$
תשתיות

מנכ"ל רינובו מסביר: זו הסיבה שהמחירים בהרצליה עומדים לזנק

מאז הודיעה עיריית הרצליה כי לא תאשר עוד היתרי בנייה בעיר בשל מצוקת תשתיות, הפכו אלה יקרי המציאות. אליאב אסייג מנכ"ל רינובו, הבונה את המספר הרב ביותר של פרויקטים בעיר: "מבין את פדלון, הוא רוצה להגן על התושבים"

מאת דיוויד ברנשטיין 13:0720.02.20

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

 

קשה אולי לתפוש את זה כיום, אבל בראשית העשור שזה עתה הסתיים היתה ההתחדשות העירונית לא יותר משמועה רחוקה עבור רוב תושבי מרכז הארץ. באותו הזמן פחות או יותר רינובו מגורים כבר איכלסה לא פרויקט אחד אלא מספר רב של פרויקטים, בהרצליה וברעננה.

 

מאז השלימה החברה עשרות מיזמי התחדשות עירונית, חלקם הגדול בהרצליה, מה שהופך את אנשיה למומחים לשוק ההתחדשות העירונית בעיר. "הביקוש בהרצליה הפך להיות הרבה יותר משמעותי ואפילו דרמטי בשנה האחרונה, בדגש על הרצליה הירוקה", אומר מנכ"ל החברה, אליאב אסייג. "כשבוחנים את מה שקורה היום בשוק הדירות של מרכז הארץ, רואים שתל אביב כבר הפכה להיות מחוץ להישג ידה של כמעט כלל האוכלוסייה, והאפשרויות האיכותיות בקרבתה אינן רבות.

 

"לכן, עבור מי שמחפש עיר המשלבת רמת שירותים גבוהה, אוכלוסייה איכותית, רצועת חוף ארוכה וגם אזורי מסחר ובילוי – הרצליה היא פחות או יותר האלטרנטיבה הטובה ביותר, הן עבור משפרי דיור והן עבור זוגות צעירים".

 

 

 

מאפיין נוסף של הרצליה שמביא את אנשי רינובו כמו גם יזמים רבים נוספים להאמין בעיר הזו, הוא נגישותה התחבורתית הגבוהה, לא דבר של מה בכך במצב התחבורתי העגום של ישראל ב-2020. העיר מחוברת לצירים הראשיים של איילון, כביש החוף וכביש 531, המחבר אותם לכביש 4 ו-6. גם רכבת ישראל מגיעה לעיר ומסיעה מדי יום עשרות אלפים מתושביה. לאור כל אלה, אין פלא שהעיר מושכת כיום ביקוש רב למגורים.

 

ראש העיר הרצליה, משה פדלון ראש העיר הרצליה, משה פדלון צילום: עזרא לוי

 

דלילות בהיצע

לכל אלה יש להוסיף את ההנחה הכמעט ודאית שמחירי הדירות בהרצליה ימשיכו לטפס בעתיד הנראה לעין. "לעומת הביקוש שמתגבר – ההיצע דווקא הולך ומידלדל", מסביר אסייג. "בגליל ים יש היום מעט היצע, שברובו הוא בכלל דירות מחיר למשתכן. עבור האוכלוסייה שאינה זכאית, האזור הזה בעייתי ולא נותן מענה למשפרי דיור וזוגות צעירים שמזלם לא שפר עליהם ועלו בהגרלה.

 

בשל כל אלה, אומר אסייג, בסופו של דבר רוב הביקוש מתנקז כיום למרכז העיר ולהרצליה הירוקה. אלא ששם ההיצע מצומצם ביותר ביחס לביקוש, בין היתר משום שהוא נסמך באופן כמעט בלעדי על מיזמי התחדשות עירונית – לרוב, בבניינים בודדים: "אלה פרויקטים בהיקף קטן, וכל אחד מהם כולל מספר מצומצם של דירות. לכן אנו מעריכים כי צפויה עליית מחירים דרמטית בחמש השנים הקרובות".

 

הוא מוסיף כי את עליית המחירים הקרובה מזהים גם רוכשי הדירות להשקעה, שרואים היום בהרצליה יעד מועדף: "אלו לאו דווקא משקיעים 'מקצועיים' שמחפשים תשואה אלא אנשים שמחפשים מה לעשות עם הכסף ומבינים שהרצליה מציעה כיום הזדמנויות שאין בערים אחרות בארץ, בטח לא באזורי הביקוש".

