נתניהו - הגיבור בעל אלף הפנים
כשמנסים לפענח את הצלחתו האלקטורלית של נתניהו, כדאי לבחון אותה במונחים של סיפור ונרטיבים. סיפורים מרתקים הם אלה המגוללים מסע גיבור ארוך, פתלתל ומתיש, רווי בבעיות, סכנות ומאבקים
בין אם בחרנו בו ובין אם לאו, בנימין נתניהו ממגנט, מסעיר, מכעיס, מעורר השראה והערצה וגם דוחה. "הגיבור בעל אלף הפנים'.
כשמנסים לפענח את הצלחתו האלקטורלית של נתניהו, כדאי לבחון אותה במונחים של סיפור ונרטיבים, הם יחשפו את סוד ההצלחה. סיפורים הם כלי רב עוצמה לבניית מערכות יחסים, ליצירת אמון, נאמנות והזדהות.
חוקר המיתולוגיה האמריקני והסופר ג'וזף קמפבל תווה את תאוריית 'מסע הגיבור' הארכיטיפי הקיימת במיתולוגיה העולמית. זהו מבנה שכיח של סיפורים וסרטים המגוללים את סיפורו של גיבור שיוצא להרפתקה, זוכה בניצחון לאחר משבר גדול, ואז חוזר לביתו כ'אדם חדש'. כמי שחווה הארה, למד משהו על עצמו ועל החיים.
כל הסיפורים שקראתם, כל הסרטים שראיתם, כל המעשיות שהורינו סיפרו לנו לפני השינה, כולם - כמעט ללא יוצא מן הכלל - הם בעלי מבנה קבוע, אותו מתאר קמפבל בספרו 'הגיבור בעל אלף הפנים'. היצמדות לארכיטקטורת הסיפור מבטיחה שהקהל יישאר באולם עד הסוף. המבנה הדרמטי – ולאו דווקא התוכן – הוא המותיר אותנו על קצה הכיסא.
מטרה, מוטיבציה וקונפליקט
סיפורו של נתניהו הוא מסע גיבור קלאסי, המאמץ את השלבים שחווה הגיבור בסיפורים האהובים עלינו. הגיבור, בכל ספר שקראתם, זקוק תמיד למטרה, מוטיבציה וקונפליקט. המטרה, שתהה קשה להשגה, עשויה להיות זרה לקהל הקוראים (מי מבינכם כאן רוצה להיות ראש ממשלה?), אך המוטיבציה שמנחה את הדמות הראשית צריכה להיות משותפת לכולנו וכזו שאנחנו יכולים להזדהות עימה (הרצון לנצח, לכבוש, להשיג). הקונפליקט – פנימי ו/או חיצוני – הוא המייצר מאבק, דוחף את העלילה קדימה ומגביר את המעורבות הרגשית שלנו במתרחש. היציאה לדרך, לכיבוש האתגר, תהיה כרוכה בהתלבטות ובמאבק פנימי. הגיבור עשוי לצאת לבדו או עם בעלי ברית (אמיר אוחנה? דרעי? יאיר?).
סיפורים מרתקים הם אלה המגוללים מסע גיבור ארוך, פתלתל ומתיש, רווי בבעיות, סכנות ומאבקים. ככל שהעלילה מתקדמת, המסע ייעשה קשה יותר, ככל שהגיבור מתגבר על הקשיים, כך הם יהפכו מורכבים יותר. ואז, רגע אחד לפני השיא, רגע לפני הכיבוש, כשהיעד במרחק נגיעה, הוא ייפול אל המעמקים, אל המשבר הגדול ביותר של ההרפתקה שלו (כתבי אישום, קלטות, ריבונות כמעט ואז מסתבר שלא), אז יידרש הגיבור לעבור את המבחן הגדול. ואנו הצופים, בנשימה עצורה, בבטן מכווצת נתבונן בתהום ונתהה האם זה נגמר עבור הגיבור שלנו, האם אנחנו צופים בטרגדיה אנושית שאין ממנה תקומה? כמובן שלא. יש גם יש.
הגבירו את הסאונד, פתחו את הרמקולים, העבירו את המצלמה לקמיל פוקס. הגיבור חי ונושם, ובכוחותיו האחרונים הוא מטפס מעלה, נחלץ מהבור, מתגבר על האויב (חיצוני או הוא עצמו) וניצל. ואוו. איך הוא עשה את זה? אורות. כפיים. סוף.
את תסריט העלילה בסיפור הזה כתבו רבים: מיגאל עמיר, דרך היועמ"ש מנדלבליט, העיתונאי גיא פלג, הנשיא טראמפ, שרה ויאיר וכמובן נתניהו עצמו. האחרון הוא גם העורך, הבמאי והמוציא לאור.
הכותב הוא מייסד turba, ומומחה ל-storytelling ומיתוג