בלעדי לכלכליסט
סופר־פארם תכפיל את מספר סניפי האופטיקה
הרשת תשקיע 20 מיליון שקל בהרחבת מחלקות האופטיקה ומגוון המוצרים ביבוא מקביל, נוכח התחרות מול Be של שופרסל. לראשונה ייפתח סניף אופטיקה עצמאי
סופר־פארם מגבירה את פיתוח מנועי הצמיחה לנוכח התחרות הגוברת מצד Be של שופרסל וגוד פארם של רמי לוי. ל"כלכליסט" נודע כי סופר־פארם מפתחת באופן מסיבי את תחום האופטיקה והקציבה 20 מיליון שקל לפעילות של הקטגוריה בתוך הרשת. לראשונה, הרשת תפתח סניף ייעודי לתחום.
סופר־פארם הגדירה את תחום האופטיקה כאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ברשת ובאמצעותו תנסה להגדיל את המכירות למ"ר במטרה לשמור על הרווחיות של חנויות הרשת. במסגרת אסטרטגיית הצמיחה, הרשת מוחקת את מותגי המשקפיים טרייבקה ופורטופינו שהיו מותגי הבית שלה בשמונה השנים האחרונות ומשיקה שני מותגים פרטיים חדשים. חברת המיתוג שבנתה עבור סופר־פארם את שני המותגים היא חברת מורילאס הספרדית, שאחראית גם למיתוג של מילוקה, מותג האיפור הפרטי של הרשת. כמו את מותג מילוקה, גם את UNIC שואפת סופר־פארם להוציא בעתיד למכירה בחו"ל.
- הסטארט־אפ הישראלי WiseShelf נכנס ל־14 סניפי סופר־פארם
- סמנכ"ל השיווק של סופר-פארם: "בעוד כשנה לא נעמוד יותר בתור"
- ג'ורג' חורש רוכש 33% ממניות סופר-פארם ב-560 מיליון שקל
מטרת המהלך של סופר־פארם בבניית המותגים החדשים היא להציג קשת מחירים רחבה יותר בניסיון לפנות לקהל רחב. SPO (קיצור של סופר־פארם אופטיק) יהיה מותג הבייסיק של הרשת שיתומחר במחירים מוזלים, ואילו המותג UNIC ישווק במחירי ביניים. לצדם יימכרו ברשת מותגים בינלאומיים שמייבאת סופר־פארם ביבוא מקביל, שישווקו במחירים גבוהים יותר.
לראשונה, סופר־פארם תשים את מותגי המשקפיים בפרונט, לאחר שעד היום היא קידמה את רשת האופטיקה ולא את המותגים. לטובת זאת צילמה הרשת קמפיין בדרום אפריקה. "כל חברת אופטיקה מייצרת מותגי בית", אמר בשיחה ל"כלכליסט" דני לוזון, משנה למנכ"ל סופר־פארם. "המותגים טרייבקה ופורטופינו לא היו מספיק חזקים. הם היו מוצרים ששווקו כפתרון שנייתן לקנות על הדרך ובזול. עכשיו אנחנו בונים שני מותגי בית עם רמות מחיר שונות, וכל מותג יקבל פרסום".
54 סניפי חנות בתוך חנות
סופר־פארם אופטיק הושקה ב־2008, והיא מפעילה 54 סניפים בקונספט של חנות בתוך חנות. ברשת מתכוונים להכפיל את מספר הסניפים במטרה לכבוש את השוק בתוך שנתיים מהיום. "עד 2022 נהיה מספר 1 בענף ונוביל את שוק האופטיקה בישראל", מצהיר לוזון. "מכירות סופר־פארם בתחום האופטיקה, כולל משקפי שמש, עומדות כיום על 130 מיליון שקל, מתוך מחזור של 5.3 מיליארד שקל. השאיפה היא שכאשר סופר־פארם תגיע למחזור של 6 מיליארד שקל, תחום האופטיקה יעמוד על מחזור של קרוב ל־200 מיליון שקל. זה מנוע צמיחה משמעותי עבורנו".
