WeTech Berlin
אירית קאהן: "התפקיד שלנו הוא להביא יותר ויותר נשים לתוך קהילת המשקיעים"
מנכ"ל Clal-Tech, דניאל קירכנלייטנר מייסד Next47 של קבוצת סימנס ואירית קאהן דירקטורית ב-Deutsche Telekom Capital Partners, השתתפו בפאנל משקיעים בוועידת WeTech Berlin של כלכליסט. דניאל שנער: "יזם צריך להיות אדם חכם, אבל גם כזה שמחובר למציאות ומנהל טוב"
"אפילו חברות צעירות צריכות לחשוב על השלב הבא ועל הסבב הבא וכיצד יוציאו לפועל את התוכניות שלהן. יעילות השימוש בהון חשובה מאוד כשלוקחים חברה להנפקה - אי אפשר לסמוך לנצח על צמיחה בלבד, אפילו אם אתה לא שם עדיין, אתה צריך לפחות שהיה לך מסלול לרווחיות". כך אמרה אירית קאהן דירקטורית ב-Deutsche Telekom Capital Partners, זרוע ההון סיכון של ענקית הטלקום הגרמנית, בפאנל משקיעים בוועידת WeTech Berlin של כלכליסט.
בפאנל השתתפו גם דניאל שנער מנכ"ל Clal-Tech, ודניאל קירכנלייטנר מייסד Next47 של קבוצת סימנס.
כשנשאלה למי היא חוברת על מנת ליצור גוף משקיעים סביב החברה שיסייע לה בצמיחה, אמרה קאהן: "התשובה ברורה - חברות צריכות להתרחב לשוק הגלובלי בשלב מוקדם מאוד של חייהן, חברות ישראליות במיוחד צריכות לעשות זאת על מנת שלא להימכר בשלב מוקדם של חייהן. אז המשקיעים בשלבים המוקדמים שיאפשרו להן לעשות זאת חשובים מאוד, מה גם שהבר להנפקה לציבור הפך גבוה מאוד היום".
לשאלה מה למד מהרכישה של דינמיק יילד (חברת פורטפוליו של כללטק) על ידי מקדונלד אמר שנער: "אשקר אם אומר שחשבנו שמה שיקרה לחברה הזו זה רכישה על ידי מקדולנד, למעשה מכל הרוכשים הפוטנציאלים ששקלנו הם לא היו ברשימה בכלל. משקיעים היום צריכים להוסיף חברות שלא שקלו בעבר לרשימת הרוכשות שלהם, ואנחנו נראה יותר ויותר גופים כאלה נוקטים באסטרטגיה דומה".
קירכנלייטנר אמר שהזמן להנפקה לציבור מתארך והשווי של חברות בזמן ההנפקה עולה. לדבריו, בסימנס דווקא מברכים על הטרנד הזה: "לחברות שלנו בדרך כלל יש מחזור חיים ארוך יותר אז לא מדובר בשינוי משמעותי עבורנו, אנחנו מתרגשים מהטרנד הזה כי הוא מאפשר לנו לבנות חברות טובות יותר".
קירכנלייטנר הוסיף גם ש'עקב אכילס' של חברות רבות הוא מוניטיזציה: "הרבה חברות מתמקדות בלגרום לטכנולוגיה לעבוד וחושבות, 'קודם נעשה את זה ואז נבין איך לעשות מזה כסף'. זו טעות. דבר נוסף שיש לשים לב אליו הוא לראות שהזמן שהמשתמשים מבלים עם המוצר גדל יותר ויותר".
לשאלה על הקשר בין הצמיחה בהיקף ההשקעות לעובדה שחברות פרטיות גם רושמות הפסדים גדולים יותר, ענה שנער: "אני חושב שקל מאוד להיטפל לחברות ולמשקיעים כשהם למטה אבל אנחנו עובדים עם חברות שיש להן מוצרים חזקים מאוד ומעסיקות מאות עובדים. צריך להפריד בין חברות מצליחות וחזקות לבין כאלה שלא מצליחות לגרום למוצר שלהן לפעול, אולי מה שצריך ללמוד מזה זה להתמקד במוצר".
שנער פירט גם כיצד מתקבלת ההחלטה להשקיע: "בסופו של דבר כשאתה משקיע בחברה אתה מחפש סיפור, מהעובדים למשקיעים לרוכשים פוטנציאליים, ואנחנו לא אלה שמספרים את הסיפור, אבל אנחנו צריכים לדעת לזהות אותו ולדעת לזהות גיבורים טובים. עבורי גיבור כזה צריך להיות מישהו שאתה מזדהה איתו אבל גם מישהו שמעורר בך השראה. יזם צריך להיות אדם חכם, אבל גם כזה שמחובר למציאות ומנהל טוב".
קירכנלייטנר הוסיף שטעות נפוצה אצל חברות צעירות היא ריבוי בהליכי POF: "חשוב שהחברה תוכיח את איכות המוצר שלה. אבל לעיתים קרובות אנחנו רואים חברות שמתחילות בהליכי הוכחת היתכנות רבים במקביל עם חברות שונות ובמקומות שונים. כל הליך כזה הוא ארוך ויקר, צריך להיות ממוקדים. ברגע שהמוצר שלך מוכן אז אתה יכול לשווק אותו בקנה מידה ליותר לקוחות".
לסיכום התייחסה קאהן למיעוט הנשים בקהילת המשקיעים ואמרה: "התפקיד שלנו הוא להביא יותר ויותר נשים לתוך קהילת המשקיעים ואנחנו עושות זאת על ידי כך שאנו נותנות להן את הכלים מתאימים ואת הקשרים המתאימים".