$
תשתיות

לא רק נוף: "ורדיה מול הים" נותן מענה לדיירים גם ביום שאחרי

מספר רב של מיזמי פינוי-בינוי ותמ"א 38 במרכז חיפה הביא לכך שרבים מתושבי העיר סובלים ממצוקת חניה ותחבורה, כמו גם מתשתיות ישנות שאינן מתאימות לכמות הדירות החדשות שנבנות. מסתבר שעוד יש פרויקטים שמספקים פתרונות

מאת דיוויד ברנשטיין 09:5911.02.20

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

 

בשנה האחרונה מצאו עצמם תושבי רחוב חביבה רייך ברמז, שכונה חיפאית ותיקה, שקטה ואיכותית, נאלצים להתמודד עם מצוקה שכמותה לא הכירו מעולם – מצוקת חניה וצפיפות בינוי. מידי בוקר הם עומדים בפקקי יציאה מהשכונה ומדי ערב עם שובם מהעבודה, הם מגלים כי האזורים שבהם חנו עד לא מכבר ללא שום בעיה, עמוסים עד להתפקע בכלי רכב חונים. בתחילה, היווה הרחוב הסמוך פתרון לא מאוד נוח, אך אפשרי. אלא שעד מהרה גם הרחובות הסמוכים התמלאו, וכך הפך הצורך הבסיסי של חניה בסמוך לבית באזור השעה שש בערב לכזה שמצריך שוטטות ממושכת ברחבי השכונה.

 

הסיבה לעומס החמור בשכונה פשוטה למדי: כמות גדולה של פרויקטי התחדשות עירונית – פינוי-בינוי ותמ"א 38, אשר התרחשו בתא שטח מצומצם ומבלי שכמות החניות שנבנתה בבניינים המחודשים מכסה את מספר התושבים שהתווספו. במקרה של פרויקטי תמ"א 38/1 (עיבוי וחיזוק), לא התווספו מקומות חניה כלל, ואילו בפרויקטים אחרים התווספו מעט מקומות חדשים – וגם אז בכמות הרחוקה מלהספיק.

 

השלכה נוספת של הגידול במספר התושבים ברחוב היתה כמובן גם עומסי תחבורה, ולא רק חניה. חביבה רייך הוא רחוב עירוני צר, שאינו מותאם לגידול החד בכמות כלי הרכב שנחתה עליו.

פקק בשכונת רמז. מציאות יומיומית עבור תושבי השכונה פקק בשכונת רמז. מציאות יומיומית עבור תושבי השכונה

 

"אחת הבעיות המרכזיות שאנחנו רואים שחוזרת על עצמה שוב ושוב בפרויקטים של התחדשות עירונית, היא הוספת כמות גדולה של דירות לתשתית שאינה יכולה לשאת אותה", מסביר שלומי בטאן, מנכ"ל חברת הבנייה אופק בטאן, המרבה לבנות ברחבי הארץ ובחיפה בפרט. "בעלי הדירות שיוצאים לתהליך חושבים על הדירה החדשה והגדולה שיקבלו, אבל לצערי כמעט אף אחד מהם לא חושב על התשתיות. ואז ביום שאחרי הם מגלים שבמקום איכות חיים, הם חיים בסיוט שבו לא ניתן לצאת עם הרכב בבוקר לעבודה, וגם לא לחזור איתו בערב הביתה".

 

אזור נוסף בעיר העתיד לסבול מבעיה דומה בזמן הקרוב לדברי בטאן, הוא רחוב ברל כצנלסון בשכונת נווה שאנן. "היום בונים שם מאות יחידות דיור בפרויקטי פינוי-בינוי, במקום 80-70 דירות שהיו שם קודם. זה יגרום לעומסים תחבורתיים אדירים שיקשו מאוד על החיים שם", הוא מנתח.

