מאוסטרליה ועד ארה"ב: העולם נכנס להסגר
הווירוס שיצא מסין ממשיך להתפשט, וממשלות לא לוקחות סיכונים. מבסיסים צבאיים ועד כפרי נופש: 14 ימי בידוד נכפים על אזרחים שנחשפו לנגיף. סין תזרים היום 22 מיליארד דולר לשווקים הפיננסיים
- כדי למנוע מפולת: סין תזרים הלילה 22 מיליארד דולר לשווקים
- נגיף הקורונה: מקרה מוות ראשון מחוץ לסין - בפיליפינים
- הקורונה: ברבור שחור או הזדמנות
בינתיים, ברחבי העולם, ננקטים מהלכים בהיקף חסר תקדים על מנת להאט את קצב התפשטות המחלה. בארה"ב, לראשונה מאז שנות ה־60, הממשל כפה הסגר על אזרחים. מהלכים דומים ננקטים על ידי ממשלות מניו זילנד ועד צרפת.
לראשונה ב־50 שנה, ארה"ב כופה הסגר על אזרחים
הממשל האמריקאי פרסם בסוף השבוע נהלי הסגר מחמירים, זאת על רקע דיווחים של מקרה הידבקות שמיני בווירוס הקורונה בארה"ב — סטודנט באוניברסיטת מסצ'וסטס בבוסטון.
על פי הנחיות הממשל הפדרלי, אזרחי מדינות זרות ששהו בסין בשבועיים האחרונים, ואשר אינם קרובי משפחה מדרגה ראשונה של אזרחים אמריקאיים או של תושבי קבע, לא יורשו להיכנס לגבולות ארה"ב. עוד על פי ההנחיות, אמריקאים שחוזרים בימים אלה לארה"ב ואשר שהו במחוז חוביי בסין בשבועיים האחרונים, ייאלצו להיכנס לשבועיים הסגר באחד מהבסיסים הצבאיים שהוכשרו לכך.
ביום שישי, גורמי בריאות בארה"ב פרסמו צו הסגר פדרלי עבור 195 אמריקאים שפונו מהעיר ווהאן, מוקד התפרצות הנגיף בסין. הקבוצה תשהה בבסיס של חיל האוויר האמריקאי בדרום קליפורניה עד אמצע החודש, בתנאי בידוד. זו הפעם הראשונה ביותר מ־50 שנה שהממשל הפדרלי מפרסם צו מסוג זה, כך לפי ד"ר ננסי מסונייר, מנהלת המרכז הלאומי להתחסנות ולמחלות של דרכי הנשימה. הפעם האחרונה שבה רשויות הבריאות בארה"ב פרסמו צו הסגר היה בשנות ה־60 במהלך חשד להתפרצות של אבעבועות שחורות.
לפי מסונייר, אם השוהים בבידוד יפתחו תסמינים של המחלה, הם יועברו לבית החולים. לדבריה, המטרה של ההסגר היא למנוע ככל הניתן התפשטות של הנגיף בקהילה. "זהו אחד הכלים בארגז הכלים שלנו על מנת למתן את ההשפעה האפשרית של הווירוס החדשני הזה בארה"ב, ציינה. "אנחנו נערכים כאילו מדובר במגפה הבאה, אבל תקוותנו היא כי זה לא יקרה". מסונייר ניצלה את המעמד כדי לבקש מהציבור להמנע מהטלת סטיגמות על 4 מיליון הסינים החיים בארה"ב. "אל תתנו לפניקה להשתלט עליכם", אמרה.
המקרה הראשון של הדבקה מאדם לאדם בארה"ב אובחן בשיקגו בקרב בני זוג, לאחר שהאשה חזרה מביקור אצל אביה בסין.
