$
מעסיקים

ללמוד כל הזמן, בכל מקום - העתיד של פיתוח עובדים

עסקים, חברות וארגונים ניצבים היום מול אתגרים רבים כשמדובר על פיתוח המשאב האנושי: ממציאות רבודה ועד ללמידה חברתית – השוק רווי בטכנולוגיות חדשות של למידה והציפיות של המנהלים לראות תוצאות מוחשיות ותועלת מוכחת מההשקעה בעובדים מרקיעה שחקים. הצצה לטרנדים הבולטים בתחום ב- 2020

תמר בראל 11:2004.02.20
עולם הלמידה ופיתוח העובדים משתנה לנגד עינינו. עם ההתקדמות המתמדת של הטכנולוגיה, עובדים לוקחים אחריות על הלמידה והפיתוח שלהם והארגונים נרתמים על מנת לעצב את עתיד הלמידה בין כתליהם. באופן לא מפתיע, הלמידה החברתית והלמידה במובייל, תופסות מקום מרכזי בחוויית הלמידה המודרנית. העובדים רוצים ללמוד במקום ובזמן שנוח להם ובאופן שמייצר חוויית עובד ומעורבות.

 

אז מה עוד נראה בתחום ב- 2020?

 

1. תרבות של למידה מתמשכת

בעידן של שינויים עסקיים וטכנולוגיים, "חיי המדף" של הכישורים שלנו מתקצרים כל הזמן. הצורך ללמוד ולהתפתח באופן רציף על מנת להישאר רלוונטיים בעולם העבודה, גדול משהיה בכל נקודת זמן קודמת בהיסטוריה.

 

עפ"י דוח 2019 Workplace Learning Report של לינקדאין, במהלך 2019 יותר ויותר מנהלי הדרכה ופיתוח עובדים, עסקו בזיהוי פערי היכולות (skills gap) בארגון שלהם – עליה שנתית של 32%. לכן, אין זה מפתיע שלמידה רציפה ופיתוח עובדים ימשיכו להיות בראש סדר העדיפויות, כשהם באים לסגור פערי ידע ספציפי הנדרש לעובד לצורך תפקידו הנוכחי ולהקנות לו יכולות ומיומנויות לצורך תפקידיו הבאים.

 

העובדים בעידן הנוכחי מצפים (וגם מצופה מהם) ללמוד ולהתפתח באופן שוטף. התרבות של למידה מתמשכת צוברת מומנטום גם כתוצאה מהמעבר להערכת עובדים שוטפת - מדידת ביצועים ומתן משוב רציף, מהם עולה הצורך והרצון לסגור את פערי הידע והיכולות.

 

 

2. דגש על מיומנויות רכות - Soft Skills

הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר מתמיד והדיגיטציה משפיעה על יותר ויותר אספקטים עסקיים, אלא שלא ניתן לצפות מעובדים להתמקד רק בפיתוח יכולות טכניות בכדי לתת מענה מתאים לדרישות המשרה.

 

למעשה, בשעה שאנו מדברים על אינטליגנציה מלאכותית, רובוטיקה ולמידת מכונה, כגורמים המאיימים על משרות מסוימות, דווקא כישורים "רכים" מקבלים יותר חשיבות ותשומת לב. כפי שפורסם בפורום הכלכלי העולמי, משרות העתיד ידרשו מיומנויות שרובוטים ואלגוריתמים לא יכולים למלא, כגון: פתרון בעיות, חשיבה אנליטית, אינטליגנציה רגשית ויצירתיות. פיתוח מיומנויות רכות שהוא מורכב בהרבה מפיתוח מיומנויות קשות, הוא האתגר הבא.

 

 

למידה בעתיד תהיה משולבת: גם קורסים אונליין, גם למידה חברתית, VR וטכנולוגיות נוספות למידה בעתיד תהיה משולבת: גם קורסים אונליין, גם למידה חברתית, VR וטכנולוגיות נוספות צילום: שאטרסטוק

 

 

3. עובדים מחליטים מה ללמוד

ארגונים עוברים מגישה לפיה מאפשרים לעובד ללמוד את מה שהארגון צריך, לגישה פתוחה יותר המאפשרת לעובד לבחור במה שהוא רוצה ללמוד ובכך ליצור מסלול למידה מותאם אישית.

