כמות המשקעים שפקדה אותנו בחודשים דצמבר וינואר חוללה פלאים במפלס הכנרת, אך גם גרמה לנזקים כבדים לרכוש ואף סיכנה חיי אדם. כולנו היינו עדים למראות של נהגים ונוסעים בכלי רכב שנקלעו לעין הסערה או שלא העריכו נכון את הסכנה וניסו לחצות ברכבם קטע כביש מוצף והביאו לפגיעה ברכוש במקרה הקל ובגוף, במקרים קשים יותר. הנה כמה עקרונות שכדאי לאמץ וכמה טיפים שכדאי להכיר שעשויים למנוע מכם סכנה מיותרת ולחסוך לכם הרבה עגמת נפש (וכסף).
הימנעות היא ההגנה הכי טובה
אם אתם לא חייבים לנהוג במזג אוויר סוער, פשוט הימנעו מכך. גם ללא סכנת שיטפונות, מזג אוויר סוער מקשה על הנהיגה. שדה הראייה מצטמצם, כבישים רטובים מועדים להחלקות והרוח עלולה להעיף חפצים למסלול הנסיעה ואפילו להסיט רכב ממסלולו. מצבי קיצון כמו שראינו החורף עם כבישים מוצפים ושיטפונות בנחלים מהדרום עד הצפון מאותתים לנו - אל תצאו לכביש. זה לא שווה את הסיכון.
הכינו את הרכב לחורף
כן, זה נשמע כמו קלישאה שחוקה, אך תמיד נכונה - רכב מטופל נכון, שהוכן לחורף, מצמצם מאוד את סיכויי הפגיעה שלכם. בהקשר הזה השילוש הקדוש הוא: מגבים, צמיגים ובלמים. מגבים תקינים יבטיחו נראות גם בגשם כבד וצמיגים במצב טוב וחריצים מתאימים יקטינו את סכנת ההחלקה. על עניין הבלמים ותקינותם באמת שלא צריך להכביר מילים. בנוסף לאלה אנו ממליצים לבדוק את הפנסים ואת מערכות ההצתה והטעינה.
|
טיפים לנהיגה במזג אוויר סוער
|
צילום: שאטרסטוק
|
להיכנס למוד של נהיגת חורף
אם אין ברירה אלא להיכנס לכביש ולנהוג חשוב להקפיד על ערנות גבוהה מהרגיל ולנהוג ב"מוד" של נהיגת חורף. מה זה אומר תכלס? לנסוע לאט יותר, להימנע מעצירות פתאומיות ופניות חדות. בחורף חשוב לשמור מרחק גדול יותר בין הרכבים בכביש ולנסות לצפות סכנות מראש. אם ניתן להימנע ממעבר בשלולית גדולה, עשו זאת גם במחיר של הארכת הדרך בכמה דקות נסיעה. אם אין מנוס וחייבים לעבור בשלולית עשו זאת בנסיעה איטית וזהירה. לאחר היציאה מהשלולית לחצו על דוושות הבלם לסירוגין על מנת לייבש את דסקיות הבלמים. שימו לב, כלל האצבע קובע שאם השלולית עמוקה מגובה של חצי גלגל המנעו מלחצות אותה (!).
האם ניתן לתבוע פיצוי במקרה של נזקי הצפות?
במקרים מסוימים, כאשר טיפול בכביש הוזנח ובורות בכביש התמלאו במים ללא שילוט אזהרה, ניתן לתבוע את מע"צ, אבל לא כדאי "לבנות" על זה. כמובן שאם יש ביטוח מקיף
לרכב הכולל כיסוי להצפות ונזקי טבע ניתן לנצלו ולקבל החזר מחברת הביטוח. הבעיה, חלק ניכר מהפוליסות לא כוללות כיסוי כזה. נוסח הכיסוי בפוליסות הרכב בישראל הינו על פי התקנות (פוליסה תיקנית) והוא כולל בדרך כלל כיסוי לשטפון, סערה, שלג וברד עם זאת רצוי לוודא כי הפוליסה שלכם כוללת כיסוי לסיכונים אלה.
ודאו שהפוליסה שלכם כוללת כיסוי לנזקי טבע
רוב האנשים לא חושבים על נזקי טבע ומזג אוויר במושגים של כיסוי מהותי שאסור לוותר עליו בביטוח רכב. החורף האחרון הוכיח שהם טועים. הערכות זהירות מדברות על מאות ואפילו אלפי רכבים שנפגעו קשה בהצפות וספגו נזקי מים שבמקרים מסוימים מסתכמים בהשבתה מוחלטת ("טוטל לוס"). בהקשר הזה חשוב לציין את ביטוח הרכב המקיף של חברת הפניקס. זוהי פוליסת ביטוח רכב
שכוללת כיסוי מקיף הכולל גם פיצוי במקרה של נזקי טבע כמו רעידת אדמה, שיטפון, סערה, ברד ושלג. תוסיפו לזה מסלולים ללא השתתפות עצמית או עם השתתפות עצמית מופחתת, ותמצאו ביטוח שמכין אתכם להתמודד עם החורף בצורה יעילה ומשתלמת.