טיפקס עם שריר תזמורתי: 25 שנה לאלבום "החיים שלך בלאפה"
להקת טיפקס ותזמורת מזרח־מערב מעלות מופע משותף לציון המאורע. לדברי קובי אוז, “זה לא מפגש בין שני עולמות שונים אלא מפגש אחים. נצדיע לכל הכיוון הצפון־אפריקאי החצוף והממזרי, אבל גם האלגנטי”
המופע: להקת טיפקס בשיתוף פעולה עם תזמורת ירושלים מזרח־מערב תעלה בחודשים מרץ ואפריל מופע לציון 25 שנה ליציאת אלבומה השלישי והמצליח "החיים שלך בלאפה" (שזכה לפלטינה), הכולל בין השאר את השירים "התחנה הישנה", "מה עשית" ו"למה הלכת ממני" ועוד שירים מאלבומים נוספים. את העיבודים המוזיקליים יצר מנהלה המוזיקלי והמנצח של התזמורת תום כהן, שמחזיר את טיפקס לשורשים הים־תיכוניים של שיריה.
"הרעיון הזה היה באוויר מאז שהתזמורת קמה", מספר אוז. "אנחנו שיתפנו פעולה עם האנדלוסית אשדוד כבר ב־1996 בפסטיבל ישראל, אז היה ברור שגם זה יקרה. באלבום חיפשנו דרך לייצר מוזיקה ישראלית מזרחית אלגנטית ועשירה. הוא נכתב ברובו במלון בפריז ואפשר להרגיש את האלגנטיות שלו. מזרח־מערב הם בדיוק טיפקס בתזמורת".
לדברי כהן, "זה החיבור הכי טבעי בעולם. בתור ילד בבאר שבע היו לי קסטות של טיפקס, ומבחינתי הגילוי של המוזיקה שלהם היה כמו פטיש על הראש, במובן החיובי. פתאום שמעתי משהו שמאוד אהבתי ולא ידעתי איך לצבוע אותו ולאן לשייך אותו. אני מכיר את קובי אוז כבר שבע שנים ודיברנו הרבה על שיתוף פעולה, ועכשיו זו הזדמנות לחגוג חצי יובל לאלבום הזה. מצאנו תירוץ טוב להתאחד עם המשפחה המוזיקלית שלי, שבמובנים מסוימים בניתי על היסודות שטיפקס הניחו בתודעה שלי, כי הם לגמרי חלק מההשפעות המוזיקליות שלי".
המשתתפים: להקת טיפקס עם הזמרת דניאל סאן קריאף, תזמורת ירושלים מזרח־מערב, המתמחה במוזיקה קלאסית ים־תיכונית, בניצוחו של תום כהן. כהן (37) הוא מלחין, מעבד ומנצח, בוגר האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ונגן מנדולינה, שעבד עם מיטב התזמורות והאמנים בהם אהוד בנאי, כנסיית השכל, ברי סחרוף ודודו טסה, וכן אמנים בינלאומיים בהם אישתאר וראשיד טהה. כמו כן כתב את המוזיקה לסדרה "זגורי אימפריה" ומשמש כמנצח של התזמורת האנדלוסית מונטריאול וה־Med Orchestra בבריסל שבבלגיה.
החזרות: על הבמה במרכז המוזיקה העירוני ביפו מנגנת התזמורת יחד עם נגני הלהקה, כך מתחברים העיבודים המקוריים עם הנגיעות התזמורתיות של כהן ויוצרים את השילוב החדש. סאן קריאף שרה את "תשתוק תשתוק" שכתב אוז לשרית חדד לפני 20 שנה, שיר שכתוב במקור על פי מורשת צפון־אפריקאית ומתלבש בטבעיות על התזמורת.
"העניין הוא לקחת את השירים של טיפקס ולתת להם כאילו את הגרסה המקורית שלהם, של איך שהם היו אמורים להישמע במקור", אומר כהן. "קובי אוז הגדיר את זה יפה. הוא אמר, 'אם היינו מכירים את התזמורת לפני 25 שנה, היינו מקליטים אתם את האלבום'. אני מתזמר את האלבום לשפה המוזיקלית של התזמורת ולא נדרשת יותר מדי פירוטכניקה, אלא לתת מקום כמה שיותר ליצירה הזאת, שהיא די מתזמרת את עצמה".
לעבודה של תשעת חברי הלהקה על אלבום מצטרפים עתה עוד 35 נגנים עם כלים שונים וזה לא נשמע מלאכותי או בומבסטי. "זה לא מפגש בין שני עולמות שונים אלא מפגש אחים", אומר אוז. "בשונה מאמנים אחרים שעבדו איתם ולקחו שירים במקצבים מערביים ואמרו להם 'תמזרחו לנו', אנחנו בחרנו שירים שמלכתחילה היו כתובים במגרבית או בצפון־אפריקאית. זה לעשות את מה שאנחנו עושים ולהוסיף לו את השריר התזמורתי של הלהקה. ברוב השירים שבחרנו המקצב והמחשבה מזרחיים מלכתחילה: ‘מה עשית’, ‘עננה’, ו’נשיקה לדוד’. נצדיע לכל הכיוון הצפון־אפריקאי החצוף והממזרי, אבל גם האלגנטי של פעם. זה מרגש מאוד".
זהו קונצרט לכל דבר, אבל האווירה לחלוטין לא מעונבת. המאסטרו כהן מנצח וזורק הערות מלאות הומור, הנגנים קשובים לקצב והכוונה היא לעשות שמח על הלב לקהל. "בידור ואמנות יכולים להתקיים בנפרד אבל מבחינתי התענוג האמיתי זה כשהם יכולים לחיות יחד", אומר כהן. "בקונצרטים שלנו, בטח בהופעה של טיפקס, אפשר למצוא את הרגע שבו רוצים לקום מהכיסא ולרקוד — אנחנו מאוד נהנים בעבודה".
המופע הקרוב ב־15 במרץ בתיאטרון חולון.