 

למרות שסקרים מצביעים על כך ש- 58% מהעובדים רוצים ללמוד בקצב שלהם בהתאם לצרכי הפיתוח ולאינטרסים שלהם, הם עדיין רוצים ממנהל שלהם משוב והצעות כיצד הם יכולים להשתפר, כאשר 75% אמרו שהם ישקיעו יותר זמן בלימוד אם המנהל שלהם יכוון אותם לקורס מסוים.

 

4. למידה חברתית

אנשים הם חברתיים מטבעם. הם מחפשים שיתוף פעולה חברתי במקום העבודה, ומצפים שתהיה להם פלטפורמה מקשרת בין אנשים, מידע, תוכן ותהליכים הדרושים להם כדי לבצע עבודה.

 

87% מהעובדים אומרים ששיתוף ידע עם הצוות שלהם הוא קריטי ללמידה. 34% מהארגונים כבר משקיעים בכלי למידה חברתיים ובשנים הקרובות הקצב אף יואץ.

 

המורכבות הגוברת של עולם העבודה, עלייתו של כוח העבודה הזמני, הפרילנסרי, ו"כלכלת החלטורה" (Gig Economy) והרצון לעבוד מכל מקום ובכל זמן, יגבירו את הצורך בשיתופי פעולה חברתיים ובכלים לשיתוף ידע. 

 

תמר בראל תמר בראל צילום: סינריון

 

 

5. ספרינטים ולא מרתונים

סדר היום של העובדים עמוס ואין להם זמן למרתונים של למידה. זו הסיבה שהתכנים נבנים כיום מפרקים קצרים וקלים לעיכול, בסגנון שדומה לסרטוני ה- "how-to" של YouTube או לסמינרים של TED. כך, כל עובד יכול לבחור ללמוד את מה שרלוונטי לו, מבלי להקדיש זמן רב לקורס ארוך ולינארי כבעבר.

 

מערכות למידה מתקדמות מאפשרות כיום חיבור בין תכנים מסוגים שונים, לכלל חווית למידה משולבת. מערכות אלה יכולות גם להמליץ על תכני הדרכה ברמת המיקרו, ו"לדחוף" אותם לאנשים המתאימים, בזמן המתאים ביותר, עד להשלמת מערך הדרכה מקיף, מותאם אישית.

 

6. פתרונות למידה ניידים

עובדים מצפים לתוכן שאפשר לגשת אליו בכל עת, מכל מקום ובאמצעות הנייד שלהם. זו אמנם אינה מגמה חדשה, אלא שהביקוש של העובדים, עולה על ההיצע של הארגונים. למעלה מ-75% מהלומדים, מבצעים לפחות חלק מהלמידה שלהם באמצעות המכשיר הנייד, ו-99% מהם חושבים שהפורמט שיפר את איכות הלמידה שלהם.

 

גם אם הלמידה במובייל אינה בראש סדר העדיפויות של מנהלי ההדרכה, במבט לעתיד, 23% מתכננים לרכוש פתרונות למידה ניידים ומגמה זו צפויה אף להאיץ. עפ"י סקר לינקדאין, שיעור הלמידה באמצעות המובייל, עלה ב- 5% במהלך 2019. ארגונים שרוצים לשפר את חווית הלמידה של עובדיהם צריכים להבטיח שהנייד הוא חלק מהפתרון.

 

7. משחוק, מציאות מדומה ומציאות רבודה

למרות שהמשחוק (Gamification) משמש ככלי לימוד מזה זמן, הוא ימשיך לצבור תאוצה בקרב צעירי דור ה- Y ובוודאי שבקרב דור ה- Z שעושה את צעדיו הראשונים בעולם העבודה. כלי המציאות הווירטואלית ומציאות הרבודה לעומת זאת, הם חדשים בתחום. טכנולוגיות אלה מאפשרות לאנשים לחוות סיטואציות בחיים האמיתיים במובן וירטואלי, לפעול ולהגיע למסקנות עצמן בסביבה בטוחה. מחקרים ראשוניים בנושא, מראים כי כלים כאלה מגבירים מעורבות של עובדים. חברות שמבינות את פוטנציאל הלמידה והפיתוח שטמון בכלים אלה, צריכות להתחיל להתנסות בהם כבר עכשיו.

