פרס ישראל לאוצרת ולמבקרת האמנות, שרה ברייטברג-סמל
ברייטברג-סמל, כלת פרס ישראל לאמנות פלסטית לשנת 2020, נחשבת לאחת האוצרות המוערכות בסצנה המקומית; תבעה את המושג "דלות החומר", שהגדיר תקופה ארוכה ומשמעותית באמנות הישראלית
האוצרת ומבקרת האמנות שרה ברייטברג-סמל היא כלת פרס ישראל בתחום האמנות הפלסטית לשנת 2020 – כך פורסם הערב (ג').
- האמן אמיר ה. פלה: "אני שונא גבולות"
- לישון עם המונה ליזה: הלובר ו-Airbnb עם הצעה של פעם בחיים
- כך הפכו צעירי סין את עולם האמנות
ברייטברג-סמל (73) היא מהאוצרות הוותיקות והמוערכות בסצנה המקומית. בין השנים 1977-1989 שימשה כאוצרת לאמנות ישראלית במוזיאון ת"א לאמנות, במסגרת תפקיד זה גם אצרה את התערוכה החשובה והזכורה ביותר שלה בשנת 1986 – "דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית", התערוכה בה גם טבעה את המושג "דלות החומר" שהגדיר תקופה ארוכה ומשמעותית באמנות הישראלית. אחרי שסיימה את תפקידה במוזיאון ת"א ערכה במשך 10 שנים את כתב העת המיתולוגי לאמנות "סטודיו" ומיצבה אותה בלב עולם האמנות המקומי כגוף משפיע שעורר דיונים רבים. שנה לאחר שפרשה מעריכת המגזין (2004) זכתה בפרס האוצר מטעם משרד התרבות.
ברייטברג-סמל מצטרפת לשורה של אנשי אמנות בכירים ומוערכים שזכו בפרס ישראל כמו יעקב דורצ'ין ומיכל נאמן. בראש ועדת הפרס הפעם עמד אמן היודאיקה ישראל דהן ולצידו דליה לוין, לשעבר האוצרת הראשית של מוזיאון הרצליה ופרופ' ברכה יניב מאוניברסיטת בר אילן.
בנימוקי הוועדה נכתב כי "ברייטברג-סמל השפיעה והגדירה את האמנות הישראלית ביושרה, בחכמה ובידע רב (...) בתערוכות מוזיאליות חשובות רבות והנחילה לאמנות ולתרבות הישראלית מטבע לשון חדש, 'דלות החומר' ומודל תיאורטי מקיף שהנחה את השיח הציבורי של עולם האמנות הישראלי שנים רבות. כמו כן, ערכה את עיתון 'סטודיו' שהווה במה איכותית לכתיבה וביקורת על אמנות ושימש מקור השראה ומוקד התייחסות משמעותי בעולם האמנות".