$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

החטיף שמייצר רווח של חצי מיליון שקל בחודש

תביעה יוצאת דופן של חברת ההפצה דנשר נגד יצרנית קורני חושפת את הרווחיות הגבוהה של חטיף האנרגיה, שאובדן הזיכיון לו הביא אותה לתבוע 15 מיליון שקל

נורית קדוש 07:2211.02.20

תביעה שהגישה חברת ההפצה דנשר נגד היצרנית של מותג קורני חושפת את הרווחיות הגבוהה שבהפצת מותגים בינלאומיים בישראל.

 

דנשר, שהפיצה את החטיף עד ל־2019, תובעת את היצרנית שוורטאו על 15 מיליון שקל, וטוענת כי העברת הפצת מותג החטיפים לסידס, ללא הודעה מראש, גרמה לה להפסד רווחים של 150 אלף אירו לחודש. לפי התביעה, היקף המכירות השנתיות של החטיף לקמעונאים תחת הפצת דנשר עמד על 23.4 מיליון שקל בממוצע. נתונים אלה משקפים לדנשר רווחיות גבוהה של 25% מהפצת קורני.

קורני. “היקף מכירות מהותי ומרכזי” לחברת ההפצה קורני. “היקף מכירות מהותי ומרכזי” לחברת ההפצה

 

דנשר היא אחת מחברות השיווק וההפצה הגדולות בישראל. החברה מעסיקה כ־700 עובדים ומפיצה מגוון מותגי מזון וטואלטיקה לאלפי נקודות מכירה. בין מותגיה הבולטים: פופקורן פופ סטאר, מרמולייט, סוללות של אנרג’ייזר ומגבוני פרש וואנס. קורני נחשב לחמישי בגודלו בשוק חטיפי האנרגיה, שנשלט על ידי מותג נייצ’ר וואלי, ואחריו מרבה, אנרג’י ושוגי. קורני מחזיק כ־8% מהמכירות של הקטגוריה.

 

הפצת חטיפי קורני בישראל החלה בשנות ה־90 על ידי “החברה המאוחדת" שנקנתה (80%) ב־2011 על ידי חברת דנשר. לטענת דנשר, בבעלות טל ורון ברק, מכירות קורני לקמעונאים בישראל בין 2013–2019 הסתכמו בלמעלה מ־140 מיליון שקל נטו. ב־2016, השלימה דנשר את העסקה וקיבלה את מלוא הבעלות על החברה המאוחדת, במהלך שזכה לטענתה לתמיכת שוורטאו.

 

קורני: מספרים קורני: מספרים

"שוורטאו ידעה ונתנה את ברכתה למכירת החברה המאוחדת לדנשר ולהמשכיות מלאה של היבוא, השיווק, המכירה וההפצה של המוצרים על ידי דנשר", נטען בתביעה. עוד טוענת דנשר כי במועד רכישתה על ידה, היוו מכירות מוצרי שוורטאו כ־60% מכלל מכירות החברה המאוחדת ומעבר לכך היוו את החלק המכריע, המהותי והמרכזי ברווחיות פעילותה של החברה.

 

דנשר, שנרשמה על ידי שוורטאו כיבואן הרשמי של קורני במקום החברה המאוחדת, הגדילה לטענתה את היקף מכירות המותג בישראל בעשרות אחוזים. "על אף חדירה אגרסיבית ורחבת היקף של מוצרים ומותגים רבים בקטגוריה, גרמה דנשר לשמירת מעמדו של קורני כמותג החטיפים מהגדולים בישראל. זאת על ידי השקעות נכבדות של כספים ועבודה מאומצת". בכדי להמחיש את תרומה למותג, חושפת דנשר כי מכירות קורני לקמעונאים בישראל ב־2010 עמדו על 15.3 מיליון שקל וכעבור כמה שנים זינקו המכירות פי 1.5.

 

במסגרת ההסכם, נהגה דנשר לרכוש מוצרים משוורטאו ולשלם לה תוך חודש. מנגד זכתה דנשר ל־15% הנחה בסוף כל רבעון, בונוסים על עמידה ביעדי רכישה והשתתפות החברה האירופאית בהוצאות פרסום וקידום מכירות. בסוף אוגוסט האחרון, לטענתה, הופתעה דנשר לקבל משוורטאו הודעה על סיום ההסכם בתוך ארבעה חודשים. זאת בטענה לחוסר שביעות רצון מהיקף הרכישות של דנשר. לטענת דנשר, שוורטאו פעלה באופן מיידי לסיים את ההסכם ונמנעה מלשלוח לה סחורה בהיקף של כ־158 אלף אירו.

 

"במקום להמשיך את ההתקשרות ולספק את ההזמנה, דחתה שוורטאו את ההזמנה והחליטה לא לאשרה בתואנות שונות, משונות ובהמשך מתחלפות". חודשיים לאחר מכן, גילתה דנשר לטענתה כי 8 מכולות בהזמנה שביצעה, עוד בטרם הודעת שוורטאו על סיום ההסכם, בוטלו לאחר שדנשר סירבה לדרישת היצרנית לשלם מראש עבור ההזמנה. יעד הרכישות שהציבה היצרנית לדנשר ב־2019 עמד על 2.85 מיליון אירו, שהיו מזכים אותה במענק בגובה 50 אלף יורו. סירובה לספק את ההזמנות האחרונות מנע מדנשר לעמוד ביעד.

 

בתביעה חושפת דנשר גם את ההשקעה השיווקית במותג קורני בישראל. לטענת החברה, היא השקיעה בשיווק המותג 8.5 מיליון שקל, מתוכם תמכה שוורטאו ב־2.5 מיליון שקל. בחודשים שקדמו לסיום ההסכם פעלה דנשר להתאמת אריזות קורני לתקנות סימון המזון החדשות של משרד הבריאות: "בשנה האחרונה הוליכה שוורטאו את דנשר שולל, שעה שביקשה כי דנשר תשקיע השקעה גבוהה”.

x