 

8. חלוקת תקציב משתנה

הסקר של לינקדאין מעיד על עליה בחשיבות של ההדרכות בארגון, על תרומתו למחוברות העובדים (engagement), ועל תמיכה גבוהה יותר של ההנהלות בנושא. בשעה שב- 2017 49% ממנהלי ההדרכה חוו מגבלות תקציב, ב- 2019 כבר ירד השיעור ל- 27%. מאז גם עוגת התקציב נוטה יותר לכיוון ה- e-learning. 59% אומרים שהתקציב ללמידה מקוונת שלהם עלה, ו- 39% מעידים כי התקציב ללמידה פרונטלית או על ידי מדריך, ירד.

 

9. מדידה

למידה ופיתוח עובדים, אינן פונקציות העומדות בפני עצמן. יש להן תפקיד חשוב באסטרטגיית ההון האנושי של הארגון. לכן יותר ויותר ארגונים משלבים אנליטיקות של למידה עם מדדים נוספים בכדי להבין את השפעת הלמידה על קידום עובדים, שימור, התנהגות, שיפור ביצועים, ועל מידת המחוברות של עובדים לארגון. שימוש באנליטיקות כאלה הופך את הנתונים לנגישים יותר, לכאלה שניתן להפיק מהם מסקנות, לקבל החלטות ולתרגם למעשים.

 

10. הדרכה ופיתוח עובדים פוגשים את השיווק

תקשור פעילות הלמידה של הארגון הוא מחויב המציאות. העובדים צריכים להיות חשופים להזדמנויות שיש לארגון להציע להם. הסקר של לינקדאין מעלה כי מנהלי הדרכה משקיעים רק חלק קטן מאוד מזמנם בשיווק ישיר של פעילות ההדרכה והלמידה. תקשורת בין מנהלים לעובדים שלהם לגבי אפשרויות למידה היא אמנם אפקטיבית ויש לה פוטנציאל להשפיע על הלומדים, אבל היא לא מגיעה לכולם. למעשה, לפי לינקדאין רק 46% מהעובדים נחשפים לתוכניות הלמידה של הארגון דרך המנהלים שלהם. בה בשעה שאמצעים אחרים כגון דיוור ותקשורת פנים ארגונית ישירה, חושפים את תוכניות ההדרכה בפני 61% מהעובדים.

 

נראה בבירור שגם מנהלי הדרכה צריכים להתחיל לחשוב קצת יותר כמו אנשי שיווק, להעביר לעובדים את התועלות שהם יכולים להפיק בכך שייקחו חלק בפעילות הלמידה, ולבנות תרבות של ארגון לומד.

 

מה הלאה?

מנהלי הדרכה ופיתוח עובדים ניצבים היום מול אתגרים רבים: שינויים בסגנונות הלמידה, טכנולוגיות חדשות של למידה, וציפיות של מנהלים לראות תוצאות מוחשיות ותועלת מוכחת מההשקעה בעובדים. משך חיי המדף של הכישורים הולך ופוחת, פער היכולות והמחסור במיומנויות רכות רק הולך וגדל, וכניסת הרובוטיקה והבינה המלאכותית מעיבות על העתיד של משרות רבות.

 

מנהלי הדרכה ופיתוח ארגוני נדרשים לקבל החלטות לגבי מערכות טכנולוגיות שיתמכו בתרבות הלמידה של הארגון שלהם. הם נמצאים כעת בנקודה המאפשרת להם להניע את הארגון שלהם לקראת עתיד מזהיר, או לראות את המתחרים שלהם עוקפים אותם בסיבוב.

 

הכותבת היא מנהלת תחום Talent Management בסינריון, המתמחה במתן פתרונות תוכנה מתקדמים לניהול ההון האנושי בארגון. www.synerion.co.il
x