40 מיליון סינים צפו בלייב בהקמת בזק של בתי חולים
חגיגות השנה החדשה הסינית שמכונה גם פסטיבל האביב, מתאפיינות בדרך כלל בטיולים ברחבי המדינה ומחוצה לה. השנה נאלצו מיליוני סינים להסתגר בבתיהם מחשש להידבקות בנגיף הקורונה שהתגלה לראשונה בעיר ווהאן שבמחוז חוביי.
כדי להעביר את הזמן מבלי לצאת מהבית, ולהביע תמיכה באנשים שנמצאים בווהאן, צפו יותר מ־40 מיליון סינים בלייב־סטרימינג ששידרה הרשת הממשלתית CCTV מאתרי הבנייה של שני בתי חולים שהקמתם הגיעה בתגובה להתפרצות המגפה.
פינוי הקרקע של בית החולים הואושנשן שצפוי להיפתח היום לפעילות, החל ב־24 בינואר. בבית החולים שרובו מורכב מבנייה טרומית הוצבו 1,000 מיטות אשפוז. השלמת בית החולים לאישהנשן, שיכיל 1,600 מיטות, מתוכננת למחרתיים. על הקמתו עמלים 4,900 פועלים ו־1,000 כלי בנייה.
בעת השידור החי מאתרי הבנייה הופיעו על המסך תגובות רבות בסגנון "אתם הגיבורים" ו"כל הכבוד ווהאן!", לצד אימוג'ים של דגל סין. ביום חמישי CCTV הוסיפה פונקציה שבאמצעותה יכולים הצופים לדרג את אהדתם לדחפורים ושאר כלי העבודה במתחם. פוסט שהציע שמות חיבה למשאיות גרף למעלה מ־30 אלף תגובות ברשת החברתית וויבו.
מערבלי הבטון קיבלו את הכינוי סונג הויזונג, שפירושו מלך מערבלי הבטון. חבורה של פועלי ריתוך כונו האן וודי, בתרגום מילולי — מלך הריתוך. סונג הויזונג והאן וודי היו שמותיהם של קיסרים סינים.
"עבודות הנדסה הן מה שסין טובה בו. יש להם רקורד של בניית גורדי שחקים במהירות", אמר ל־BBC יאנז'ונג הואנג, עמית בכיר במועצה ליחסים בינלאומיים, עמותה אמריקאית המתמחה במדיניות חוץ. "מאוד קשה למערביים לתפוס את זה. אבל זה יכול לקרות".
בתוך כך, משרד הבריאות הסיני (NHC) אסר על קיום לוויות לקורבנות נגיף הקורונה. תחת זאת הנחה המשרד כי כל הגופות יעברו שריפה. “בלי טקסי פרידה או לוויות שמערבות את הגוויה”, הכריז ה־NHC.
הרגולציה מגיעה על רקע המשך עליית התמותה מהנגיף, שעומדת לפי שעה על 305, מתוכם מקרה אחד מחוץ לגבולות סין, בפיליפינים. על פי ההנחיות, הנספים יועברו למשרפות, מבלי שתינתן למשפחות אפשרות להיפרד.
הנגיף פגע במקאו, מספר המהמרים צנח ב־90%
רשויות בירת ההימורים מקאו דיווחו אתמול על מקרה שמיני של וירוס הקורונה שאובחן בשטחה. מדובר בתושבת מקומית בת 64, שאושפזה לפני שבוע עם תסמינים של חום ושיעול והועברה לבידוד.
בתוך כך הזהירה סוכנות הדירוג פיץ', כי מפעילות בתי ההימורים במקאו צפויות לספוג מכה קשה ברקע התפרצות הקורונה. מחקר שפרסמה סוכנות הדירוג ביום שישי ציין את השפעותיהן הצפויות של מגבלות חופש התנועה החלות כעת על אזרחים סינים. הממשל בבייג'ינג הודיע ב־28 בינואר על הקפאה זמנית של ויזות תיירים לבירת ההימורים, זאת לאחר שנרשמה בה גם קודם לכן צניחה חדה במספר המבקרים.
