נעליו של כריסטיאן לובוטין לא נועדו להליכה
נעליו של לובוטין מוכרות בזכות סוליה אדומה בוהקת, עקבים גבוהים להחריד ומחירים גבוהים לא פחות. עכשיו נפתחה בפריז תערוכה המוקדשת ליצירותיו
כל מי שנעליים הן החולשה שלה או שלו, בבחינת תאווה שאינה יודעת שובעהתערוכה הזאת היא בשבילם. אתמול נפתחה בפאלה דה לה פורט דורה ברובע ה-12 בפריז רטרוספקטיבה המוקדשת למעצב נעלי היוקרה הצרפתי, כריסטיאן לובוטין.
- הסרט "סוניק": שיר הלל לאמריקנה
- על כמה כסף הייתם מוותרים בשביל יותר פנאי?
- עובד בשחור: בתערוכה חדשה בוחן הצלם דוד עדיקא את היחס לכהי עור
לובוטין מזוהה עם סימן ההיכר שלו ליוקרה - הסולייה האדומה הבוהקת של נעליו החביבות על סלבריטאיות הוליווד - ועם סגנון העקבים הגבוהים להחריד ולא פחות מכך, המחירים הגבוהים. לא אחת הצהיר שהוא מאמין כי לנעליים שלו יש יכולת "לגרום לאישה להיראות סקסית, יפה ולרגליה – להיראות ארוכות ככל האפשר".
בגיל 16 הוא סולק מבית הספר, ברח להודו ומצרים וחזר משם עם תיק עבודות מרשים כדי להתקבל לעבודה אצל אחד ממעצבי הנעליים הנודעים בעולם, שארל ז'ורדן. כיום הוא מוכר היום את עיצוביו ביותר מ-150 חנויות ברחבי העולם, אם בחנויות מותג שלו ואם בבתי כלבו, ביותר מ-35 מדינות, במחירים שאינם שווים לכל נפש, בלשון המעטה. למרות ההצלחה, בשנה האחרונה דווח על ירידה של 4.8% במכירות ל-62.9 מיליון דולר, אולי מכיוון שהאופנה נוטה לנעליים שטוחות יותר ואולי בגלל אי הוודאות הכלכלית בבריטניה ואירופה בעקבות הברקזיט. למרות זאת הצליח להביא לגידול של 3.7% ברווח הגולמי.
הבחירה להציג דווקא במבנה הזה, הממוקם בקצה יער וינסאסנס ומשמש מקום משכנו של האקווריום הטרופי - אינה מקרית. "מאז ילדותי היו לי יחסים קרובים עם פאלה דה לה דורה", סיפר לובוטין ל"ווג הבריטי". "גדלתי בסמוך לו ונהגתי לבקר בו כמעט בכל סוף שבוע, בגלל האקווריום הטרופי שבו. הייתי מוקסם מהצבעים והדגים". יתרה מכך, מתברר, שבאחד האיורים הראשונים שלו , כשהיה בן 12, שאב השראה מהארכיטקטורה של פאלה דה לה פורט דורה. "אני בר מזל שיש לי את החופש להביע את עצמי בצורה כה ויזואלית ואישית", אמר ל"ווג".
התערוכה משקפת את הדרך שעשה לובוטין ביותר מ-30 שנים של יצירה ושיתופי פעולה, בין השאר עם הבמאי דיוויד לינץ' (השניים חברו בעבר בסרט פרסומת מיוחד לקו הלקים על הבקבוקונים המעוצבים כעקב סטילטו שהשיק לובוטין). כך גם שיתופי הפעולה שלו עם מעצבים אחרים, בהם ז'אן פול גוטייה, אלכסנדר מקווין, ויקטור ורוף ולנוון. בין השאר יוצגו בה גם עיצובים שלא נחשפו מעולם, כאלה שנעשו בשיתוף בעלי מלאכה אומנים ובעלי התמחויות יחידות במינן, למשל בזכוכית ויטראז'. "הכלי המרכזי להשראה עבורי הוא לשמור על ראש פתוח. אני מנסה ללכת לאן שאחרים לא הולכים", אמר לובוטין ל”ווג” כשנשאל על ההשראות שלו. זה בהחלט מספק הסבר אפשרי למקור השם "מקרל" שהעניק לנעל ולחומרים היוצאי דופן שהשתמש בהם לא פעם.