 

מייצרים אלטרנטיבה

אם מגורים בבנייה חדשה במרקם קיים וצפוף הופכים כאמור לבעייתיים, הרי שהחלופה המהירה היא מגורים בפרויקטים שנבנו בקרקע פנויה, בתכנון חדש אשר לקח בחשבון את כלל הצרכים של תושבי השכונה החדשה, לרבות תכנון ארוך טווח של תשתיות חדשות. הבעיה עם פרויקטים מסוג זה היא שהם הופכים ליותר ויותר נדירים במדינה קטנה וענייה בקרקעות כמו ישראל.

 

העבודות בשכונת ורדיה. בהליך התכנון נלקחו בחשבון כלל צרכי התושבים העבודות בשכונת ורדיה. בהליך התכנון נלקחו בחשבון כלל צרכי התושבים

 

ובכל זאת, דווקא בחיפה שבחלקים מסוימים שלה הופכת כאמור לצפופה מאוד, עוד ניתן למצוא מלאי מפתיע של פרויקטים בבנייה חדשה. רובם ממוקמים בשכונת נאות פרס הממוקמת במבואותיה הדרומיים של העיר, בסמוך לאצטדיון סמי עופר. אפשרות נוספת, המיועדת למי שאינו מעוניין להתפשר על מגורים על הכרמל ועל הנוף הנשקף ממנו, היא שכונת ורדיה, אשר מתרחבת כיום במאות יחידות דיור במסגרת פרויקט "ורדיה מול הים" שבונה אופק בטאן.

 

בסך הכל מדובר בכ-300 דירות שצפויות להיבנות בשישה בניינים. הראשון מביניהם, שכבר נמכר בשלמותו, צפוי להתאכלס בסוף השנה הנוכחית. בימים אלה משווקת החברה את דירותיו של הבניין השני שכבר הוצא לו היתר בנייה.

 

מחירי הדירות עומדים על כ-17 אלף שקל למ"ר בנוי. מחירה של דירת 3 חדרים בשטח 75 מ"ר מתחיל מ-1.5 מיליון שקל; מחירה של דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר מתחיל מ-1.85 מיליון שקל, ואילו מחירן של דירות 5 חדרים בשטח 130 מ"ר מתחיל מ-2.3 מיליון שקל, אך אלה נהנות מתוספת יוקרתית ומפנקת במיוחד: מרפסות ענק של כ-40-30 מ"ר. הדירות כולן נהנות מנוף לים.

 

פרויקט "ורדיה מול הים". 300 דירות חדשות בשישה בניינים  פרויקט "ורדיה מול הים". 300 דירות חדשות בשישה בניינים

 

בין התשתיות שכעת בונה החברה- כביש שמחבר את הפרויקט לשכונת ורדיה הוותיקה מצדו האחד, ומוביל ליציאה חדשה לחיפה ולתל אביב מצדו השני. עוד כוללות העבודות את שיקומו של שטח מחצבה שפעלה בעבר במקום, והפיכתו לפארק ירוק. בסמוך לפרויקט צפוי להיבנות מרכז מסחרי חדש שישרת את השכונה, ורצועה של מבני ציבור, בהם בתי ספר, מתנ"ס וכיתות גן.

 

"אנחנו עובדים עכשיו באופן מואץ על הקמת כלל התשתיות והחיבורים התחבורתיים על מנת שעד לאכלוס הבניין השני כל עבודות התשתית יסתיימו", אומר בטאן, ומבטיח: "כשזה יקרה וגם שנים קדימה, אחרי שהפרויקט יסתיים, נעמוד על כך שאיכות החיים של הדיירים לא תיפגע".

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>

פאנל התחדשות עירונית בחולון
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
ראיון עם דליה עסיס שמאית המקרקעין ומתכננת הערים
דליה עסיס: "גביית היטל השבחה בסמיכות לרכבת הקלה – ענישה כפולה של בעלי הנכסים"
עוד בזירת הנדל"ן