בלעדי לכלכליסט
בשל "מחסור בחומרי גלם": ברימאג מעלה מחירים בשיעור של 10%-14%
יבואנית מוצרי החשמל שיגרה מכתב ללקוחותיה בו היא מודיעה על "פעימה ראשונה" של העלאת מחירים - מידע אותו לא כללה בדיווח שמסרה הבוקר לבורסה. גורם בענף החשמל: "החברות מנצלות את המצב. אין בעיה לכתוב שאין לקורונה השפעה בטווח המיידי אבל אי אפשר באותה נשימה לומר ללקוחות שיש השפעה ולהעלות מחירים"
יבואנית מוצרי החשמל ברימאג דיגיטל מצטרפת לגל עליות המחירים בענף החשמל. לכלכליסט נודע כי החברה הנסחרת בבורסת ת"א שיגרה מכתב ללקוחותיה (חנויות ורשתות החשמל), בו היא מודיעה על מהלך של העלאת מחירים בשיעור של 10%-14% החל מיום ראשון הבא (23.2.20). ברימאג לא תעצור בהתייקרות חד פעמית, אלא מתריעה כי היא צפויה לבצע הערכת מצב של שיעור הייקור בשני מועדים נוספים, הראשון ב-3.3.20 והשני ב-12.3.20.
החברה הסבירה את העלאת המחירים ב"מחסור הנוכחי והצפוי בחומרי גלם, עובדים מקצועיים ורכיבים שונים", שהביא לטענתה לעלייה במחירי הייצור אצל היצרנים ולעלייה במחירי היבוא והתפעול של החברה.
- ספקיות המזגנים של תדיראן ואלקטרה חזרו לעבודה חלקית
- ברימאג תקים רשת חנויות למכירת מוצרי חשמל תחת השם METRO
- ברימאג: המכירות עלו ב-14.4% ברבעון, הרווח הנקי ירד ב-13.1%
הבוקר (ב') הודיעה ברימאג בדיווח לבורסה על פגיעה אפשרית לנוכח המשך התפשטות נגיף הקורונה, ומסרה כי ספקים סינים שמייצרים חלק ממוצריה טרם שבו לעבודה סדירה במפעלים מאז חופשת ראש השנה הסיני, וכמותם גם ספקים של החברה במדינות אחרות, שנסמכים על רכיבים מסין שנדרשים לצורך ייצור מוצרי החשמל. החברה מסרה כי בטווח המיידי והקצר אין השפעה לרעה על פעילותה, אך היא מתקשה להעריך את ההשפעה בטווח הארוך.
בהודעה מטעמה, לא מסרה החברה מידע על התייקרות המוצרים שלה כפי שמסרה ללקוחות. המהלך שלה מצטרף למהלך של אלקטרה מוצרי צריכה שהודיעה על התייקרות המזגנים ב-3%, ולהודעה של טורנדו שהודיעה על עלייה של 10%. גם יבואנית שיואמי, הנחשבת לקטנה יותר, הודיעה על התייקרות מוצרי שיאומי, מותג סיני שמיוצר בסין. אלא שבמקרה של המילטון, שהשיקה הבוקר לראשונה מסכי טלוויזיה של המותג הסיני, העלאת המחירים עוד מתקבלת על הדעת שכן היבואנית מטיסה מכשירי סלולר של המותג מדי שבועיים וכבר סיימה את המלאי שהיה ברשותה ומתקשה לבצע הזמנות נוספות מסין.
במקרה של יתר חברות מוצרי החשמל יש מי שמותח ביקורת חריפה על המהלך. לא ברור כיצד החברות מדווחות לבורסה שאין השפעה, ובמקרה של אלקטרה היא כלל לא מסרה שום דיווח למשקיעים, ומצד שני הן ממהרות להעלות מחירים. "החברות מודיעות בדיווח לבורסה שאין השפעה בטווח המיידי עליהן. אני דווקא חושב שיש עליהן השפעה חיובית בטווח המיידי", אומר בציניות גורם בכיר בענף החשמל. "הן צריכות לדווח על השפעה חיובית, כי זה מאפשר להן להעלות מחירים".
לדבריו, "ענף החשמל עובד על רמות מלאי גדולות, לפחות במקרה של החברות הגדולות והציבוריות. הענף כבר ערוך קדימה עם מלאי לחג. אין בעיה לכתוב שאין לקורונה השפעה בטווח המיידי אבל אי אפשר באותה נשימה לומר ללקוחות שיש השפעה ולהעלות מחירים. בטווח הארוך אף אחד לא יודע מה תהיה ההשפעה אבל כרגע זה ניצול של המצב.
"הספקים הסינים שלי הודיעו לי הבוקר שאיזו מכונת כביסה תתעכב כי אחד הרכיבים לא הגיע מסין. אבל זה לא עושה דרמות. הספקיות הסיניות הגדולות לא מעלות מחירים מהרגע להרגע. שיבואנית מוצרי חשמל עובדת עם ספק סיני גדול, הוא לא מתעורר בבוקר ומודיע לה שהוא מעלה מחיר ב-15%. מידאה קמה בבוקר וכבר יודעת שהמזגן שלה יתייקר? פשוט החברות מנצלות את המצב".
במכתב מטעמה ציינה ברימאג: "החברה נערכת להתמודדות עם השפעת נגיף הקורונה, אשר גורם לשיבושים בפעילות הייצור בסין של מוצרים מוגמרים ורכיבים למוצרים המיוצרים במדינות אחרות לרבות בסביבת סין ובאירופה. המחירונים החדשים יישלחו על ידי מנהלי ונציגי המכירות של החברה. החברה שומרת לעצמה את הזכות לבצע עדכונים במחיריה, במועדים נוספים ובאופן מיידי, ככל שהדבר יידרש ולשיקול דעתה הבלעדי".