 

דבר נוסף שמבטיח עליית מחירים בעיר הוא החלטת ראש העיר, משה פדלון, להקפיא את קידומם של מיזמי תמ"א 38 חדשים, עד שהמדינה תמלא את התחייבויותיה לעיר: "לצערי, בימים אלו של חוסר הנהגה והתנערות גורמי המדינה, בראשם משרד האוצר ורמ"י, מכל מחויבויותיהם ליצירת תשתיות לאומיות שיאפשרו את המשך התפתחות העיר – נאלצנו להעביר החלטה לפיה לא תהיה כל בניה חדשה בעיר", אומר פדלון.

 

באופן מפתיע אולי, נמנע אסייג מלתקוף את ראש העיר בנושא. "כיזם אני לכאורה נפגע מהמדיניות הנוכחית של ראש העיר כי הוא מצמצם לי את היקפי הפעילות בטווח זמן מידי, אבל אני חייב לומר שאני מבין את הצורך שלו להגן על העיר, על התשתיות ועל איכות החיים של התושבים. לכן אנחנו תמיד משתדלים להגיש לוועדת התכנון המקומית תוכניות הגיוניות מבחינת תוספת הבנייה, תוך התחשבות בתשתיות הקיימות. אני בטוח שפדלון עובד בצורה מושכלת, וברגע שיימצא הפתרון לשדרג את תשתיות העל שעליהן העיר נשענת, הוא יפתח שוב את הברז'".

 

ואמנם, פדלון מקפיד להדגיש כי הוא רואה חשיבות רבה בהתחדשות העירונית: "אני מאמין שבעיר קיימת התחדשות עירונית היא הפתרון הטוב ביותר. היא מאפשרת הוספת יחידות דיור חדשות ובמקביל משפרת את איכות החיים ואת המרחב הציבורי של התושבים הוותיקים. בהרצליה הקמנו לאחרונה מינהלת התחדשות עירונית ייעודית, במטרה לשפר את הקשר בין העירייה לתושבים המעוניינים בקידום התחדשות בשכונת מגוריהם".

 

דירת גן על גבול תל אביב

כיום בונה רינובו מגורים שלושה פרויקטים חדשים בעיר, כולם במסגרת התחדשות עירונית במסלול הריסה ובנייה מחדש: ברחוב הדר 48-46 בונה החברה שני בניינים חדשים; ברחוב עזרא הסופר ארבעה בניינים חדשים; וברחוב אריאל שני בנייני בוטיק נוספים, מעל מרתפי חניה הכוללים תשתיות ומתקנים טכניים חדישים.

 

 

הפרויקט של רינובו ברחוב עזרא הסופר בהרצליה הפרויקט של רינובו ברחוב עזרא הסופר בהרצליה הדמיה: ויופוינט

 

סמנכ"ל השיווק של רינובו מגורים, גיל וולמן, אומר כי כמחצית מהביקוש מגיע מתל אביבים שאינם מסוגלים לרכוש דירה בעיר ורואים בהרצליה את האופציה הטובה ביותר מחוץ לה. "הפלח השני בגודלו הוא של בני הרצליה שמעוניינים להמשיך או לחזור להתגורר בעיר, והוא מורכב הן ממשפרי דיור והן מרוכשי דירה ראשונה; לבסוף יש גם רוכשים שמגיעים אלינו מהמעגלים המרוחקים יותר, דוגמת פתח תקוה וראש העין. הם קנו שם דירה לפני כמה שנים ומבינים כעת את חשיבותה של הנגישות התחבורתית ושל הקרבה למרכזי התרבות הוותיקים והפעילים של העיר".

 

העובדה ששלושת הפרויקטים של החברה משווקים כעת במקביל הופכת את רינובו, לדברי וולמן, ליזמית שמציעה כיום את מספר הדירות הגדול ביותר בהרצליה, במגוון רחב הכולל דירות 3, 4, ו-5 חדרים, דירות גן, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים.

 

המגוון הרחב מאפשר לחברה להציע כיום בפרויקט בהדר דירות 5 חדרים חדשות במחיר אטרקטיבי מאוד, אומר וולמן. "זה מוכיח שלהתחדשות עירונית עדיין יש פוטנציאל לייצר דירות חדשות במחירים הגיוניים, עבור מגוון רוכשים גדול יותר ממה שנהוג לחשוב".

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>

 

 

פאנל התחדשות עירונית בחולון
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
ראיון עם דליה עסיס שמאית המקרקעין ומתכננת הערים
דליה עסיס: "גביית היטל השבחה בסמיכות לרכבת הקלה – ענישה כפולה של בעלי הנכסים"
עוד בזירת הנדל"ן