עד כה התקדמו ברשת לאט עם פיתוח תחום האופטיקה, אך כעת כאמור המצב משתנה. לוזון: "סופר־פארם אופטיק קיימת 12 שנה, אבל בעשר השנים הראשונות פתחנו סניפים בהדרגה. השנה הנוכחית תהיה שנת הפריצה של הרשת". גם מחלקות סופר־פארם אופטיק בסניפים יורחבו, ומספר הדגמים בהן יגדל מ־800 כיום ל־1,800 דגמים בכל סניף. גל שרון, מנהל מחלקת האופטיקה של הרשת, הוסיף כי התחרות מגיעה לא פחות מצד החנויות הקטנות, ולאו דווקא מהרשתות. "מחלקת האופטיקה ברשת מוצבת במקום שלישי מכלל מכירות שוק האופטיקה, שמוערכות ב־1.7 מיליארד שקל”, אמר שרון. “יש בשוק כ־800 חנויות פרטיות שפועלות לצד הרשתות הגדולות ורשתות המתמחות במשקפי שמש. כל הרשתות ביחד מפעילות כ־750 סניפים".
במרץ הקרוב תשיק סופר־פארם אופטיק סניף עצמאי ראשון, בהשקעה של 4 מיליון שקל, שישמש כסניף דגל באילת. הסניף ייפתח על 300 מ"ר, יימכרו בו 2,500 דגמים והוא יכלול מחלקה ייעודית למשקפי ילדים ומחלקת מותגי פרימיום. בניסיון לתפוס את הנופשים, יוצע שירות של הכנת משקפי ראייה בשעה ומשקפי מולטיפוקל ב־24 שעות.
אתם מסתערים על שוק תחרותי שקרולינה למקה הפכה לשוק של מחיר והלפרין עושה בו יבוא מקביל. מה היתרון שלכם?
לוזון: "קרולינה עושה עבודה טובה, אבל אנחנו גרמנו להורדת המחירים בשוק. לקחנו מותגים של לוקסאוטיקה ששולטת בעולם אבסולוטית, לקחנו את רייבאן, המותג הכי חזק בעולם שמוכר יותר מכל המותגים הבינלאומיים ביחד, וחתכנו במחיר שלו. הבאנו פרלל מהשורה הראשונה והורדנו מחירים וכתוצאה מכך לוקסאוטיקה הפסיקה לעבוד איתנו. עבדנו איתם שש שנים וכיום אין לנו איתם שת"פ מסחרי".
התרחבות לתחומים חדשים
סופר־פארם מייבאת את מותגי לוקסאוטיקה, כמו רייבאן, פראדה ואוליבר פיפל, ביבוא מקביל. מותג חדש שתכניס הרשת לראשונה לישראל הוא מותג המשקפיים הספרדי קרולינה הררה, שתייבא עבורה חברת דיוק אופטיק.
מה הרווחיות בתחום האופטיקה?
לוזון: "הרווחיות ירדה בעשרות אחוזים. בעבר היא עמדה על 70%–80% והיום היא 40%-30%".
סופר־פארם נהנתה בעבר מהיותה כמעט שחקנית בלעדית בתחום. כיום היא מתמודדת עם מתחרות חזקות, כגון שופרסל, שרכשה את רשת Be, ורמי לוי, שמחזיק במחצית הבעלות על רשת הפארם המוזלת גוד פארם. על הרקע הזה נכנסה הרשת בשנתיים האחרונות לתחומים שאינם ליבת העסקים שלה, בהם הקמת רשת מזון מוכן, הקמת סניף לטיפולי אסתטיקה ושותפות במיזם המשלוחים קוויק. מנועי צמיחה נוספים שמפתחת הרשת הם האתר, ובפרט הזמנת משלוחי תרופות עד הבית.