לכלכליסט
סונול רוצה להתחיל לייבא מכוניות: דגמים פופולריים, לצד חשמליים
חברת האנרגיה תייבא ביבוא מקביל ולכן תהיה פטורה מהקמת מערך מוסכים. בהמשך הכוונה לייבא גם רכבים חשמליים ומימניים. סונול היא הראשונה מבין חברות האנרגיה הגדולות שנכנסת לתחום, ותציע לרוכשים חבילות תדלוק ברשת התחנות שלה
חברת האנרגיה סונול החלה בהקמת זרוע חדשה שתתמקד ביבוא ושיווק כלי רכב - כך נודע ל"כלכליסט". מדובר ביבוא מקביל של כלי רכב שנהנים ממכירות גבוהות בישראל, כלומר בעיקר דגמים פופולריים של משפחתיות ומכוניות סופר מיני, עם כוונה להרחיב את המגוון גם לכלי רכב חשמליים ובהמשך גם לכלי רכב שמונעים במימן.
- חברת האוטובוסים אפיקים ניצבת לפני השבתה מיידית
- סונול מרחיבה את עסקי גז הבישול ורוכשת את ישראגז הירושלמית
- הדלק הירוק החדש: סונול מתחילה לרכוש ביו־דיזל
מהלך זה הוא חלק ממאמצי החברה, שהתמקדה עד היום בשיווק דלקים ושמנים, להתפתח לתחומי עיסוק נוספים. ככל שהמהלך יושלם, סונול תירשם כחלוצה מבין ארבע חברות האנרגיה הגדולות בישראל (בנוסף לפז, דלק ודור אלון) שמתרחבת ליבוא ושיווק רכב. מאחר שמדובר ביבוא מקביל של מכוניות מדגמים שכבר משווקים בישראל, סונול פטורה מהקמת מערך לוגיסטי מלא ומוסכים. הרכש יתבצע מול דילרים מאירופה. מנכ"ל סונול ניר גלילי מכיר את תחום הרכב היטב שכן בעבר שימש במשך כעשור (עד 2010) כמנכ"ל קבוצת הרכב שלמה SIXT, יבואנית אופל ובעלת מערך הליסינג והשכרת הרכב הגדול בישראל.
סונול צפויה להמתין שהשווקים יירגעו ממשבר הקורונה בטרם תשלח הזמנות ראשונות, אולם בכירי החברה כבר החלו לגשש בענף אחר מועמדים למנכ"ל שינהל את זרוע יבוא ושיווק הרכב החדשה. על פי ההערכות, סונול תנסה למנף את הפריחה היחסית שנרשמת בענף הרכב המקומי מתחילת השנה: בינואר־פברואר נמסרו בישראל כ־67 אלף מכוניות חדשות, עלייה של כ־6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בסונול ירצו לשים את הדגש על יבוא ושיווק כלי רכב חשמליים או היברידיים־נטענים, עם אפשרות להציע את עמדות הטעינה שיותקנו בתחנות הדלק שלה. סונול היתה אחת הזוכות הבולטות במכרז של משרד האנרגיה להקמת עמדות טעינה שהסתיים לפני כחצי שנה, עם הרשאה להקמת כ־20 עמדות טעינה לרכב חשמלי. בכוונת החברה להרחיב בעתיד את פריסת עמדות הטעינה, בכפוף לביקוש ולמכרזים הבאים, לכל 240 התחנות שלה.
סונול גם מאמינה שהיא תוכל למכור ללקוחות חבילות תדלוק יחד עם הרכב שירכשו, בפרט ברכב חשמלי. יתרון נוסף מהווה העובדה שבשנה החולפת סונול רכשה אחזקות בחברת EVI, שמתמחה בהקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים, וביכולתה להעניק להתקין למי שרוכש רכב היברידי נטען או חשמלי עמדת טעינה בבית או במשרד.
תחום עתידי נוסף שסונול בוחנת הוא יבוא כלי רכב שמצוידים במנועי מימן, המייצרים חשמל בתהליך כימי - תחום המסומן כדבר הבא אחרי העידן החשמלי. הפליטות של מנוע מסוג זה נקיות לגמרי ומסתכמות בשחרור קיטור לאוויר. גם כאן יש לסונול יתרון על שאר יבואני הרכב: בדצמבר האחרון זכתה החברה במענק של משרד האנרגיה להקמת עמדות תדלוק לרכבי מימן, בשיתוף עם חברת התחבורה הציבורית מטרופולין.
בעולם משווק כיום מספר מצומצם יחסית של רכבי מימן (על ידי טויוטה מיראי, יונדאי נקסו או הונדה קלאריטי). לפני כחצי שנה הודיעה יונדאי העולמית שהיא מתכוונת לבצע בישראל ניסוי רחב היקף בהנעת משאיות במימן. בראיון שנתן בעל השליטה בסונול דודי ויסמן ל"כלכליסט" בספטמבר האחרון, הוא אמר כי הוא רואה בעמדות הטעינה בחשמל רק שלב ביניים ובעתיד "רכבים ייסעו על מימן. מבחינת איכות הסביבה - אין נקי מזה".
הכניסה ליבוא כלי הרכב היא לא הכיוון היחיד שאליו פונה סונול כדי לגוון את פעילותה. רק לאחרונה היא רכשה את חברת ישראגז הירושלמית שמתמחה בשיווק גז בישול, ובמקביל היא השקיעה במפעל שמייצר סולר ביולוגי (נמוך־פליטות) עבור משאיות.
בסונול סירבו להתייחס לידיעה.