WeTech Berlin
יפעת אורון: "האקוסיסטם הישראלי לא צריך להתבלבל מהמגמות בעולם"
מנכ"לית לאומיטק אמרה את הדברים בוועידת WeTech ברלין של כלכליסט, אראונדטאון, בנק לאומי וטרגט גלובל. "חברות שלא מסוגלות להציג אופק של רווחיות מפסיקות לעניין משקיעים, ואלה עוברים לבחון חברות לפי הרווחיות של היחידה העסקית הבודדת"
"על חברות ישראליות להיערך לשינויי מגמות בסביבת הטכנולוגיה ובהשקעות, ולהשתנות היכן שנדרש" – כך אמרה מנכ"לית לאומיטק, יפעת אורון, בוועידת WeTech ברלין של כלכליסט, אראונדטאון, בנק לאומי וטרגט גלובל.
בדבריה התייחסה אורון למגמות המרכזיות בעולם הטכנולוגיה, ולמה צריכות חברות ישראליות לעשות על מנת להישאר עדכניות. "עולם הטכנולוגיה הפך לדינמי יותר מתמיד. אקסיומות של ההווה מהר מאד הופכות למיתוסים של העבר", היא אמרה. "חברות שלא מסוגלות להציג אופק של רווחיות מפסיקות לעניין משקיעים, ואלה עוברים לבחון חברות לפי הרווחיות של היחידה העסקית הבודדת.
"המגמות הגלובליות של הטכנולוגיה עצמה, וכן ההשקעות בטכנולוגיה, התאפיינו בשנים האחרונות בהאצת יתר של השקעות ופיתוחים על מנת לתת מענה לצרכים בשוק, וכן במשאבים פיננסיים בהיקפים גבוהים, המאפשרים את הצמיחה. במשך שנים, האקוסיסטם הישראלי אמנם עוקב אחר השווקים המובילים בעולם, ספציפית אחרי עמק הסיליקון, אך בעת הנוכחית עליו לגלות עירנות גדולה במיוחד ולבצע שינויים, מבלי לוותר על הייחודיות המאפיינת אותו".
כן דיברה אורון על שינויים בהתנהגות המשקיעים. "אמנם אנחנו עדים למגמה שבה שפע ההון מעביר את הכוח מהרוכשים והמשקיעים לחברות, אך מוקדם להספיד את הצרכים של המשקיעים", היא הבהירה. "ביניהם חשוב לציין את ירידת קרנן של חברות שלא מסוגלות להציג אופק של רווחיות, לעומת עלייה מחודשת באהדה לחברות שאימצו מחדש את המודל עסקי המתמקד ברווחיות של היחידה העסקית (Unit Economics). בנוסף, משקיעים מגלים עניין רב יותר במדיניות הקיימות של חברות וחוזרים להאמין בחברות דיפ-טק שמתחזקות על רקע האתגרים הטכנולוגיים הקיימים. אם ב-2015 ההשקעה בחברות אלה הסתכמה ב-10 מיליארד דולר, ב-2019 היקף ההשקעה הכפיל את עצמו ל-20 מיליארד דולר.
"בהיבט של שינויים בתמהיל המוצרים ובקשר עם הלקוח, חשוב לציין את מגמת החיבורים בין מוצרים ושירותים, שמאפשרת לחברות להגדיל את הרווחים ממוצרים פחות אטרקטיביים, באמצעות השידוך שלהם למוצרים המהווים את הפרה החולבת שלהן. שינוי משמעותי נוסף שאנחנו עדים לו הוא המעבר לפלטפורמות פתוחות, עם חברות שהצליחו לרכוש את אמון הצרכנים ושכבר אינו מסתפקות במוצר או בשרות בודד, וחלקן מציעות פורטפוליו רחב של מוצרים על בסיס של פלטפורמה פתוחה".
אורון סיכמה: "קשה להתנבא לאן מתקדם ענף הטכנולוגיה העולמי, בטח לנוכח קצב השינויים המתחולל בכלכלות העולם, המושפעות ממגמות גלובליות כמו שינויים בטעם הצרכנים, הסכמי סחר בילטרליים ומשברים כמו וירוס הקורונה. המסקנה המתבקשת לאקוסיסטם הישראלי היא לא להתבלבל מהמגמות בעולם, ולשמור על גמישות ועדכניות".