$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

בצל הקורונה: רשתות ביקשו הקלות מהקניונים

רשתות אופנה פנו לקבוצות הקניונים וביקשו לבחון הקלות בשכירות ודמי ניהול, עקב תנועה דלה של לקוחות וירידה חדה במכירות. מנכ”ל ביג: “נבחן את ההשפעות

נורית קדוש 06:5710.03.20

החשש מהידבקות בנגיף הקורונה מרחיק את הקונים מהקניונים ומעמיק את משבר הקמעונאות שכבר הורגש עוד לפני המגפה. ל”כלכליסט” נודע כי חלק מרשתות האופנה ומוצרי הצריכה כבר פנו לקניונים בבקשה לקבלת הקלות בתשלומים. לטענתן, נרשמה בימים האחרונים ירידה של עשרות אחוזים במספר המבקרים בקניונים והדבר פגע במכירותיהן בשיעור משמעותי.

 

 

 

בקבוצות הקניונים בוחנים את הבקשות ודנים באפשרויות השונות שנעות בין הנחה בדמי השכירות, דחיית תשלומים וכן בשאלה האם אלו יינתנו באופן גורף לתקופה מסוימת, או רק במקרים נקודתיים שיצדיקו זאת. במכתב ששלח אתמול חי גאליס, מנכ"ל מרכזי הקניות ביג, לשוכרים, כתב: "ביג חרתה על דגלה כפילוסופיה מאז ומתמיד לעמוד לצד שוכריה בזמנים טובים ובמיוחד בזמנים קשים. עשינו זאת בעבר, בתקופות לחימה שגרמו לסגירה מוחלטת של המרכזים והחנויות. אנו עושים זאת בשוטף כשיש צורך אמיתי, ואני רוצה להדגיש שלא נהסס לעשות זאת גם במקרה של ההתרחשות הנוכחית סביב אירועי נגיף הקורונה וההשפעות הנגזרות. הנתון המהותי והחשוב ביותר הוא אלמנט המכירות בפועל. אנו חיים את הסיטואציה בזמן אמת ונשוב ונבחן זאת בחלוף הזמן ועם ההשפעות של הימים, השבועות והחודשים הבאים".

 

 

חשד לקורונה בקניון גבעתיים. “במשברים הממשלה נעלמת” חשד לקורונה בקניון גבעתיים. “במשברים הממשלה נעלמת” צילום: שאול גולן

 

גבי רוטר, מנכ”ל משותף בקסטרו שנמצאת בתקופה מאתגרת עוד לפני התפרצות הנגיף, היה בין המשתתפים אתמול בכנס חירום של איגוד לשכות המסחר. רוטר העריך בדיון שעסקים יתקשו להמשיך להתקיים ככל שיתארך המשבר. "ברשתות המזון נהנו מהסתערות הצרכנים שהצטיידו במוצרים, בעוד אנחנו באופנה פגועים כתוצאה מירידה במספר המבקרים בקניונים”, אמר רוטר, “לא נוכל לעמוד בירידות כה חדות בתנועת לקוחות, וצריך לחשוב איך נותנים פיצוי מהיר כדי להחזיק את התשתית הקיימת".

 

“מבצעים לא יעזרו כי אין לקוחות”

 

רוטר הוסיף ואותת שלא יהיה לרשתות האופנה מנוס מפיטורי עובדים: "אנחנו רוצים לשמר ולא לפטר עובדים. הבעיה היא כבר לא שרשרת אספקה, אלא תנועת לקוחות שמייצרת בעיה במכירות. זה גורם לכך שקשה לנו להחזיק עובדים. צריכה להיות מנהיגות שמתייחסת לזה. זה לא צחוק, אם רוצים להחזיק תשתית צריך שהמדינה תודיע על פטור ממסים לעובדים, שתדאג לתשלום לעובדים שנכנסו לבידוד. אם ההאטה בתנועת הלקוחות תימשך, שכר הדירה הופך ללא רלבנטי להרבה חברות. מבצעים לא יעזרו כי אין לקוחות".

 

רמי שביט, בעלים ומנכ"ל המשביר לצרכן, נכח בדיון ואמר: “אירוע הקורונה הוא מגה־אירוע, איש מאיתנו לא יודע לאמוד אותו. אם יש אויב ניתן להילחם, אך מדובר באויב שלא רואים אותו. אנו חייבים לשים את נושא הקמעונאות על השולחן ושיבינו שיש בעיה. 70% מהביזנס של הקניונים הם טקסטיל, ואם לא יהיו קניונים, אז 40 אלף משפחות של עובדי עסקי הטקסטיל והאופנה ייוותרו ללא פרנסה״. שביט הוסיף: ״אי אפשר להעביר את האחריות של המשבר אלינו. היו מלחמות בעבר ופיגועים ואנו ספגנו הפסדים והתחשבנו. עם השנים הפיצויים ירדו וכמעט נעלמו. למדנו כי במשברים שונים הממשלה והעיריות נעלמות״.

 

הכאוס בנמלים נמשך, הציבור מוסיף להסתער

 

בעוד רשתות המזון ממשיכות ליהנות מהסתערות הצרכנים שקונים מוצרי מזון יבשים בכמויות חריגות, היבואנים מתמודדים עם קשיים בשחרור אוניות משא מנמלי הים.

 

 

מנכ”ל ביג חי גאליס ומנכ”ל משותף ב קסטרו גבי רוטר מנכ”ל ביג חי גאליס ומנכ”ל משותף ב קסטרו גבי רוטר צילום: אוראל כהן

 

לדברי אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר, נכון לאתמול יש 21 אוניות מחוץ לנמל אשדוד ו־23 מחוץ לנמל חיפה שממתינות לפריקה. "הסחורות מגיעות ארצה אחרי תקופה ארוכה שיצרנים הפסיקו לייצר, והן ממתינות שיגיע תורן להיכנס לפריקה. אחת האוניות המתינה מחוץ לנמל במשך 14 יום. בשבוע

שעבר החליטו כי שלוש אוניות שהגיעו לנמל אשדוד מאיטליה יישארו מחוץ לנמל במשך 12 יום.

 

“בעלי האוניות פרקו את הסחורה בלימסול בקפריסין והיבואנים נאלצו לשלם 1,000 דולר למכולה, על כל מכולה שתגיע חזרה. מדובר באוניות שיש עליהן בשר, ביצים, ציוד רפואי, שחיי המדף שלהם מצומצמים. צריך שהנמלים יעבדו מסביב לשעון ויפרקו את האוניות באופן הכי מהיר שיש. במקום שיטת ‘נכנס ראשון ויוצא ראשון’, הנהוגה בימים כתיקונם".

 

בכל הקשור למטענים אוויריים, היבואנים חוששים כי אם תהיה הכרזה על בידוד לכל המגיעים מחו"ל, יקטן עוד יותר מספר הטיסות הנכנסות. "60% מכלל היבוא מגיעים בטיסות נוסעים, ורק היתר בטיסות ייעודיות”, הוסיף שני. “סגירת הגשרים למדינת ישראל פירושו של דבר כי 60% מהמטען המגיע במטוסי נוסעים לא יגיעו אלינו. מדובר בחלקי חילוף לרכב, תרופות, טקסטיל ועוד.

 

x