היקף המבקרים במקאו מסין צנח ב־81.7% במהלך חופשת שנת הירח החדשה בהשוואה לתקופה המקבילה שנה קודם לכן, כך לפי נתונים שפרסם משרד התיירות של מקאו. במהלך היום החמישי והשישי של חופשת שנת הירח החדשה, ב־28 בינואר וב־29 בינואר, הנתונים היו חמורים אף יותר, עם צניחה של 90.6% ו־91.8% במספר המבקרים, בהתאמה.
סוכנות פיץ' ציינה כי במגפת שפעת החזירים שפגעה בבירת ההימורים ב־2009, ההכנסות של מקאו מהימורים צנחו ב־17% ומספר המבקרים ירד ב־16% בחודש יוני, אז דיווחה מקאו על המקרה הראשון של המחלה. עם זאת, בחודש ספטמבר של אותה שנה ההכנסות כבר רשמו התאוששות.
סימן השאלה הגדול הוא כמה זמן תמשך המגפה החדשה, ובהתאם, איסורי הנסיעה המתלווים לה. פיץ' ציינה כי אם ההתפרצות תמשך לא יותר מחצי שנה, הרי שהנזקים למפעילות בתי ההימורים יהיו מוגבלים. בה בעת, אם המגפה תמשך זמן רב יותר, ההשפעות על האשראי עלולות להיות "מהותיות", זאת משום שמהמרים יעברו למרכזים אחרים או לחילופין לערוצי אונליין לא חוקיים.
פיץ' ציינה את ארבע המפעילות הגדולות מארה"ב, לאס וגאס סאנדס, מלקו רזורטס, ווין רזורטס ו־MGM גראנד, כולן בעלות אפשרויות גיוס חוב "מכובדות" ודי כסף מזומן על מנת לעמוד בפגיעת הנגיף. בחישוב מצרפי, לארבע יתרות מזומנים של 7 מיליארד דולר ו־7.8 מיליארד דולר בקווי אשראי לא מנוצלים.
לשוק הרכב הסיני אין מזל
שנת המכירות 2020 מסתמנת כאבודה מבחינת שוק הרכב הסיני, בעיקר בגלל העיתוי. באופן מסורתי, בתקופה זו של השנה חוגגים הסינים את השנה החדשה, שהימים הראשונים שבה נתפסים כבעלי משמעות מיוחדת, הנקשרת עם מזל והצלחה.
אלא שניכר כי השנה הנוכחית של ענף הרכב לא תהיה מוצלחת במיוחד. ימי המכירות הגדולים של יצרני הרכב, במהלך החג ואחריו, אבודים. הסינים מעדיפים להסתגר בבתיהם ובטח שלא לרכוש מכוניות.
על פי הערכות בענף הרכב העולמי, השפעת המגפה הנוכחית על תעשיית הרכב הסינית תהיה גדולה מזו שנרשמה בהתפרצות הסארס ב־2003. השלכות וירוס הקורונה על תעשיית הרכב המקומית נגרמות בעיתוי גרוע במיוחד. 2018 היתה השנה הראשונה מאז תחילת העשור הקודם שבה נרשמה ירידה במכירות רכבים חדשים בסין. ב־2019, הירידה השנתית של 3% במכירות התנפחה ל־8.2%, כאשר בסך הכל נמכרו בסין 25.8 מיליון כלי רכב חדשים אשתקד. 2020 היתה אמורה להיות השנה שבה הענף יתאושש וישוב לצמוח.
אלא שלא רק צד הביקוש נפגע. יצרני הרכב הסינים, שחלקם אף מייצרים לחברות מערביות, הודיעו בזה אחר זה על השעיית פעילות. בסקירה מיוחדת שפרסמה, העריכה יצרנית החלפים האירית APTIV כי ברבעון הנוכחי כושר הייצור של תעשיית הרכב הסינית יתכווץ ב־15%. משמעות הדבר היא שגם אם יהיה מי שירצה לקנות מכוניות, ייתכן שלא יהיו מספיק כדי לקנות.